جمع‌آوری ۲۰ هزار معتاد در آذربایجان‌شرقی/۶۵ درصد زندانیان استان مربوط به مواد مخدر
جمع‌آوری ۲۰ هزار معتاد در آذربایجان‌شرقی/۶۵ درصد زندانیان استان مربوط به مواد مخدر

اکنون در استان، برای ۵۱ هزار نفر در مراکز ۸ گانه ترک اعتیاد و کمپ‌ها ارائه خدمات می‌شود.

عصر تبریز: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی از جمع آوری ۲۰ هزار معتاد در ۱۰ ماهه نخست سال جاری در سطح استان خبر داد و گفت: این افراد با غربال‌گری، در مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ نگهداری می‌شوند که هزینه‌های زیادی در این زمینه صرف می‌شود.

سردار محمدعلی نصرتی در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد استان، با تاکید بر این که هیچ منطقه ای در دنیا از خطرات مواد مخدر و روان گردان‌ها در امان نیست، اظهار داشت: کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر، یکی از کشورهای درگیر مواد مخدر است که همه مردم باید در این زمینه پای کار بیایند و با این بلای خانمان سوز مبارزه کنند.

وی افزود: دشمن در کنار تهدید بمب اتم، از مواد مخدر و روان گردان‌ها به عنوان اهرمی برای بازدارندگی، سرکوب، اجرای برنامه‌های استعماری و تسلیم کردن ملت‌ها در برابر خود استفاده می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی، با بیان این که رویکرد دشمنان، اردوکشی با استفاده از رویارویی نرم است، تصریح کرد: یکی از مصادیق جنگ نرم، ایجاد فساد و اعتیاد به مواد مخدر است که مهم‌ترین علت نابسامانی خانوادگی، خشونت، گسترش جرم و جنایت و سرقت در کشور است.

نصرتی با اشاره به این که ۶۵ درصد زندانیان آذربایجان شرقی مربوط به مواد مخدر است، ابراز داشت: این موضوع، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند، ضمن اینکه هزینه‌های دولتی مستقیم، غیر از هزینه‌هایی است که برای درمان، مصرف و… هزینه می‌شود.

وی جمع آوری ۲۰ هزار نفر از معتادان آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه نخست سال را یادآور شد و گفت: این افراد با غربالگری، در مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ نگهداری می‌شوند که هزینه‌های زیادی در این زمینه صرف می شود و باید کمک همه مردم برای سالم سازی، ترک و پاکسازی معتادان خیابانی و متجاهر وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: اکنون در استان، برای ۵۱ هزار نفر در مراکز ۸ گانه ترک اعتیاد و کمپ‌ها ارائه خدمات می‌شود.

نصرتی با اشاره به این که انگیزه‌های مختلفی برای استفاده از مواد مخدر وجود دارد، ابراز داشت: فقر و رفاه بیش از حد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مصرف است که باید مهارت نداشتن خانواده‌ها برای اداره امور خانواده و کنترل فرزندان نیز یکی دیگر از عوامل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است، چرا که عمده دلیل انحراف، به دلیل دوستی با افراد ناباب است.

وی با تاکید بر این که ۹۱ درصد از مجرمین و معتادین مربوط به خانواده‌های مشکل دار است، تصریح کرد: ضعف پای‌بندی به اصول اخلاقی می‌تواند، عاملی برای دسترسی به مواد مخدر باشد که بر اساس پژوهش‌ها هر چه خانواده مذهبی تر باشد، فرزندان خانواده سالم تر خواهند بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی، با تاکید بر این که همه ظرفیت جامعه باید پای کار بیایند تا مبارزه با مواد مخدر با موفقیت روبرو شود، خاطر نشان کرد: کشور ما تاریخ و تمدن بزرگی داریم که این اتفاقات ناخوشایند، هر انسان با غیرت تحت تأثیر قرار می‌دهد، چراکه بالاتر از مواد مخدر منکر دیگری وجود ندارد.

نصرتی تصریح کرد: در مورد پیشگیری اولیه از اعتیاد کم کاری کردیم و اکنون از دانشگاه و مدرسه می‌خواهیم پای کار بیایند و در مبارزه با توکل به خدا و کمک مردم و همت مسئولین باید این عقب افتادگی را جبران کنیم و معضلات را با اتحاد و وفاق و استفاده از ظرفیت مردم و جامعه حل کنیم.