آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد +تصاویر
آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد +تصاویر
تورج خلیل‌پور، با اختراع زنجیر چرخ پنوماتیکی مخصوص خودروهای سنگین، تکنولوژی تجهیز اتوماتیک چرخ خودرو به زنجیر را برای اولین بار در کشور ایده سازی و اجرا کرد.

به گزارش عصر تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، تورج خلیل‌پور، با اختراع زنجیر چرخ پنوماتیکی مخصوص خودروهای سنگین، تکنولوژی تجهیز اتوماتیک چرخ خودرو به زنجیر را برای اولین بار در کشور ایده سازی و اجرا کرد.

از مزایای این اختراع که ۴۵ میلیون ریال برای مخترع آن هزینه در بر داشته است می‌توان به بسته شدن اتوماتیک زنجیر به چرخ بدون نیاز به پیاده شدن راننده، جلوگیری از غافلگیری راننده در شرایط برفی و از بین رفتن ارتعاشات حرکتی اشاره کرد.

تورج خلیل پور آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد

این آتش‌نشان خلاق، برای ایده اختراعی خود چهار سال زمان صرف کرده است.

این تکنولوژی تاکنون محدود به دو کشور آلمان و آمریکا بوده است.

تورج خلیل پور آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد

تورج خلیل پور آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد

روابط عمومی سازمان آتش نشانی تبریز با این مخترع تبریزی مصاحبه ای انجام داده است که مشروح آن در ادامه آمده است؛

الف)  معرفی خودتان و چه سالی وارد سازمان آتش نشانی شدید و درکدام پست ها خدمت کردید؟

بنده تورج خلیل پور آذر ماه سال ۱۳۷۱ به خدمت سازمان آتش نشانی در پست آتش نشان خدمت نموده ام سپس از ۱۰ سال پیش به عنوان فرمانده شیفت تا به حال در حال خدمت سازمان هستم.

ب)  تجهیزات و وسایلی را که ابداع کرده اید چیست و چه کاربردی دارند؟

۱- نازل اسپری زن خم دار که جهت خاموش کردن مکان هایی که غیر قابل دسترسی می باشد کاربرد دارد. ۲- نازل نیزه ای جهت خاموش کردن انبار های علوفه کاربرد دارد. ۳- کمربند بر به جهت استفاده در عملیات های امداد هنگام تصادف و گیر کردن در داخل خودرو و جهت رهاسازی مصدوم ازکمربند ایمنی کاربرد دارد. ۴- زنجیر چرخ خودکار  (بادی) برف و یخ که جهت استفاده در خودروهای سنگین کاربرد دارد.

ج‌)  وسیله ابداعی شما از نظر استاندارد تائید شده است یا نه؟

در سازمان استاندارد ایران استانداردی برای تجهیزات آتش نشانی و زنجیر چرخ وجود ندارد و بنده برای زنجیر چرخ جهت اخذ استاندارد به سازمان استاندارد مراجعه نمودم که سازمان استاندارد کتباً علام نمود که برای هیچ یک از وسایل ساخته شده توسط بنده در ایران استاندارد اجباری وجود ندارد.

تورج خلیل پور آتش‌نشان تبریزی، عنوان «مخترح برتر» را از آن خود کرد

د‌)  انگیزه ای که باعث شد شما این وسایل را اختراع کنید چه بوده؟

نازل اسپری زن خم دار : بنده در طی دوره فرماندهی شیفت که مشغول خدمت به هموطنانم بودم با توجه به وجود ضعف تجهیزات که هنگام عملیات در مورد اتوبوسها به مشکل بر خوردیم و امکان نفوذ به داخل اتوبوس در اثر شدت آتش سوزی وجود نداشت که موفق به طراحی نازل اسپری زن خم دار شدم.

نازل نیزه ای : در چند مورد عملیات انبار علوفه که نازل های معمولی کارایی نداشت نازل نیزه ای را طراحی نمودم.

زنجیر چرخ خودکار  : به یاد دارم در یک عملیات که در فصل زمستان برای ما رخ داد در داخل شهر برف سنگینی و جود داشت و ومحلی که ما برای اطفاء حریق به آنجا اعزام شدیم فاقد برف بود با توجه به اینکه امکان توقف و

باز کردن زنجیر چرخ امکان نداشت خودروها به طرف محل حریق هدایت کردیم بعد از رسیدن به محل مشاهده گردید زنجیر ها در اثر نبود برف در جاده به لاستیک خودرو آسیب جدی رسانده و بنده نیز به فکر افتادم که این مشکل را حل کنم.