وزیر سابق صنعت ،معدن و تجارت گفت: برند و برندسازی به خصوص برای کالاها و خدمات صادراتی موضوعی است که تا کنون در کشور مغفول مانده است.

به گزارش عصر تبریز و به نقل از فارس، محمدرضا نعمت‌زاده صبح امروز در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: عبدالعلی‌زاده همیشه خیر و برکت برای استان و کشور داشته و نمونه آن نمایشگاه بین‌المللی تبریز است که جزو یادگارهای وی بوده است.

وی با بیان اینکه برای کشوری که بعد از جنگ جهانی اول گرایش به واردات داشته و کمتر به سمت صادرات داشته است، مشکلات وجود دارد، گفت: البته استان آذربایجان‌شرقی به علت شرایط خشکباری که دارد و مرتب صادرات داشته اوضاع خوب است ولی کل کشور واردات محور بوده و دانش صادرات و مکانیزم‌های صادرات مغفول مانده بود.

نعمت‌زاده افزود: در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده ولی هنوز جای کار زیادی هست و باید مشوق‌ها حرکت کنند که کم و بیش وجود ندارد.

وی با تاکید به تلاش خود صنعت‌گران در زمینه تولید افزود:دولت کارهایی انجام می‌دهد ولی محدودیت‌های زیادی دارد.

نعمت‌زاده با اشاره به خاطره‌ای از یک مسوول اتریشی در خصوص واردات ابراز کرد: این مسوول گفت که اصلا ما جز صادرات کاری نداریم و چیزی نمی‌خریم.

وی با بیان اینکه برخی‌ می‌گویند که خودکفا شده‌اند در حالی که هیچ تولیدی ندارند، گفت: این بینش از وزارت صنعت و معدن در طول ۴۰ سال پیش ایجاد شده بود که ما آن را کنار زدیم زیرا می‌خواهیم خود مردم تصمیم‌گیری کنند.

وی اذعان داشت: ما حتی زمانی بازار جهانی را در مطالعات اقتصادی خود نمی‌دیدیم و این یکی از مشکلات ما است که هر سرمایه‌گذاری را بر مبنای نیازهای داخلی ببینیم.

رئیس افتخاری تبریز ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد: بنده مخالف وام ارزان نیستم ولی چنین چیزی میسر نشد که از این رو باید در سرمایه‌گذاری تولید بازار جهانی دید و بازار هدف مشخص کرد تا برند و نام نشان ایجاد شود.

وی با اشاره به مطالعه روی ارزش ۱۰۰ برند کشور گفت: در این مطالعه متوجه شدند که از ارزش سهام برندها بیشتر است یعنی خود نام برند از ارزش سهام صد شرکت بیشتر بود.

نعمت‌زاده با تاکید به اینکه در تبریز نام و نشان‌های زیادی در سطح جهان مطرح است،گفت: برندسازی با اعتمادسازی و صداقت و سرآمدی ممکن خواهد شد و اگر در تبلیغات ادعایی داشتیم حتما خدمات بیشتر از آن تبلیغات باید باشد تا جذب محصول شود.

وزیر سابق صنعت ،معدن و تجارت افزود: امروزه برند دیگر تنها یک ابزار کارآمد در دست مدیران نیست، بلکه یک الزام استراتژیک است که به سازمان‌ها در جهت خلق ارزش برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیت های رقابتی پایدار کمک کند، در واقع جهانی شدن بنگاه‌ها و تسخیر بازارهای جهانی مستلزم ایجاد برندهای قدرتمند است.

وی اضافه کرد: برند باید یکی از محورهای کار باشد و نام و نشان قلابی دوایی نخواهد بود بلکه باید اصالت نام و نشان را ترویج داد.

نعمت‌زاده با اشاره به تبلیغات مرسدس بنز و تویوتا که فقط نامش را می‌گویند، افزود: آنها اعتماد و برند را به دست آورده‌اند و نیازی به هیچ ادعایی ندارند.

وی تصریح کرد: ایجاد عزم ملی و همه جانبه برای حضور هر چه قوی تر برندهای قدرتمند ایرانی در بازارهای بین المللی لازم و ضروری است و آنچه که در مورد کالاها و خدمات صادراتی کشور باید گفت آن است که ما کالا یا خدمت صادر می‌کنیم نه برند! در حالیکه امروزه مصرف کنندگان با برندها سر و کار دارند.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در دورترین نقطه جهان کافی است نام امام خمینی (ره) را ببریم که درون آن اسم درایت، اقتدار و ابهت وجود دارد و در مقابل برند نام ترامپ دیوانگی است و می‌بینیم برند چه اهمیتی دارد که با عمل محقق می‌شود.

وزیر سابق صنعت ،معدن و تجارت با اشاره به اینکه زمانی که مسوولیت وزارت را تحویل داده‌ام همه فکر کردند کاری نبوده و من را به عنوان رئیس افتخاری تبریز ۲۰۱۸ انتخاب کردند، گفت: متاسفانه تبلیغ این رویداد را نه در اتوبوس نه در بیلبورد شهرهای مختلف کشور ندیده‌ام و اطلاع رسانی درباره تبریز ۲۰۱۸ وجود ندارد و باید بدانیم زمان گذشته علاوه به اینکه مردم ایران خبری از این رویداد ندارد چه انتظاری از کل جهان داریم.

وی افزود: در سایت تبریز ۲۰۱۸ جز زبان فارسی هیچ زبانی وجود ندارد چرا در برخی مسائل که با کمترین هزینه‌ها اثرگذاری سریع داشته است، این قدر مغفول مانده‌ایم و به دنبال برنامه‌هایی برای این رویداد گسترش فرودگاه و افزایش خیابان هستیم و از اطلاع رسانی غافل شده‌ایم.

نعمت‌زاده با تاکید به اینکه باید سایت این رویداد مطابق با علایق گردشگران فعالیت و اطلاع رسانی کند، ادامه داد: خود دولت کمتر بخش خصوصی را وارد تصمیم‌گیری رویداد تبریز ۲۰۱۸ کرده است در حالی که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده بهینه برد.

وی گفت: سخنران‌ها، برنامه‌ها و جزئیات تبریز باید تا الآن مشخص می‌شد و مهمانان از ۶ ماه گذشته دعوت می‌شدند.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در تهران کسی دنبال کارهای تبریز ۲۰۱۸ نیست و خودتان باید کاری کنید و برای ۳۶۵ روز برنامه ریزی داشته باشیم تا مردم دنیا علاقه مند برای شرکت شود.