ناقوس جنگ در قره باغ
ناقوس جنگ در قره باغ

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیروهای ارمنی طی ۲۴ ساعت گذشته به وسیله توپ و تسلیحات خودکار ۱۲۷ بار به سمت اراضی آذربایجان تیراندازی کرده‌اند.

عصرتبریز: قره باغ روز گذشته بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است در جریان درگیری های دیروز یک هلی کوپتر ساقط و ۱۲ سرباز این کشور کشته شدند.

رئیس جمهور ارمنستان نیز کشته شدن ۱۸ نظامی ارمنی در جریان درگیری های ۲۴ ساعت گذشته را تایید کرده است.

درگیری‌ها بین دو کشور پس از آن شدت گرفت که دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند و مدعی شدند طرف مقابل ده‌ها بار با تانک، توپخانه و اسلحه‌های خودکار اقدام به تیراندازی کرده‌است.

وزارت دفاع هر دو کشور یک دیگر را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیروهای ارمنی طی ۲۴ ساعت گذشته به وسیله توپ و تسلیحات خودکار ۱۲۷ بار به سمت اراضی آذربایجان تیراندازی کرده‌اند.

 

واکنش‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اولین رهبر یک کشور خارجی بود که نسبت به این درگیری واکنش نشان داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پوتین به طرف‌های درگیر تأکید کرده تا آتش‌بس را رعایت کرده و خویشتنداری از خود نشان دهند. در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در تماس تلفنی فوری با وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان به این درگیری‌ها اشاره کرده و خواستار توقف آنها شد.

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نسبت به شرایط وخیم منطقه قره‌باغ، اعلام نگرانی کرد و از طرفین خواست فوراً نسبت به توقف درگیری و التزام به توافق آتش‌بس پیشین، اقدام نمایند. درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو قره باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز مذاکره را تنها راه حل بحران قره باغ دانست.

اولاند اظهار داشت: تنها راهکار برای حل و فصل بحران قره باغ، رایزنی و مذاکره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به درگیریهای اخیر در منطقه قره باغ خاطرنشان کرد: هر دو همسایه شمالی خود را به خویشتنداری و پرهیز از هرگونه اقدامی که شرایط را سخت تر می کند دعوت می کنیم.

حسین جابری انصاری در خصوص درگیریهای اخیر در منطقه قره باغ گفت: درحالی که منطقه شاهد اقدامات ویرانگر گروه های افراطی بوده و نیازمند آرامش و استقرار است، دریافت اخبار نگران کننده از تشدید درگیری ها در منطقه قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان موجب نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: ما هر دو همسایه شمالی خود را به خویشتنداری و پرهیز از هرگونه اقدامی که شرایط را سخت تر می کند دعوت کرده و به آنان توصیه می کنیم با توقف فوری درگیری ها، همه تلاش خود را برای بازگشت آرامش و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در چارچوب گروههای صلح و سازمان ملل بکار گیرند.

شایان ذکر است که قره باغ جزئی از خاک جمهوری آذربایجان می باشد که در فوریه ۱۹۹۲ م به اشغال ارمنستان در آمده است.

نظامیان ارمنستان با پشتیبانی روسیه در جریان تجاوز به خاک جمهوری آذربایجان حدود ۲۰ درصد از خاک این کشور بویژه مناطق استراتژیکی که ارمنستان را به قره باغ متصل می کند، اشغال کنند و مرتکب جنایت های هولناکی بر علیه مسلمانان ترک قره باغ شدند.

جمهوری اسلامی همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و خواستار بازگشت آوارگان قره باغ به موطن اصلی خودشان می باشد.

رهبر معظم انقلاب نیز در این مورد طی فتوایی قره باغ را جزئی از خاک اسلام دانسته اند.