تولید سالانه ۵۵۸ هزار تن شیر در آذربایجان‌شرقی
تولید سالانه ۵۵۸ هزار تن شیر در آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی میزان تولید شیر استان را در سال ۱۳۹۷ برابر ۵۵۷ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ برابر ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد.

به گزارش عصرتبریز، اکبر فتحی امروز همزمان با اول ژوئن روز جهانی شیر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشورمان یکی از پیشروترین کشورها در برنامه‌های ترویجی مصرف شیر به عنوان غذای کامل و متضمن سلامت جامعه بوده است، اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی همواره با برگزاری برنامه‌ها، جلسات، کارگاه‌ها و جشنواره‌های همگانی تغذیه سالم و جشنواره‌های شیر و سلامت همواره در ارتقای فرهنگ و دانش تغذیه‌ای جامعه پیشگام بوده و حفظ و تداوم این برنامه‌ها و سیاست‌های افزایش دسترسی به شیر و تضمین امنیت غذایی جامعه را در سیاست‌های اجرایی خود همواره مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه امید می‌رود جامعه ایرانی با مصرف شیر و انواع محصولات لبنی به میزان لازم و کافی، سلامت خود را با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تضمین کنند، ادامه داد: متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های اخیر به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز شیوع بیماری‌‌های زیادی شود.

فتحی، میزان تولید شیر استان آذربایجان‌شرقی را در سال ۱۳۹۷ برابر ۵۵۷ هزار تن و در سال ۱۳۹۸ برابر ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ نیز میزان تولید شیر استان ۵۵۸ هزار و ۹۰۰ تن هدف‌گذاری شده است.

وی، سهم دام سنگین استان از تولید شیر را در سال ۱۳۹۷ برابر ۵۳۱ هزار و ۲۳۱ تن و در سال ۱۳۹۸ برابر ۵۳۲ هزار و ۷۹۸ تن اعلام کرد و گفت: سهم دام سبک استان از تولید شیر نیز در سال ۱۳۹۷ برابر ۲۵ هزار و ۷۶۹ بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲۶ هزار و ۱۰۱ تن افزایش یافته است.

فتحی، قیمت تمام‌شده شیر در واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی را با توجه به ظرفیت و بهره‌مندی از تسهیلات از ۲۴ هزار ریال تا ۳۰ هزار ریال متغیر دانست و گفت: با افزایش ظرفیت در واحدهای تولیدی این ارقام تقلیل می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان میانگین روزانه تولید شیر در دام‌های اصیل استان را حدود ۳۶ کیلوگرم در روز اعلام کرد و گفت: ۲۵ کیلوگرم از این رقم دام‌های آمیخته و ۱۲ کیلوگرم دام‌های بومی است.

وی با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور گفت: متوسط جهانی مصرف شیر ۱۶۵ کیلوگرم در سال است که در کشور ما ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم یعنی نصف متوسط جهانی است این در حالی است که در کشورهای غربی این آمار حتی به ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم در سال می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه گاهی اخبار کذب از سوی افراد غیرمسئول در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، گفت: وقتی این اخبار کذب دست به دست می‌چرخد بر روی میزان مصرف مواد لبنی در جامعه تاثیر منفی می‌گذارد که در نهایت این اخبار کذب به سلامت مردم لطمه می‌زند.