انتقال آب زاب احیای دریاچه ارومیه را تضمین می‌کند
انتقال آب زاب احیای دریاچه ارومیه را تضمین می‌کند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: انتقال آب زاب که طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری به اتمام می‌رسد، احیای دریاچه ارومیه را تضمین خواهد کرد.

به گزارش عصرتبریز، داوود بهبودی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی آذربایجان، خشکی دریاچه ارومیه بود و با اقداماتی که طی سال‌های گذشته انجام گرفت و بارندگی‌های مناسب در دو سال گذشته، سطح آب دریاچه در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل افزایش امیدوارکننده‌ای داشته است.

وی افزود: سطح آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال جاری به ۱۲۷۱.۹۰ متر و حجم آب دریاچه نیز به بیش از پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

بهبودی گفت: تونل انتقال آب زاب حدود ۳۶ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن حفر شده و سه کیلومتر باقی‌مانده نیز امسال به اتمام خواهد رسید و از طریق این تونل، ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب که از کشور خارج می‌شد، به سمت دریاچه هدایت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های آب شهرهای تبریز و ارومیه تا پایان امسال تمام و ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از این تصفیه‌خانه‌ها وارد دریاچه می‌شود و روند احیا را سرعت می‌بخشد.

بهبودی با بیان اینکه سالیانه حدود ۰.۷ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر می‌شود، افزود: با اتمام پروژه‌های مذکور به‌طور خالص ۱.۵ میلیارد متر مکعب به دریاچه اضافه می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۴.۷ میلیارد متر مکعب آب و ۲۵ درصد شوری به اکوسیستم منطقه برگردد.

وی یادآور شد: احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند تا ما بر چالش‌های زیست محیطی آذربایجان غلبه و مسیر توسعه پایدار استان و کشور را هموار کنیم.

بهبودی تصریح کرد: باید توجه داشت رعایت دقیق ضوابط مصوب هیأت دولت در خصوص اصلاح الگوی کشت، جایگزینی محصولات کم آب بر، عدم توسعه اراضی کشت آبی و غیره به‌طور جدی مد نظر قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: کلیه کشاورزان، نهادهای مدنی و دستگاه‌های مدنی مرتبط اهتمام ویژه ای نسبت به رعایت اصول مذکور داشته باشند؛ چرا که احیای دریاچه و در نتیجه توسعه پایدار استان در گرو رعایت ضوابط و پروتکل‌های مربوطه در این زمینه است.