اولین تجربه شهرک‌سازی شهرداری تبریز در خاوران بوده است
اولین تجربه شهرک‌سازی شهرداری تبریز در خاوران بوده است
شهردار منطقه ۹ تبریز گفت: مجموعه مدیریتی شهرداری و شورا موجب شد تا شاهد رونق خاوران بعنوان اولین تجربه شهرک‌سازی شهرداری تبریز باشیم.

به گزارش عصرتبریز، بهرام نسیانی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه ۹ گفت: سال ۴۸ اولین طرح جامع کار شده ۱۲۰۰ هکتار از اراضی امند برای توسعه تبریز بار شده بود بعد از چند سال مدیران شهری متوجه می‌شوند که توسعه به سمت شرق است و حتی مهاجران هم شرق و جنوب شرق آمدند. بعد از گذشت ۱۵ سال از تصویب طرح جامع، پیشنهادی مبنی بر حذف ۱۲۰۰ هکتار امند و اضافه شدن باغ یعقوب و باسمنج پیشنهاد می‌شود و به شهر تبریز الحاق می‌شود.

او افزود: منطقه خاوران سال ۸۸ ایجاد می‌شود و اولین تجربه شهرک‌سازی شهرداری در خاوران بوده است.

نسیانی ادامه داد: چیزی که بعنوان شهرک مدرن می‌گوییم هیچ گذر زیر ۱۲ متری نداریم هم از شمال و هم از جنوب می‌توانند حیاط ایجاد کنند.

او اظهار کرد: از ۸۸ تا ۹۶ میانگین ۱.۱ پروانه صادر کرده و نشان می‌دهد که رونق ساخت و ساز نبود و عمده درآمد شهرداری از فروش اراضی بود.

شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: از سه ماه آخر ۹۶ تا سه ماهه اول ۱۴۰۰ مجموعا ۳۳۰ فقره پروانه صادر شده که افزایش چشمگیر بوده است. همچنین علاوه بر نرخ رشد کمی، به لحاظ کیفی و تغییر الگوی ساخت در بحث صنعت ساختمان نیز شاهد رشد هستیم.

نسیانی گفت: سهم‌الشرکه از ۱۷ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته است و تراکم‌فروشی صورت نگرفته و همچنین از ضوابط عدول نشده است و سهم سرانه‌های عمومی افزایش یافته است.

او اظهار کرد: برای اولین بار در بین شهرهای اسلامی الگوی نما و سیما و منظر شهری ایجاد شده است. بر این اساس همه شهرک خاوران به سه محله تقسیم می‌شود به لحاظ طیف رنگ و … همچنین به دنبال دیوارهای سبز هستیم و دیوارهای جانبی در مجتمع‌های آپارتمانی حذف می‌شود و برای معلولان نیز مناسب‌سازی می‌کنیم.

نسیانی در پایان یادآور شد: مهم‌ترین پروژه‌ای که در چند سال اخیر انجام شد، سامانه املاک بود که ما در شهرداری ۹ توانستیم با ابطال، فسخ، اقاله و کشفیات به ارزش ۱۴۳۳ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان ساماندهی کنیم و تنها کد درآمدی اینجا صدور پروانه ساختمانی است.