جای خالی برندسازی جهانی در کشور/ دولت مردها پشت دیوار را نمی‌بینند
جای خالی برندسازی جهانی در کشور/ دولت مردها پشت دیوار را نمی‌بینند

کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز معتقد است: در طول ۴۰ سال گذشته شاهد برندسازی جهانی در ایران نبوده‌ایم چراکه مسوولان آنقدر مشغول هستند که فضای پشت دیوار جامعه را نمی‌بینند و وظیفه اتاق بازرگانی آشکارسازی این فضا است.

اسماعیل چمنی در گفتگو با عصرتبریز درباره علت شرکت خود در نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط حاکم بر کشور یک نوع شرایط بحرانی محسوب می‌شود که این بحران در حقیقت، تار و پود اقتصادی کشور را هدف گرفته است.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکم و هدف‌گذاری‌های مربوط به آن که شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است، بیشترین آسیب را به بخش تولید وارد می‌کند، اذعان داشت: در طول ۴۰ سال گذشته شاهد برندسازی جهانی در ایران نبوده‌ایم چراکه مسوولان آنقدر مشغول هستند که فضای پشت دیوار جامعه را نمی‌بینند و وظیفه اتاق بازرگانی آشکارسازی این فضا است.

کاندیدادی نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد برخی قانون‌گذاران در تصویب قوانین و بخش‌نامه‌های اقتصادی، گفت: برخی از دولتمردان و قانون‌گذاران، قوانین را بدون توجه به ساختار و مشکلات اقتصادی کشور و همچنین شرایط حاکم بر آن، تصویب می‌کنند که این تصمیمات موجب بحرانی‌تر شدن جو حاکم می‌شود.

عضو ائتلاف اتاقی برای فردا، ادامه داد: این گونه قوانین تصویبی گرچه قسمتی از مشکلات سطحی جامعه را حل می‌کنند، ولی در بلندمدت موجب بروز مشکلاتی جدی‌تر در قالب خودتحریمی می‌شوند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه دولت به مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر بخش خصوصی است، اذعان کرد: مسائل سهل و آسان در روزهای بحرانی تبدیل به مسائل پیچیده‌ای می‌شوند بطوریکه حل این معضلات در بزنگاه‌ها نیازمند مطالعات عمیق دولتمردان است که در غیر اینصورت شاهد وارد آمدن آسیب جدی به اقتصاد کشور در سطح کلان خواهیم بود.

این فعال اقتصادی، برخی محدودیت‌های اتاق بازرگانی و انتظارات بی‌مورد رسانه‌ها از این تشکل اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اتاق بازرگانی نهادی مشورتی است که تنها توانایی ابلاغ راهکارهای سازنده به دولت را دارد وعمل به این راهکارهای ارائه‌شده، خارج از اختیارات اتاق بازرگانی است.

چمنی اظهار کرد: بخش خصوصی در مقابل تمام محدودیت‌ها‌و تحریم‌های احتمالی پیش‌رو مقاوم می‌باشد چراکه در طول سال‌های گذشته به ادامه فعالیت و تولید در شرایط سخت اقتصادی عادت کرده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به اهمیت صادرات در اقتصاد نوین جهانی، عنوان کرد: صادرات هر کشور محور رشد اقتصادی آن محسوب می‌شود و اتاق بازرگانی وظیفه دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی، پایه‌های صادراتی کشور را توانمند سازد.

وی در خاتمه، واریز یارانه نقدی را از موانع اصلی شکوفایی اقتصاد برشمرد و خاطرنشان کرد: تزریق پول و نقدینگی به جامعه به هر نحوی موجب افزایش تورم و در نهایت از رفتن چشمه شکوفایی اقتصاد می‌چشود.