کشف ۱۶۰۳ کیلوگرم موادمخدر در آذربایجان‌شرقی/ متلاشی شدن ۳۸ باند قاچاق مواد مخدر
کشف ۱۶۰۳ کیلوگرم موادمخدر در آذربایجان‌شرقی/ متلاشی شدن ۳۸ باند قاچاق مواد مخدر

در ۱۱ ماهه امسال حدود یک‌هزار و ۶۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر و ۳۸ باند تهیه و توزیع مواد مخدر دستگیر و ۷۶۶ نقطه پاکسازی شده اند.

عصر تبریز:دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: در ۱۱ ماهه امسال حدود یک‌هزار و ۶۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر و ۳۸ باند تهیه و توزیع مواد مخدر دستگیر و ۷۶۶ نقطه پاکسازی شده اند.

محمدعلی نصرتی عصر امروز در دوازدهمین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: بر خلاف ارزیابی‌های گذشته در سال جاری موفق شدیم بعد از اصفهان، استان دوم در زمینه برگزاری به موقع جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انتخاب شویم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی و ورزشی برای بانوان و سایر اقشار جامعه خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات ما در آینده نزدیک راه‌اندازی پژوهشکده روانشناسی اعتیاد است که به زودی در محل پردیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان رسماً افتتاح خواهیم کرد.

نصرتی تصریح کرد: ظرفیت مرکز ماده ۱۶ را هم اضافه کرده‌ایم که بحث‌های حرفه‌آموزی و اشتغال را هم دنبال می‌کنیم و سعی داریم این مرکز را به یک پایگاه علمی و تحقیقاتی هم تبدیل کنیم و ساز و کار لازم را برای انجام کارهای پژوهشی در ارتباط با غول ویرانگر اعتیاد فراهم کرده‌ایم.

این مسئول از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان روانشناسی و مشاوره استان آذربایجان‌شرقی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کنترل و کاهش اعتیاد به موادمخدر خبر داد و افزود: برای توانمندسازی مشاوران و روان‌شناسان این سازمان برای انجام مطالعات و تحقیقات عملی مرتبط با بحث اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و روانی حمایت‌های لازم را از این مرکز به عمل خواهیم آورد.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به عقد ۱۲ قرارداد برای انجام پژوهش های اولویت‌دار مرتبط با مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی ۷ مورد پایان‌نامه با موضوع اعتیاد انجام و ۳ مورد نیز در حال انجام است که یک مورد مربوط به رساله دکترا است.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: مردم واقعا نگران هستند و اگر همه نهادهای مرتبط دست به دست هم داده و به طور جدی به مسئله مبارزه با اعتیاد ورود یابند می‌توانیم به توفیقات چشمگیری دست یابیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: در حال حاضر در ۲۶۱ مرکز درمانی دولتی و خصوصی حدود ۵۱ هزار ۱۳۶ نفر ارائه خدمات کلینیکی و اقامتی انجام می‌دهیم و در مرکز ماده ۱۶، حدود ۴۶۶ نفر را پذیرش کرده‌ایم که ۲۸۲ نفر بعد از ۳ تا ۶ ماه نگهداری مرخص شده‌اند و در حال حاضر ۲۰۰ حدود نفر تحت عنوان کارتن خواب و بی‌خانمان نگهداری و درمان می‌شوند.

نصرتی با اشاره به اینکه تعداد ۲۰۰ نفر به شکل مستقیم و بیش از ۲۰۰ نفر هم به شکل غیرمستقیم بعد از بهبودی به مراکز فنی و حرفه‌ای معرفی شده‌اند، افزود: برای محیط‌های خانواده، آموزشی، کارگری و محلات آسیب‌پذیر برنامه‌های ویژه و اختصاصی داریم و بین ۷ تا ۳۴ درصد افزایش پوششی خدمات داشته‌ایم.

این مسئول از تهیه و پخش ۲ هزار و ۲۳۰ دقیقه برنامه تلویزیونی در ارتباط با موضوع مبارزه با مواد مخدر خبر داد و افزود: ۴۲ قسمت برنامه سیما و ۴۲ قسمت برنامه صدا روی آنتن خواهد رفت.

نصرتی با بیان اینکه ۲۴ درصد در برگزاری کارگاه‌های آموزشی  و ۲۳ درصد برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط پیشرفت داشته‌ایم؛ گفت: از دیگر اقدامات ما انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهادهایی مثل کمیته امداد، شهرداری و دانشگاه‌ها برای کاهش آسیب در مناطق حاشیه‌نشین بوده است.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی برای خانم‌های آرایشگر و مربیان باشگاه‌های بدن سازی، تبیین کرد: اخیرا برای حدود ۴۰۰ نفر خانم‌های در معرض آسیب در یکی از مساجد کارگاه آموزشی برگزار کردیم.

نصرتی اظهار داشت: در ارتباط با درمان، ما در چرخه درمان از طریق مناطق هشتگانه جمعا در ۲۶۷ مرکز که ۱۹ مرکز دولتی و ۲۴۸ مرکز نیز غیردولتی است، برای بیش از ۵۰ هزار نفر سرویس‌دهی کرده‌ایم./فارس