از تبریز تا استانبول با تراکتور!
از تبریز تا استانبول با تراکتور!
باشگاه تراکتور این روزها با شیوه‌ای متفاوت و عجیب اداره می‌شود. سیاست‌های کلان در استانبول تعیین می شوند و برای حل مشکلات بزرگ هم نفراتی از این شعبه به کار گماشته می‌شوند.

به گزارش عصرتبریز، فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران این هفته شروع می‌شود و تیم تراکتور اولین بازی خود را مقابل گل گهر سیرجان برگزار خواهد کرد. این تیم میزبان حریفی است که عملکرد بسیار خوبی در نقل و انتقالات تابستانی داشت. شاگردان فیروز کریمی اما در  شرایطی بسیار عجیب خود را آماده فصل ۰۱-۱۴۰۰ کردند و تا این لحظه هنوز قرارداد بازیکنان جدید این تیم به صورت رسمی ثبت نشده است چرا که تکلیف نهایی پنجره نقل و انتقالاتی سرخ‌پوشان تبریز مشخص نیست. از پیش از پایان لیگ بیستم مشخص بود که تراکتور به خاطر بدهی‌های سنگین خارجی با پنجره بسته مواجه می‌شود، در آن مقطع وعده‌های زیادی را شاهد بودیم که هیچکدام رنگ واقعیت به خود ندید. در شرایطی که هفته گذشته رسانه رسمی باشگاه تراکتور سرانجام از حل مشکل خبر داد اما فیروز کریمی یک روز بعد در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پنجره هنوز باز نشده است!

سرمنشا این تضادها را باید در شیوه اداره باشگاه تراکتور بیابیم. جایی که عملا باشگاه تبریزی به صورت دو شعبه‌ای اداره می‌شود؛ یک شعبه در تبریز و یک شعبه در استانبول. چندی پیش علیپور، مدیرعامل سابق تراکتور در اظهاراتی تامل‌برانگیز اعلام کرد که ساختار این باشگاه در “حاج آقا گفته” خلاصه می‌شد. این ادعا جنجال زیادی به پا کرد و واکنش‌های تندی به آن شد. در شرایط فعلی اما باشگاه تراکتور به گونه‌ای دیگر و متفاوت‌تر از آن چه که علیپور گفته اداره می‌شود. جمشید نظمی با وعده جذب اسپانسر و تامین هزینه‌های جاری باشگاه شروع به کار کرد اما حواشی متعدد پس از شروع به کار او (جنجال بزرگ اکبر ایمانی، شروع جدی اعتراضات هواداران و رفت و آمدهای بدون توجیه سرمربیان در عرض چند ماه) شرایط را برایش بسیار سخت کرد. مدیرعامل تراکتور در جذب منابع مالی ناکام ماند تا بار دیگر همه نگاه‌ها به سمت استانبول باشد؛ جایی که طی سال‌های اخیر تصمیمات و خریدهای بزرگ باشگاه در آن رقم خورده است.

بعد از تجمع اعتراضی هواداران مقابل باشگاه در تاریخ ۱۳ شهریور که یکی از بزرگترین اعتراضات تی‌تی‌ها در تاریخ بود، نظمی عملا نتوانست شرایط را مدیریت کند؛ او برای آرام کردن هواداران از واگذاری باشگاه خبر داد؛ خبری که مورد تایید مالک نبود. مدیرعامل تراکتور شب همان روز با دو استوری کنایه‌آمیز با هواداران واقعی تراکتور خداحافظی کرد و در همان ساعات، رسانه رسمی باشگاه از تعطیلی تمامی فعالیت‌ها خبر داده بود. ۷۲ ساعت بعد همه چیز به حالت سابق برگشت و حتی نظمی هم با وجود خداحافظی اینستاگرامی در باشگاه حضور یافته و به کارش ادامه داد؛ با این وجود اما به نظر می‌رسد که همان شب آخرین شب مدیریت واقعی مدیرعامل تراکتور بود چرا که نظمی بعد از آن در هیچ یک از تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات کلان باشگاه نقشی نداشته و معمولا اطلاعات چندانی هم به او در این موارد داده نشده است؛ این اقدامات معمولا در دفتر استانبول انجام می‌شوند. موضوع مربوط به پنجره نقل و انتقالاتی، یکی از این موارد است که در شعبه استانبول انجام گرفت و حتی مدیرعامل سرخ‌پوشان که از فرایند کامل موضوع خبر نداشت، عجله کرده و خبر باز شدن پنجره را در حالی اعلام کرد که هنوز این اتفاق رخ نداده بود.

نتیجه هم عدم ثبت قراردادها با وجود اعلام خبر باز شدن پنجره در سایت رسمی تا این لحظه است. این در حالی است که هواداران تراکتور طی هفته‌های اخیر معمولا اخبار مربوط به پنجره را از صفحه مجازی هوشنگ نصیرزاده که در دفتر استانبول، به عنوان نماینده زنوزی پیگیر امورات شده بود، دنبال می‌کنند و حتی به رسانه رسمی هم دیگر اعتباری قائل نیستند. در چنین شرایطی، همچنان به نظر می‌رسد که تراکتور حول یک حاجی می‌گردد و شعبه تبریز باشگاه عملا اعتبار خود را در میان تی‌تی‌ها از دست داده است. زمانی که خبر باز شدن پنجره در سایت رسمی منتشر شد، پیگیری‌ها نشان می‌داد که هنوز، تشریفات اداری برخی از بدهی‌ها به پایان نرسیده و به چند روز زمان نیاز است. با این وجود اما خبر منتشر شد و یک روز بعد سرمربی آن را تکذیب کرد تا شاهد یک ناهماهنگی عجیب در تبریز باشیم.

هواداران تراکتور با در کنار هم قرار دادن این اتفاقات، کاملا پی به این موضوع برده‌اند که باشگاه در حال حاضر از شعبه‌ای خارج از تبریز اداره می‌شود و مدیریت حاضر برای انجام امورات کلان بایستی از نفرات مورد تایید از سوی شعبه استانبول یاری بگیرند؛ برای مثال نفراتی کار مذاکره و مکاتبه‌های مربوط به بازیکنان طلبکار را انجام دادند که پست رسمی در باشگاه نداشتند اما از سوی شعبه استانبول این ماموریت به آنها داده شده بود. در آستانه شروع لیگ برتر باید ببینیم این شیوه مدیریت، تراکتور را به چه سمتی خواهد برد.