پایگاه های خبری مدعی شده بودند که مربع رنگی که معمولاً درپایین تیوپ خمیردندان وجود دارد، نشان دهنده “میزان خطرناکی” آن است!

عصر تبریز: پایگاه های خبری مدعی شده بودند که مربع رنگی که معمولاً درپایین تیوپ خمیردندان وجود دارد، نشان دهنده “میزان خطرناکی” آن است، به این معنا که اگرآن علامت سبز رنگ باشد، خمیر دندان از مواد طبیعی ساخته شده است، اگر علامت آبی رنگ باشد، خمیر دندان از مخلوطی از مواد طبیعی و ادویه جات ساخته شده است، اگر علامت به رنگ قرمز باشد، خمیر دندان از مواد طبیعی و شیمیایی ساخته شده است، و اگر علامت سیاه رنگ باشد، خمیر دندان کاملاً از مواد شیمیایی ساخته شده است(!)

خمیردندان

خمیردندان

اما منابع خبری که در زمینه بررسی شایعات و تشخیص آن از واقعیت ها فعالیت می کنند، تاکید دارند که علامت های رنگی پایین خمیردندان ها ربطی به ترکیبات شیمیایی یا طبیعی آن ندارد. به این مربع‌های رنگی eye mark گفته می‌شود که نقش مهمی در بسته بندی مدرن ایفا می‌کنند. این نشانه‌ها توسط چشم الکترونیکی دستگاه بسته بندی شناسایی می‌شود و دستگاه به کمک eye mark محل دقیق برس یا تا کردن و پرس کردن تیوب‌ها را مشخص می‌ کنند.

براساس این گزارش، شایعه مذکور به اوایل سال ۲۰۱۳ برمی گردد که درآغاز از طریق فیس بوک منتشر شد و بسیاری از سایت ها آن را باور کردند، اما مساله قابل توجه این بود که بسیاری از سایت های خبری و حتی سایت های متخصص پزشکی به انتشار همان اطلاعات اقدام کردند و این امر، توضیح و بررسی بیشتری را درباره این اطلاعات اقتضا کرد که در نهایت به روشن شدن واقعیت منجر شد.