از پیاده‌راه تا راه‌آهن
از پیاده‌راه تا راه‌آهن

از آنجایی که جامعه‌ی ما به دو بخش تقسیم می‌شود، کنکوری‌ها و کسانی که تجربیات کنکوریشان را در اختیار دسته‌ی اول قرار می‌دهند و از آنجایی که سن و سالمان دیگر به مرحله‌ی اول نمی‌خورد، ستون کنکوری‌ها را در رشته‌های مدیریتی و مسوولیتی بنیان نهادیم.

از آنجایی که جامعه‌ی ما به دو بخش تقسیم می‌شود، کنکوری‌ها و کسانی که تجربیات کنکوریشان را در اختیار دسته‌ی اول قرار می‌دهند و از آنجایی که سن و سالمان دیگر به مرحله‌ی اول نمی‌خورد، خواستیم از فیض مرحله‌ی دوم هم بی‌نصیب نمانیم و ستون کنکوری‌ها را در رشته‌های مدیریتی و مسوولیتی بنیان نهادیم. امید که نلرزد.

پیاده‌محوری با طعم چسب‌زخم

اولین بخش از بسته‌ی کنکوری این هفته‌مان هم ارتباط به فلسفه دارد، هم فیزیک و هم ترکیب اینها.

شهردار منطقه ۸ تبریز فرموده‌اند: “در پروژه‌ی مسیرگشایی ارک، کیفیت را فدای زمان نمی‌کنیم.” که تا اینجایش جمله‌ی فلسفی قشنگی‌ست. اما در ادامه گفته‌اند: “پس از تخریب تنها ملک باقیمانده، می‌توانیم تا ۲۴ ساعت این مسیر را آسفالت کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.” از من سوال می‌پرسند آقا مگر می‌شود؟ می‌گویم شده است. ایشان یک‌تنه با جابجایی معادلات فیزیک کوانتوم، زمان را با کیفیت هم‌بستر کرده‌اند.

جناب پاک‌نژاد در ادامه گفته‌اند: “به‌منظور ایجاد فرهنگ پیاده‌محوری و ایجاد بسترهای لازم این خیابان به میزان ۳۲۰۰ متر مربع سنگفرش خواهد شد.” که راست می‌گوید. قبلاً کرده‌اند دیده‌ایم. نمونه‌اش همین مقصودیه که اتفاقاً در محدوده‌ی منطقه ۸ هم هست. فقط در جریان باشید قصد پیاده‌محوری در آن مسیر را داشتید مراقب باشید محور ماشینی که برایش بسترسازی شده تا از آنجا تردد کند به چشمتان فرو نرود.

جناب شهردار که اساساً در حوزه‌ی بسترسازی بسیار توانمند است یک بستری هم برای حمل‌ونقل پاک در نظر گرفته و می‌خواهد مسیر دوچرخه‌سواری هم در آنجا ایجاد کند. یعنی هرچه رویای کودکی داشته می‌‌خواهد در این یه گوله جا برآورده سازد. حالا یکی که دلش هوای پاک خواسته چطور می‌خواهد دوچرخه‌اش را کول کند و بیاورد کوچه‌ی ارک و بعد از استشمام هوای پاک دوباره آن را کول کند و ببرد بیمارستان قلب را حتماً ایشان بلدند و موقع افتتاح پروژه به سمع و نظر همشهریان خواهند رساند. اما پیشنهاد می‌کنیم کاش ایشان شهردار مناطق وسیع و خلوت‌تری مثل محدوده‌ی خاوران و آنجاها می‌شدند تا دست و بالشان مثل فکرشان بازتر می‌شد. از طرفی پیشنهاد می‌شود از آنجایی که قصد دارند آن سه تا درختی را که در آن منطقه هست را حفظ کنند، کاش آن یک مِلکی را که احتمالاً داروخانه است را هم حفظ می‌کردند تا اگر انگشت شصت یک پیاده‌محوری می‌رفت توی دماغ یک علاقمند به هوای پاک، بانداژی چسب‌زخمی در دسترس می‌بود.

کمی بیشتر، کمی بیشتر

بخش دوم بسته‌ی کنکوری امروزمان در خصوص انضباط است.

“به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز، عوارض و جرائم تخلفات ساختمانی در سال ۹۸، ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.”

یعنی مثل سابق در خود تخلف مشکلی نیست. شما می‌توانید هرچه دلتان خواست بسازید. فقط باید ما را ۵۰ درصد بیشتر بسازید. خلاصه‌تر و شفاف‌تر از این نمی‌شد درس تحویل داد.

قیاس در مقیاس انقلاب

درس سوم ما در حوزه‌ی قیاس در آمار در مدیریت است که از خود آمار در مدیریت مهم‌تر است.

مثلاً شما در جایی مسوول شده‌اید و ایام دهه‌ی فجر هم هست. باید دست به قیاس بزنید و هرچه فاصله‌ی این قیاس بیشتر شود شما موفق‌ترید. توصیه می‌شود در قیاس‌هایی از این دست، بروید سراغ مواردی که قبل از انقلاب اصلاً وجود نداشت. به یک نمونه‌اش اشاره می‌کنم. مدیرکل راه‌آهن آذربایجان‌شرقی گفته‌اند: “طول خطوط اصلی راه‌آهن این منطقه از ۴۶۸ کیلومتر در سال ۵۷ به ۷۲۰ کیلومتر رسیده است.”آقا از کی تا کی ۴۶۸ کیلومتر شده است؟ آقا امکانات آن زمان با امکانات الان چقدر فرق کرده؟ آقا رشد جمعیت و رشد حمل‌ونقل چه تغییری کرده؟ آقا نسبت پیشرفت این با نسبت تغییرات آن چقدر همخوانی دارد؟ اینها اصلاً مهم نیست، کسی سوال نمی‌کند شما هم نیازی ندارد بدانید. جان؟ از پروژه‌ی ۲۰ ساله‌ی تبریز_میانه‌ چه خبر؟”

نگارنده: آق بابا