دیشب در سفارت عربستان چه گذشت؟
دیشب در سفارت عربستان چه گذشت؟

پس از ورود برخی از شهروندان خشمگین به سفارت عربستان، ماموران نیروی انتظامی وارد صحنه شدند و محل این سفارتخانه را تخلیه نمودند.

عصر تبریز: سفارت عربستان در تهران در پی شهادت آیت الله شیخ نمر مورد خشم معترضین قرار گرفت و تسخیر شد اما پس از ساعاتی، نیروی انتظامی این سفارتخانه را تخلیه کرد.

IMG_20160112_001014

سفارت عربستان واقع در نیاوران تهران در پی شهادت آیت الله نمر، مورد خشم مردم انقلابی قرار گرفت. مردم به صورت خودجوش و با به نمایش گذاشتن خشم خود و با سردادن شعارهایی علیه آل سعود، این سفارت را مورد هجوم قرار دادند و علی رغم تلاش نیروی انتظامی برای ممانعت، گروهی از مردم وارد سفارت عربستان شدند و به اتاق های این سفارتخانه رفتند.

IMG_20160112_074233

عده ای از تجمع کنندگان که به داخل سفارت رفته بودند، از بالای بام سفارتخانه، کاغذهای مکاتبات اداری داخل اتاق‌ها را به خیابان ریختند. در این میان در پی وقوع آتش سوزی مختصر در بخش‌هایی از سفارت عربستان، ماشین های آتش نشانی در محل حاضر شدند. برخی اخبار تائید نشده حاکی از مشکوک بودن آتش سوزی گسترده داخل سفارت عربستان است. برخی از حاضران در تجمع دیشب مقابل سفارت می‌گویند آتش سوزی داخل سفارت، عمدی و کار خود کارکنان سفارت و پیش از ورود تجمع کنندگان به ساختمان اصلی سفارت بوده است.

پس از ورود برخی از شهروندان خشمگین به سفارت عربستان، ماموران نیروی انتظامی وارد صحنه شدند و محل این سفارتخانه را تخلیه نمودند. با توجه به ابعاد وسیع تجمع و خشم وصف ناشدنی معترضین در برابر سفارت عربستان در تهران، سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برابر سفارت حضور پیدا کرد و نسبت به آرام نمودن مردم خشمگین اقدام نمود. همچنین سردار مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در محل سفارت حاضر شد.

IMG_20160112_004934

منزل سفیر عربستان کاملا تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته و امنیت دیپلمات‌های سعودی به طور کامل برقرار شد.

معترضین با کوکتول مولوتوف به نیروهای پلیس حمله کرده و تعدادی از مامورین ناجا دچار سوختگی شده است.

در همین شرایط صادق حسین جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه ضمن اعلام محکومیت مجدد إعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن می باشد.

IMG_20160112_080328

جابری انصاری تاکید نمود: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را برعهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می کند.

جمعی از شهروندان مشهدی نیز عصر دیروز با تجمع مقابل ساختمان کنسولگری عربستان در این شهر اقدام حکومت آل سعود را در اعدام آیت الله نمر محکوم کردند. معترضان به اعدام شیخ نمر و ۴۷ نفر از شیعیان در عربستان زیر بارش باران با سر دادن شعارهایی همچون “حسین، حسین، شعار ماست، شهادت افتخار ماست، مرگ بر سلفی و مرگ بر تکفیری” و پارچه‌نوشته‌هایی با عنوان “ما تا آخر ایستاده ایم”، جنایت آل سعود را محکوم کردند.

مردم مشهد سکوت مسلمانان و جامعه اسلامی در مقابل این جنایت را خیانت به قرآن دانستند و خواستار واکنش جهانی به‌ویژه مسلمانان نسبت به اقدام رژیم آل سعود مبنی بر اعدام شیخ نمر شدند.

شایان ذکر است که رهبر معظم انقلاب در ١۶ مرداد ١٣٩١ در دیدار با دانشجویان در تبیین بایدها و نبایدهای آرمانگرایی، در تذکری مهم فرمود: آرمانگرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود بلکه می توان بدون این مسئله بشدت پایبند به ارزشها و اصول بود.

ایشان کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و با اشاره به ورود چند ماه پیش دانشجویان به سفارت انگلیس اظهار داشتند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.