۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال ساخته می‌شود
۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال ساخته می‌شود
وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال مسئله تامین زمین ۴ میلیون واحد مسکن را حل می‌کنیم.

به گزارش عصرتبریز، رستم قاسمی شامگاه پنجشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در سخنانی با اشاره به اینکه مسئله مسکن خواسته و نیاز مردم است، برنامه دولت سیزدهم هم این است که تأمین مسکن به عنوان یکی از محوری‌ترین مسائل دنبال شود، اظهار داشت: براساس آمار در خیلی از شهرها بیش از ۵۰ درصد هزینه سبد خانوار در مسکن هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس قانون خوب جهش تولید مسکن را تصویب کرد و در مهر ماه به دولت ابلاغ شد و دولت هم به دستگاه‌های اجرایی این موضوع را ابلاغ کرد، تصریح کرد: در قالب این قانون ۴ میلیون مسکن را ظرف ۴ سال می‌خواهیم بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ساخت این حجم از مسکن یک آمادگی‌هایی را قبل از آن نیاز دارد؛ زیرساخت‌های نرم‍افزاری آن مثل سایت سمن، تهیه زمین و تدارک آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و… از جمله این آمادگی‌ها است که خیلی به سرعت انجام شد و امروز در کشور براساس آخرین آمار بیش از دو میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالیست که در خیلی از شهرها هنوز سامانه باز نشده است.

قاسمی با اشاره به اینکه اخیراً مصوب شد مجردها هم می‌توانند برای مسکن ثبت‌نام کنند، لذا حجم درخواست‌ها خیلی زیاد خواهد شد و این وظیفه ما را سنگین می‌کند، گفت: موضوع مسکن یک موضوع ملی است و اقدامات خیلی خوبی هم برای آن صورت گرفته است؛ از جمله اینکه زمین ساخت‬ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حل شده و ‬تا پایان سال برای ۴ میلیون مسکن ۴ ساله موضوع تأمین زمین را تعیین تکلیف می‌کنیم.

وی یادآور شد: بانک اطلاعاتی در حوزه تأمین زمین ساخت مسکن راه‌اندازی شده و مسئله تأمین زمین برای ساخت مسکن ۹۰۰ شهر تعیین تکلیف شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دارایی‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در حوزه تأمین زمین کمک کننده باشد، تصریح کرد: در همین مدت کوتاه هم تعداد زیادی از واحدهای طرح اقدام ملی که مانده بود در این نهضت ملی مسکن ادغام شدند، جمع کارهایی که شروع کردیم و در حال شروع داریم حدود ۷۰۰ هزار واحد می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه اساساً ساخت مسکن بیش از یک سال طول می‌کشد، لذا کار ساخت ۴ میلیون مسکن را در دو مرحله دو میلیونی شروع می‌کنیم، افزود: گام اول کار ساخت دو میلیون مسکن است؛ در این راستا در برخی شهرها زمین واگذار شده و کار در حال شروع است، با بسیاری از دستگاه‌های توانمند از جمله بنیاد مسکن هم توافق نامه داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم در سامانه ثبت‌نام کنند تا بدانیم متقاضی چقدر است و برای آن تصمیم بگیریم، حتی برای شهرهایی که اساساً امکان زمین دولتی نباشد از مردم زمین می‌خریم تا بتوانیم مردم را صاحب خانه کنیم.