مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت: ۲۳ مرکز دولتی و ۵۵۰ مرکز آزاد فنی و حرفه‌ای در سطح استان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار عصر، یعقوب نماینده امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به مناسبت ۶ مرداد روز ملی ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی، اظهار کرد: وظایف اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب ایجاد مهارت و تخصص در مباحث حرفه‌ای برای بیکاران، افزایش مهارت تمام شاغلین و همچنین توانمندسازی آحاد جامعه است که شامل هر شهروند بالای ۱۵ سال می‌باشد.

وی افزود: امروز در جامعه بیش از هر زمانی نیاز به مهارت احساس می‌شود چراکه برای حداکثر استفاده از تکنولوژی‌های جدید، توسعه اقتصادی و افزایش درآمد برای تمام افراد جامعه، یادگیری مهارت لازم است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مهارت و مهارت‌آموزی هنر تبدیل دانستن به توانستن است، گفت: انسان‌ها باید دانستن را به توانستن یا همان مهارت تبدیل کنند و در اینصورت است که اقتصاد توسعه می‌یابد.

نماینده ادامه داد: وظیفه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کار ماهر در جامعه است و ویژگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مادم‌العمر بودن است یعنی افراد در هر سنی می توانند در مراکز دولتی و یا آزاد فنی و حرفه‌ای مهارت بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه انسان بدون یادگیری و کسب مهارت در جامعه موفق نخواهد بود، تصریح کرد: مشکللات مربوط به بسیاری از شغل‌ها وابسته به ضعف در مهارت‌آموزی است چراکه در تمام شغل‌ها مهارت و حرفه‌ای گری نیاز است.

نماینده با بیان اینکه در کنار کسب مهارت باید یکسری شایستگی‌ها وجود داشته باشد، بیان کرد: این بدین معناست که فرد علاوه بر مهارت فنی بایستی توانایی‌های اجتماعی، فن بیان، کارآفرینی، مهارت و قوانین کسب‌وکار را بداند که تمام این مهارت‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: ۲۳ مرکز فنی و حرفه‌ای فعالِ دولتی و ۵۵۰ مرکز آموزش آزاد زیر نظر اداره کل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند. 

وی اضافه کرد: در پادگان‌ها نیز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دایر است که فرصت بزرگی برای جوانان و سربازان برومند است تا مهارت‌هایی را طی دوران مقدس سربازی کسب کنند؛ در زندان‌ها، مراکز جوار صنعت و کارخانجات و همچنین در روستاها، عشایر و مناطق مرزنشین نیز بصورت سیار خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای بصورت سیار دایر است.

نماینده با بیان اینکه ۹۳ درصد بیکاری‌ها بخاطر فقدان مهارت است، گفت: برای دانشجویان و دانش‌آموزان هم دوره‌های کسب مهارت تعریف شده است.

مدیکل فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه حتی در مناطق حاشیه شهر و آسیب‌پذیر جامعه مراکزی فنی و حرفه‌ای دایر است، تصریح کرد: سالانه حدود ۳۷هزار نفر در مراکز دولتی و معادل همین تعداد در مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند که حدود ۴۵۰۰ حرفه در این مراکز آموزش داده می‌شود بطوریکه در هیچ مدرسه و آموزشگاهی نمی‌توان مشابه این آمار را یافت و به نوعی می‌توان گفت که تمام مشاغلی که در شهر وجود دارد در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

وی یادآور شد: طرحی با عنوان مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی مطرح است چراکه سابقاً کسبه و اصناف معمولا شاگردانی داشتند اما با تصویب قانون کار در سال ۶۹ که تاکید بر بیمه‌ی شاگرد داشت کسبه دیگر تمایلی به جذب شاگرد و دستیار نداشتند اما بعد از ۲۸ سال طی مصوبه شورای اشتغال، در حال حاضر هر کسبه بدون دغدغه‌ی تانین هزینه‌های بیمه می‌تواند شاگرد بگیرد و نزد خود آموزش دهد؛ البته آمپزش‌هایی که در قالب این طرح ارائه می‌شوند بصورت تلفیقی بوده بطوریکه بخشی از آموزش‌ها در مراکز و بخشی دیگر در نزد کسبه و استادکار است.

وی با اشاره به اینکه زکات شغل و حرفه انتقال مهارت‌های آن حرفه به دیگر افراد است، توضیح داد: در قالب طرح مهارت‌‌آموزی در محیط کار اگر در محل کار اتفاقی برای شاگرد بیافتد، بیمه و تمام هزینه‌های درمانی آن بر عهده اداره کل فنی و حرفه‌ای است و به تبع آن هیچگونه عواقبی متوجه استادکار و کسبه نیست.

نماینده افزود: شاگردان پس از کسب حرفه و مهارت در کنار استادکار و پس از آزمونی که برگزار می‌گردد، گواهینامه مهارت و صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: طرح بعدی که تصویب شده طرحی با عنوان کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی است که از طریق آن تمام شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌ها می‌توانند افرادی را که مدرک فوق دیپلم به بالاتر را دارند بدون پرداخت ریالی جذب کرده و بین ۴ تا ۶ ماه بکار گیرند که تا دو سال بیمه این افراد بر عهده دولت است.

نماینده یادآور شد: در این مدت حقوق دانش‌آموختگان که یک سوم قانون کار است، بر اساس نوع مدرک دانشگاهی توسط دولت به افراد پرداخت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جوانان به علت فقدان مهارت‌های اجتماعی حتی از ارائه توانمندی های خود دور مانده‌اند چراکه کمتر در جامعه بوده‌اند و فرصت کسب مهارت‌های فنی و اجتماعی را نداشته‌اند و از طریق این طرح می‌توانند به بازار کار وصل شوند.

انتهای پیام/