هشدار آیت الله شبستری نسبت به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه
هشدار آیت الله شبستری نسبت به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

عصر تبریز: آیت الله مجتهد شبستری نسبت به آثار سوء زیست محیطی بحران دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است. نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره منطقه‌ ای « محیط زیست در آموزه‌های رضوی » اظهار داشت: با افزایش کارخانجات صنعتی […]

IMG12355998

عصر تبریز: آیت الله مجتهد شبستری نسبت به آثار سوء زیست محیطی بحران دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره منطقه‌ ای « محیط زیست در آموزه‌های رضوی » اظهار داشت: با افزایش کارخانجات صنعتی و ارتقای دانش و فناوری در جوامع، متأسفانه آسیب‌های بشر به محیط زیست نیز افزایش یافته است.

وی تغییر اکوسیستم و شرایط حاکم بر آب و هوای نقاط مختلف کره زمین را از نتایج منفی توسعه صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: باید مقابله جدی با آلاینده‌های زیست محیطی صورت گیرد، در صورت عدم توجه به وضعیت فعلی، دیگر نمی توان محیطی سالم و امن برای زندگی داشت.

امام جمعه تبریز با تأکید بر توسعه فضاهای سبز در شهرهای صنعتی و کلانشهرهایی از جمله تبریز گفت: دولت تأکید بر افزایش میزان سرانه فضای سبز دارد، از سوی دیگر مردم نیز باید با تعامل و همکاری با طرح‌های زیست محیطی، از بروز ناهنجاری های ناشی از عدم توجه به محیط زیست جلوگیری کنند.

آیت الله شبستری حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی دانست و با اشاره به وظیفه مردم و مسوولان در قبال این مسأله یادآور شد: دولت و مجلس موظف هستند با بخشنامه، مصوبات و تصویب بودجه های مورد نیاز بر کنترل و نگهداری محیط زیست بیش از پیش توجه کنند.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست و توسعه فضاهای سبز به ویژه درختکاری مورد سفارش آموزه های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت است، گفت: لازم است صنایع آلاینده و کارخانه ها در بیرون شهرها و خارج از مناطق زراعی احداث شوند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلام هر آنچه که برای انسان مضر باشد، حرام است، گفت: قطع درختان، تخریب منابع طبیعی و ضربه به محیط زیست برای بشر زیان دارد، از این رو چنین اعمالی حرام و مذموم است، همه باید برای سالم‌سازی، بهداشت و همچنین حفظ و حراست از محیط زندگی خود تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بحران دریاچه ارومیه را یادآور شد و تصریح کرد: بنده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه بارها به مسوولان تذکر داده ام و در دیدار اخیر خود با وزیر نیرو بر رسیدگی به این موضوع تاکید شد، واقعیت مسأله این است که خشکی دریاچه ارومیه برای دو استان آذربایجان شرقی و غربی آثار زیان‌باری به دنبال داشته و خواهد داشت.

آیت الله شبستری با بیان این که راه‌اندازی طوفان های نمکی، شوری آب منطقه، بی رونقی کشت و زراعت از جمله آثار سوء خشک شدن دریاچه ارومیه است، افزود: از راهکارهای احیای دریاچه توقف سد سازی، بارور کردن ابرها و آبرسانی به زمین های کشاورزی این حوزه است.