مردی که از دو بمب اتمی جان سالم به در برد!
مردی که از دو بمب اتمی جان سالم به در برد!

در طول جنگهای تاریخ افراد زیادی بودند که که از مهلکه نبرد جان سالم بدر برده اند.

در طول جنگ جهانی دوم نیز حتما هزاران نفر بوده اند که از انفجار بمب ها و اصابت تیرها جان سلام بدر برده اند.اما دیدن انفجار و زخمی شدن و جان سالم بدر بردن از انفجار دو بمب اتمی موردی نیست که برای هر کسی پیش بیاید! این مطلب در مورد مرد ژاپنی بنام Tsutomu Yamaguchi میباشد که شاهد انفجار هردو بمب اتمی رها شده بر هیروشیما و ناکازاکی بوده و به عنوان تنها کسی بطور رسمی شناخته میشودکه از هر دو انفجار مهلک جان سالم بدر برده است.

مردی که از دو بمب اتمی جان سالم به در برد!  Tsutomu Yamaguchi

مردی که از دو بمب اتمی جان سالم به در برد! Tsutomu Yamaguchi

وی در ۱۶ مارچ ۱۹۱۶ در شهر ناکازاکی بدنیا آمد. تحصیلات خود را در مهندسی ادامه داد.و در شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی مشغول به طراحی کشتی های نفتکش گردید.وی عقیده داشت که ژاپن هرگز نمیبایست جنگ را آغاز میکرد منتها او نیز مانند ملیون ها هموطن خود هنگامی که در سال آخر جنگ نشانه های شکست ژاپن علنی شده بود و سرزمین اصلی ژاپن در محاصره نیروهای آمریکایی قرار گرفته بود، تصمیم به تسلیم نداشت و به همین جهت قصد داشت در صورت اشغال کشور خودکشی کند تا تسلیم دشمن شود.

در تابستان سال ۱۹۴۵ وی و دو تن از همکارانش از طرف شرکت مطبوع خود برای طراحی نفتکش جدید به بندر هیروشیما فرستاده شدند. بعد از ۳ ماه کار و طراحی نفتکش که با موفقیت همراه بود. Tsutomu Yamaguchi و دو دوستش آماده برگشت به شهر خود یعنی ناکازاکی در صبح ۶ آگوست ۱۹۴۵ میشدند. Tsutomu Yamaguchi و  همکاران صبح روز ۶ آگوست ۱۹۴۵ عازم ایستگاه راه آهن برای مراجعت به ناکازاکی گردیدند. Tsutomu Yamaguchi متوجه شد که مهر مخصوص مجوز عبور خود را در دفتر کار جا گذاشته است پس از همکاران خود جدا شده و عازم دفتر طراحی در بندر هیروشیما گردید.

در همین حال یک فروند بمب افکن آمریکایی B-29 نقره ای رنگ بر فراز شهر هیروشیما پدیدار میگردد. چیزی که Tsutomu Yamaguchi نمیدانست این بود که بمب افکن آمریکایی انولاگی (Enola_Gay) حاوی چه محموله مرگباری میباشد! از آنجایی که تنها یک بمب افکن بروی شهر پرواز میکرد.آژیرهای خطر حمله هوایی به صدا درنیامد.

Tsutomu Yamaguchi میگوید که شاهد سقوط یک کپسول که به چتر متصل بود از بمب افکن بود. ساعت ۸:۱۵  دقیقه صبح را نشان میداد و Tsutomu Yamaguchi در بندر شهر و در ۳ کیلومتری مرکز شهر قدم میزد که بمب اتمی پسر کوچک (Little_Boy) در ارتفاع ۶۰۰ متری بروی مرکز شهر هیروشیما با قدرت معادل انفجار ۱۵ هزار تن TNT منفجر گردید.

بمب اتمی

بمب اتمی

Tsutomu Yamaguchi شاهد نور سفید خیره کننده در آسمان  گردید. با وجود فاصله ۳ کیلومتری وی از مرکز شهر که محل انفجار بمب بود، تشعشعات گرمایی بمب بلافاصله نیمه بالایی سمت چپ بدن و صورت وی که در معرض تابش بود را دچار سوختگی شدید نمود.نور شدید انفجار وی را بطور موقت نابینا ساخت منتها وی بلافاصله درون گودالی که کنارش بود شیرجه میرودو پیش آنکه وی متوجه بشود که چه اتفاقی افتاده چند ثانیه بعد موج انفجار بمب از راه رسیده و وی را از داخل

گودالی بلند کرده و به مزرعه سیب زمینی ای که در ان نزدیکی بود پرتاب میکند.در طول همین زمان کوتاه  ۷۰ هزار نفر از مردم هیروشیما توسط انفجار مستقیم بمب کشته شده بودند!

Tsutomu Yamaguchi هنوز نمیدانست چه اتفاقی افتاده است! کم کم که حواس خود را جمع میکند و چشمهای خود را باز میکند بخاطر نور شدید انفجار دچار نابینایی

موقت شده بود که کم  کم بینایی خود را بدست میآورد و میتواند بلند شود و برای اولین بار قارچ اتمی ای را که برفراز شهر شکل گرفته بود را ببینید. موج انفجار پرده گوش وی را پاره کرده بود و دست هاو صورتش سوخته بود. برای ساعاتی در یک ساختمان استراحت میکند و در نهایت موفق به پیدا نمودندوستان خود میگردند. آنها شب را در یک پناهگاه حمله هوایی بهمراه هزاران زخمی جان سالم بدر برده از انفجار سپری میکنند و در روز بعد یعنی ۷ آگوست ۱۹۴۵ به سمت ایستگاه راه آهن هیروشیما حرکت میکنند.ایستگاه راه آهن به طرز عجیبی علیرغم انفجار بمب به کار خود ادامه میداد. در مسیر حرکت به سمت ایستگاه راه آهن وی و همکارانش از میان خرابه های هیروشیما که هنوز میسوخت گذر کردند وشاهد نابودی کامل شهر و هزاران جنازه سوخته شهروندان آن بودند. انفجار بمب بسیاری از پلهای روی رودخانه

در شهر را از بین برده بود. Tsutomu Yamaguchi  و همراهان مجبور شدند با شنا کردن از میان هزاران جسدی که در آب شناور بود خود را بسوی دیگر رودخانه برسانند در نهایت موفق شده به ایستگاه راه آهن رسیده و ان شهر جهنمی را ترک گفته به سمت خانه خود یعنی شهر ناکازاکی رهسپار شوند.

Tsutomu Yamaguchi بعد از رسیدن به ناکازاکی مورد درمان اولیه قرار می گیرد.شدت جراحت به اندازه ای بود که مادر و همسرش قادر به شناسایی وی نبودند و مادرش فکر میکردکه با یک روح مواجه شده است!با وجود جراحت نسبتا شدید وی طبق قرار کاری خود میبایست در روز ۹ آگوست ۱۹۴۵ گزارش کار خود را به رییس خود

در دفتر شرکت ارائه دهد. هنگامی رییس وی Tsutomu Yamaguchi را میبیند میپرسد که چه اتفاقی برای وی افتاده؟ساعت ۱۱ صبح روز ۹ آگوست ۱۹۴۵ میباشد. وی توضیح میدهد که چگونه تنها یک بمب تمام شهر هیروشیما و شهروندان آنرا نابود ساخته!  رییس وی این حرف را باور نمیکند و میگوید چطور ممکن است که یکبمب تنها، شهری را نابود کند؟ در در همین لحظه نور سفید خیره کننده آشنایی محل دفتر کار را روشن میکند!بمب اتمی مرد چاق (Fat_Man) که توسط بمب افکن B-29  با نام (Bockscar)  با قدرت انفجاری معادل ۲۱ هزار تن TNT بر فراز شهر ناکازاکی و در ارتفاع ۵۰۰ متری منفجر شد.این بار نیز Tsutomu Yamaguchi در فاصله حدود ۳ کیلومتری از مرکز انفجار قرار داشت!

با اینکه بمب مرد چاق از بمب هیروشیما قویتر بود، به دلیل خطای خدمه در رها سازی بمبدر محل مورد نظر و همچنین وجود بلندی ها در شهر ناکازاکی، تخریب و تلفات کمتریرا بجا گذاشت و اینبار Tsutomu Yamaguchi آسیبی ندید. هرچند در همان لحظات اولیه انفجار ۳۵ تا ۴۰ هزار نفراز مردم ناکازاکی در دم جان باختند. Tsutomu Yamaguchi بلافاصله بعد از انفجار سراسیمه بهسمت خانه خود رفت. خانه وی براثر انفجار تقریبا از بین رفته بود منتها همسرخود را سالم در میان آوارها پیدا میکند.

در اینجا برای بار دوم در معرض تشعشعات حاصل از انفجار بمب قرار میگرید. در معرض تشعشع قرار گرفتن آن هم با فاصله دو روز Tsutomu Yamaguchi را برای چند هفته زمینگیر میکند.منتها برعکس خیلی از کسانی که مورد تابش رادیو اکتیو قرار گرفته بودند حال عمومی اش رو بهبودی رفت.هرچند زخمهای های وی تا سالها التیام نیافته و نیاز به باند پیچی مدام داشتند.

وی پس از بهبودی مدتی را به عنوان مترجم نیروهای آمریکایی که ژاپن را به اشغال خود درآورده بودند مشغول به کار شد و سپس مدتی به عنوان مدیر یک مدرسه  به کار ادامه داد تا در نهایت دوباره  به شغل سابق خود یعنیطراحی کشتی نفتکش در شکرت میتسوبیشی روی آورد.در سالهای بعد مشکلات سلامتی وی همسرش بخاطر تابش های رادیواکتیو خود را نشان داد.همچنین فرزندان وی مانند هزاران بچه های که از والدینی که هیروشیما و ناکازاکی بودند که بعد از جنگ به دنیا آمدند

همه دچار مشکلات ناشی از تابش رادیو اکتیوی که والدین خود دریافت کرده بودند گردیدند.پسر وی در ۵۹ سالگی بر اثر سرطان از دنیا رفت. همچنین دختر وی در تمام طول زندگی با بیماری دستو پنجه نرم میکرد. همسر وی نیز در ۸۸ سالگی بر اثر سرطان کلیه درگذشت.خود وی نیز تا آخر عمر با مشکلات خونی دست و پنجه نرم میکرد.در سال ۱۹۵۷ وی و سایر کسانی که از انفجار بمب های هسته جان سالم بدر برده بودنداز طرف دولت ژاپن به بطور رسمی مورد شناسایی قرار گرفتند.

به بازماندگان بمب های اتمی در ژاپن  (hibakusha) گفته میشود. شناسایی وی تنها بخاطر انفجار ناکازاکی بود.در سال ۲۰۰۹ وی از طرف دولت ژاپن به عنوان کسی که  در هردو انفجار هسته ای حضور داشته است بطور رسمی شناخته شد.هرچند در کل ۱۶۵ نفر به عنوان کسانی شناخته میشوند که از هر دو انفجار جان سالم بدر برده اند.Tsutomu Yamaguchi  به عنوان یک سخنگوی فعال در زمینه خلع سلاح هسته ای فعالیت میکرد.کتاب وی در مورد تجربیاتش از دو انفجار هسته ای بنام (Ikasareteiru inochi) چاپ شده است.همچنین مستندی در مورد وی و سایر ۱۶۵ نفری که از دو انفجار هسته ای جان سالم بدر بردند با نام (Twice Survived: The Doubly Atomic Bombed of Hiroshima and Nagasaki) درسال ۲۰۰۶ ساخته شد که علاوه بر پخش جهانی، در صحن عمومی سازمان ملل نیز به نمایش درآمد.

Tsutomu Yamaguchi  در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۰ در سن ۹۳ سالی براثر سرطان معده ناشی از آلودگی رادیواکتیو در گذشت.