تصویر مردم شهر از این رویداد در حد چند مجسمه و بنر و حجمی از تبلیغات خلاصه شده و هنوز تکلیف مدیریت واحد برنامه ها، توسعه اماکن اقامتی، بهبود امکانات پذیرایی، آموزش نیروی انسانی و حتی در نظر گرفتن هدایای کوچک تبلیغاتی مشخص نیست.

عصر: «فرصت تبریز ۲۰۱۸ این امکان را می‌دهد تا همه با هم از مزیت‌های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم.» آیین پیش رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در حالی با این جملات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد که هنوز چشم انداز شفافی از طرح‌ها و برنامه‌های آماده شده برای این سال مهم در دست نیست.

تبریز در طول تاریخ همواره شهر مهمی بوده؛ حتی پیش از حرکت آزادیخواهان به سمت تهران و امضا شدن فرمان مشروطیت، در دوران حضور ولیعهد در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر، یا زمانی که برای کوتاه شدن دست طمع عثمانی جوانان این دیار خون می‌دادند، یا پیش‌تر از آن، وقتی قطار قطار اسب و شتر بار و توشه پارچه‌های ابریشمی و چینی‌آلات و ظروف مسی را به قصد بزرگترین بازار آجری به هم پیوسته جهان در مسیر جاده ابریشم به تبریز می‌آوردند، این شهر ثابت کرد امکان اثرگذاری در تحولات گسترده و اقدامات زیربنایی را دارد.

حالا سال‌ها پس از آن دوران‌های پرنشیب و فراز، نام این شهر باز هم بر سر زبان‌ها افتاده و بهانه آن، انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ است.

با وجود اینکه امروز «تبریز۲۰۱۸» بیشترین فضای ممکن را در سخنرانی‌های اداری و اظهارنظر کارشناسان،هنرمندان و مدیران به خود اختصاص داده اما سهم مردم شهر از این صحبت‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

***
از ماه‌ها قبل و پس از بررسی‌های بسیار، گام اول ورود به سال ۲۰۱۸، برگزاری آیین آغاز این سال در نظر گرفته شد. از این رو، اسماعیل جبارزاده، استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در تیرماه سال‌جاری از آغاز رسمی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ از دهم دی ماه امسال خبر داد و گفت: تا این تاریخ باید مقدمات کار فراهم شود و بخش خصوصی نیز متناسب با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده از سوی دستگاه‌های مسؤول، برنامه‌ریزی کند.

استاندار سابق با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در برگزاری برنامه‌های این سال، ابراز امیدواری کرده بود سال ۲۰۱۸ به سکویی برای معرفی شهر تبریز و کشورمان تبدیل شود.

پس از تغییرات مدیریتی در استان و تکیه زدن مجید خدابخش بر صندلی استانداری آذربایجان‌شرقی، جلسات شورای تصمیم‌گیری در خصوص ۲۰۱۸ ادامه یافت تا جایی که تاریخ دهم دی ماه به عنوان «آیین پیش رویداد تبریز ۲۰۱۸» معرفی شد، برنامه‌های این روز در ۱۴ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا رسید و آغاز رسمی به سه ماه بعد موکول شد.

مجید خدابخش در مراسم پیش رویداد تبریز ۲۰۱۸، آغاز بهار توسعه گردشگری تبریز را همزمان با سال نو میلادی دانست و گفت: در طول سال ۲۰۱۸ یک سال تمام باید بخش‌های دولتی، خصوصی و مردم تمام ذکر و فکر ما به صورت شبانه‌روزی جهت توسعه و گسترش و حمایت از موضوع گردشگری تبریز خواهد بود.

به گفته استاندار آذربایجان‌شرقی، دلایل متعددی برای انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی مطرح است ولی مهم‌ترین دلیل این انتخاب وجود میراث فرهنگی و معنوی گسترده در تبریز است.

وی در حضور مدیران و فعالان گردشگری، قول داد همگان سال آینده شاهد تفاوت‌های اساسی در موضوعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گردشگری تبریز به خصوص در حوزه فرهنگی و گردشگری فرهنگی در تبریز و آذربایجان‌شرقی باشند.

مراسم پیش رویداد «تبریز ۲۰۱۸» که در تالار پتروشیمی تبریز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، نمایندگان مجلس، سفرای برخی از کشورهای اسلامی و مدیران کشوری و استانی همراه بود، به آغازی نیمه رسمی برای سال مهم گردشگری تبریز تبدیل شد و به گفته سیدعباس صالحی، اهمیت این اتفاق تا جایی است که رویداد تبریز ٢٠١٨ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت.

وی با بیان این‌که فرهنگ منطقه آذربایجان به واسطه این رویداد مهم بین‌المللی به آن سوی مرزها معرفی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تبریز در حالی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی بوده و در تاریخ به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را مورد تاکید قرار داد و وجود سابقه درخشان در هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی را به عنوان مفاخر شناخته شده تبریز در سایر نقاط جهان دانست.

هرچند جابه‌جایی تاریخ آغاز رسمی برنامه‌های سال ۲۰۱۸ به معنای از دست دادن فرصت گردشگری زمستانی و ماه‌های آغازین سال میلادی برای تمرکز بر برنامه‌های خاص این سال است، اما این تصمیم توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام شد. به گفته مونسان، دولت برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ که مراسم افتتاحیه آن همزمان با آغاز سال جدید شمسی در نوروز ۱۳۹۷ با حضور دکتر روحانی در تبریز برگزار خواهد شد، ۱۱ پروژه را با یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا و برنامه‌ریزی دارد.

علی اصغر مونسان در جلسه ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی تبریز ٢٠١٨، توجه به امر تبلیغات برای این رویداد بین‌المللی را بسیار مهم و موثر دانست و با بیان اینکه در این رابطه فرصت‌های زیادی از دست رفته است، گفت: تبلیغات بین‌المللی در این زمینه را باید بیشتر از گذشته ادامه داد و در این مسیر بخش خصوصی باید وارد میدان شود.

وی از رویداد تبریز ۲۰۱۸ به عنوان فرصتی بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه گردشگری و توسعه این صنعت پردرآمد یاد کرد و افزود: این مهم باید فتح بابی باشد برای رونق و رشد صنعت و اقتصاد گردشگری کشور و منطقه زیرا که این صنعت جزو سه حوزه پردرآمد اقتصادی جهان به شمار می‌رود.

***
از همان روزهای آغازین معرفی تبریز به عنوان پایتخت یا شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، ده‌ها جلسه و صدها ساعت زمان برای بررسی ابعاد این انتخاب و برنامه‌های لازم برای ثمربخشی اقدامات آن صورت پذیرفت؛ لوگوی خاص تبریز ۲۰۱۸ طراحی و در مکاتبات اداری از این لوگو استفاده شد، نمادهای نه چندان پر تعدادی در سطح شهر نصب شد، برخی شهروندان با خوش‌سلیقه‌گی شخصی در حوزه فعالیت‌های شغلی خود به یاری متولیان ۲۰۱۸ شتافتند و در برخی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی برای آگاهی مردم از این رویداد سخن به میان آمد.با این وجود تبریز ۲۰۱۸ هنوز آنقدر گنگ است که چشم‌انداز آن را با سایه روشن مواجه کرده است.

تصویر مردم شهر از این رویداد در حد چند مجسمه و بنر و حجمی از تبلیغات خلاصه شده و هنوز تکلیف مدیریت واحد برنامه ها، توسعه اماکن اقامتی، بهبود امکانات پذیرایی، آموزش نیروی انسانی و حتی در نظر گرفتن هدایای کوچک تبلیغاتی مشخص نیست.

هرچند اکنون به واقع در آستانه سال مهم گردشگری تبریز و فضایی مساعد برای معرفی خود به جهان هستیم، اما تجربه ثابت کرده ما مردمان انجام فعالیت‌ها در دقیقه ۹۰ هستیم و بیشترین بهره وری را در همین زمان از خود بروز خواهیم داد.

اینجاست که باید بگوییم «سالی که نکوست…!»

نگارنده: محبوبه شمس