محمد کلامی، عضو هیات علمی دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: «ناتوانی در کشف زبان مصرف کننده» مهمترین چالش تولیدکنندگان داخلی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر در ارتباط با انتخاب شعار سال ۹۷ توسط مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: هرچه فکر می کنم می بینم که راه حمایت از تولید ملی بستن مرزها، اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، ارز ارزان قیمت و یارانه های انرژی و… نیست.

کلامی افزود: مشکل اول وجود ناتولید کنندگانی است که هدفشان از ورود به صنعت مشخص نیست آنها نه دانش، نه انگیزه و نه برنامه ای برای این امر دارند اما هستند و برای تولیدکنندگان واقعی مشکل ایجاد می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در کشف ذائقه و سلیقه مصرف کننده داخلی افزود: مشکل دوم این است که تولید کننده داخلی هنوز نتوانسته زبان مصرف کننده ایرانی را بفهمد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل سوم وجود بروکراسی اداری زائد است که هزینه تولید و زمان صادرات را افزایش داده و انگیزه قاچاق را بالا برده است.

کلامی مشکل چهارم را وجود تکنولوژی پایین تولید عنوان و تصریح کرد: همین ضعف است کع کیفیت تولید داخلی را پایین آورده و مشتری حس تلاش برای بهبود را از تولید کنندگان دریافت نمی کند.

وی افزود: مشکل پنجم بالا بودن قیمت کالاهای باکیفیت داخلی نسبت به مشابه خارجی است.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: مشکل آخر الگویی است که دولت‌ها و گروه‌های مرجع از مصرف کالای خارجی به عنوان یک پرستیژ اجتماعی خلق کرده‌اند.

انتهای پیام/