انهدام ۵ باند قاچاق سلاح و مهمات در آذربایجان‌شرقی
انهدام ۵ باند قاچاق سلاح و مهمات در آذربایجان‌شرقی
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفت: در نیمه نخست امسال، ۵ باند سلاح و مهمات در آذربایجان‌‌شرقی کشف و انهدام شد که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش را نشان می‌‌دهد.

به گزارش عصرتبریز، سردار حسین عبدی روز شنبه،۱۷ مهرماه در نشست خبری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا و هفته‌ی نیروی انتظامی(ناجا) با اشاره به انتخاب شعار هفته‌ی ناجا، پلیس هوشمند و امنیت پایدار، گفت: این شعار از سخنان مقام معظم رهبری برگرفته شده است.

وی با بیان این‌که بحث هوشمند سازی پلیس از سال‌های گذشته آغاز شد، گفت: نیروی انتظامی جزو پیشگامان هوشمندسازی بوده و در سال‌های اخیر سرعت و تجهیز آن رونق پیدا کرده است.

وی بیان کرد: امروزه بسیاری از جرایم را نمی‌توان به شکل سنتی کشف کرد لذا نیروی انتظامی در این راستا توانسته از ابزار فناورانه و نرم افزارها استفاده‌ی بهینه کند، در بحث کرونا نیز که کنترل ترددهای براساس ستاد ملی کرونا در سطح کشور عملیاتی شد نیروی انتظامی توانست از طریق سامانه‌ها با ۳۶ میلیون راننده ارتباط داشته باشد.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات پلیس در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا در استان، گفت: شش ماه نخست سال جاری ۹۳۸ پرونده در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شده که به طور کلی ارزش این کشفیات، ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است، در این رابطه ۱۰۰۰ نفر نیز در استان دستگیر شده و ۴۹۲ خودرو نیز در این رابطه متوقف شده است.

وی ادامه داد: بیشتر جرایم مبارزه با قاچاق کالا در استان در رابطه با قاچاق دخانیات، لوازم آرایشی، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی، سوخت قاچاق و غیره بوده است.

وی با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه‌ی خدمت رسانی به مردم، گفت: حدود ۷۵ درصد اقدامات پلیس در بحث حوزه نظام وظیفه، اماکن عمومی و غیره با استفاده از ابزار نوین به مردم خدمات رسانی شده است، اکنون در پنج شهرستان استان که ارباب رجوع بین دادگستری و پلیس در تردد بود، پرونده‌ها و مکاتبات به طور الکترونیکی در سطح استان انجام می شود .

سردار عبدی با اشاره به اهمیت برقراری امنیت پایدار توسط نیروی انتظامی، گفت: به جرات می‌توان گفت آذربایجان شرقی یکی از امن‌ترین استان‌های کشور است، سطح وقوع جرایم در این استان نسبت به میانگین کشور کم‌تر است همچنین جرایم سازمان یافته و خشن در آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری به صورت قابل توجهی پایین است و این امر را مدیون فرهنگ و باورهای عمیق مردم هستیم که به صورت خود کنترلی از یکدیگر مراقبت می‌کنند.

وی یادآور شد: پلیس مسئول برقراری امنیت اجتماعی، فردی و آرامش جامعه است و به بهترین شکل ممکن از عهده‌ی برقراری امنیت بر می‌آید.

وی با بیان این‌که وقوع سرقت مسلحانه در آذربایجان شرقی ۵۰ درصد کم تر از میانگین کشوری است، گفت: خوشبختانه میزان سرقت مسلحانه در استان در مقایسه با کشور بسیار پایین بوده و تنها در یکی دو مورد سرقت نیز از اسلحه‌ی قلابی استفاده شده بود.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد پلیس در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: درصد وقوع راه زنی و تجمع غیرقانونی در استان ۱۴ درصد از میانگین کشوری پایین تر است همچنین وقوع شرارت در استان، ۱۰ درصد از میانگین کشوری، وقوع جعل ۱۵ درصد از میانگین کشوری، پایین است قطعا اگر فراوانی وقوع این جرایم در جامعه زیاد باشد احساس ناامنی نیز در جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: طی شش ماه سال جاری، صدور معافیت و موارد خاص یک درصد و صدور معافیت تحصیلی، ۸۹ درصد در استان افزایش یافته است همچنین ۲۱۴ درصد در خصوص گذرنامه افزایش داشته ایم.

وی با بیان این‌که تعداد تماس‌های عملیاتی پلیس استان در سال جاری نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است، گفت: طی شش ماه نخست سال جاری، یک میلیون و ۹۹ هزار و ۶۸۸ تماس مردمی با پلیس در استان ثبت شده که این میزان نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سردار عبدی با بیان این‌که شش ماه نخست سال جاری، میزان وقوع کل تصادفات درون و برون شهری در استان ۲۲ درصد کاهش یافته است، گفت: البته بخش کاهشی تصادفات در استان ناشی از اعمال محدودیت‌های کرونایی بوده است، تعداد فوتی های ناشی از تصادفات در استان پنج درصد افزایش داشته است، به طوریکه ۴۲۷ نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند، در داخل شهرها نیز ۹ درصد کاهش فوتی و در جاده ها شش درصد افزایش فوتی داریم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که در حوزه مبارزه با مواد مخدر سال جاری، ۳۴ درصد افزایش کشف داشته‌ایم، گفت: سال جاری،چهار هزار و ۴۷۸ کیلو و ۹۰۰ گرم انواع مواد مخدر در استان کشف شده است که براساس آن ۵۱ درصد افزایشی در رابطه با پرونده‌های مواد مخدر استان داشته‌ایم همچنین ۳۲۴۸ قاچاق چی‌ وتوزیع کننده مواد مخدر در استان دستگیر شدند که این میزان ۲۳ رشد داشته است.

وی یادآور شد: دستگیری معتادان در استان نیز در سال جاری، سه درصد افزایش داشته است که بعد از دستگیری تحویل کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ داده شدند.

وی افزود: بیشترین سرقت در استان مربوط به سرقت خانه باغ‌ها بوده است که بیشتر آن‌ها رها بوده است که البته در این راستا ۱۳ درصد افزایش دستگیری سارقین را داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که بیشترین فراوانی سرقت در بین سرقت‌های مربوط به سرقت خودرو است، گفت: سه درصد کل سرقت‌های مهم استان در حوزه‌ی‌ سرقت خودرو است که تاکنون بیش از۹۳ درصد خودروهای سرقت شده کشف شده‌اند، اگر مردم عزیز مراقبت بیشتری از خودروی خود داشته و از پارکینگ استفاده و آن را درجای مناسب پارک کنند، وقوع سرقت به شدت در استان کاهش می‌یابد.

فرمانده انتظامی استان با بیان این‌که امسال وقوع سرقت در استان، ۱۳ درصد کاهش یافته است، گفت: جایگاه آذربایجان شرقی در بین استان‌های کشور در رابطه با کل سرقت‌ها، رتبه ی ۲۷ کشوری است.

وی با بیان این‌که میزان وقوع کلاهبرداری در شش ماه نخست سال جاری در استان، ۲۳۰۲ پرونده بوده که دو درصد افزایش یافته است، گفت: ۸۹ درصد این پرونده ها توسط پلیس استان کشف شده است، در حوزه‌ی وقوع جرایم سایبری نیز بیشترین جرایم مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب بانکی، هتک حیثیت و غیره، ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کشف جرایم فضای مجازی در استان نیز، ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سردار عبدی بیان کرد: در رابطه با قاچاق اسلحه و مهمات که اکثرا از استان ما تردد دارند و آذربایجان شرقی محل گذر آن است تاکنون کشفیات سلاح و مهمات هفت درصد افزایش داشته و پنج باند تهیه و فروش سلاح و مهمات در استان متلاشی شده است.

وی با بیان این‌که طی شش ماه گذشته در سال جاری، برخورد جدی با ارازل و اوباش شده است، گفت: تاکنون ۱۷۲ نفر از ارازل و اوباش در سطح استان دستگیر شده‌اند که میزان دستگیری نسبت به سال گذشته ۱۳۸ درصد افزایش داشته است.

  • خبرنگار: سعید خسروشاهی