بازسازی اراضی قره‌باغ فرصتی مهم است
بازسازی اراضی قره‌باغ فرصتی مهم است
رئیس ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان، گفت: باید به موضوع بازسازی اراضی قره‌باغ به عنوان فرصتی مهم نگریست.

به گزارش عصرتبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه مشترک استان‌های شمال‌غرب کشور که با محوریت بررسی موضوع بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ برگزار شد، اظهار داشت: حضور قدرتمند در کشور آذربایجان و مشارکت در بازسازی مناطق قره‌باغ، نقش مهمی در تحکیم ارتباطات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به تفویض مسوولیت توسعه تجارت به استان آذربایجان‌شرقی، ابراز کرد: این مسوولیت ماموریتی مهم برای تمام استان‌های کشور بوده و صرفا به شمال‌غرب محدود نمی‌شود.

پورمحمدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اشغالگری مخالف است، تصریح کرد: جمهوری آذربایجان به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، زبان مشترک، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم نزدیک به ایران، می‌تواند مقصد تجاری مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد و باید به موضوع بازسازی اراضی قره‌باغ به عنوان فرصتی مهم نگریست.

رئیس ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان، حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی فعال در خدمات فنی-مهندسی و کشت فراسرزمینی و نظایر آن را در این کشور خواستار شد و افزود: حمایت‌های لازم از فعالان بخش خصوصی را با تدوین مشوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم و بر این باوریم که تنها راه ممانعت از حضور نیروهای فرامنطقه‌ای، افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران در روند بازسازی قره باغ است.

پورمحمدی، بالندگی اقتصادی و پویایی تولید و صنعت را وابسته به توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه برشمرد و عنوان کرد: موضوع صادرات و افزایش سهم صادرات در مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان باید به عنوان اولویتی مهم، به‌ویژه برای استان‌های همجوار این جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

وی متذکر شد: کرونا و تحریم، از اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده مشکلات فعلی کشورند و بدون شک با تشریک مساعی داخلی و تقویت ارتباطات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه می‌توانیم از این شرایط سخت نیز با موفقیت و سربلندی عبور کنیم.

پورمحمدی با اشاره به رشد یک درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته اذعان داشت: در سایه عنایات الهی و تقویت نگرش اقتصاد مقاومتی در کشور، تحریم‌ها را روز به روز بی‌اثرتر کرده و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی برای توسعه اقتصادی ایران اسلامی می‌کوشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان آذربایجان‌شرقی در سال گذشته و ۹ ماهه امسال نیز اشاره کرد و ادامه داد: این افتخار به سبب همراهی، همکاری و مردانگی بزرگمردان و فعالان بخش خصوصی استان انجام شده که باید از تلاش‌های مجاهدانه و ایثارگرانه این عزیزان در عدم تعطیلی کارخانجات و تعدیل نکردن نیروی انسانی قدردانی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: از بابت تامین کالاهای اساسی مردم در ایام نزدیک به عید نوروز نیز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و امیدواریم با مدیریت مناسب در این ایام بتوانیم شاهد ریشه‌کن شدن بیماری کرونا باشیم.

جلسه ستاد توسعه تجارت استان‌های شمال‌غرب کشور، ظهر امروز به ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی و با حضور معاونان هماهنگی امور اقتصادی استان‌های گیلان، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان و تعدادی دیگر از مسوولان استان‌های شمال‌غرب کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.