هر سال دریغ از پارسال: دریاچه ارومیه ۷۰ کیلومترمربع دیگر کوچک تر شد
هر سال دریغ از پارسال: دریاچه ارومیه ۷۰ کیلومترمربع دیگر کوچک تر شد

معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان آب موجود در دریاچه ارومیه را در حال حاضر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۲۷۰٫۵۵ متر است که نسبت به تراز سال گذشته در زمان مشابه شش سانتی متر کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، […]

۱۳۹۳۰۷۲۳۰۸۴۲۵۸۸۰۴۳۸۴۵۹۲۳

معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان آب موجود در دریاچه ارومیه را در حال حاضر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۲۷۰٫۵۵ متر است که نسبت به تراز سال گذشته در زمان مشابه شش سانتی متر کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، مسعود تجریشی در جلسه هم اندیشی فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی افزود: با این میزان، آب سطح دریاچه ارومیه به ۲۰۶۰ کیلومتر مربع رسیده که ۷۰ کیلومتر مربع کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی اضافه کرد: در صورت رسیدن دریاچه ارومیه به تراز آبی اکولوژیک، سطح آن به چهار هزار و ۳۴۸ کیلومتر مربع می رسد و ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب آب نیز در آن وجود خواهد داشت.

تجریشی ادامه داد: برای رسیدن به این تراز باید ۱۲ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود.

 

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲۷۴٫۱ متر است

معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: امسال با بارش های مناسب و انجام فعالیت هایی نظیر لایروبی رودخانه ها، روند تقریبا ثابتی در دریاچه ارومیه شاهد بودیم. ۲

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که این چاه ها در شهرستان های ارومیه و میاندوآب بیشتر هستند.

وی در خصوص طرح های احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: اقداماتی در راستای اجرایی شدن این طرح ها انجام شده که امیدواریم با اتمام آنها در دوسال آینده شاهد تثبیت آب فعلی دریاچه ارومیه بوده و در ۱۰ سال آینده این میزان آب را به تراز اکولوژیک دریاچه برسانیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر همراهی مردم به ویژه کشاورزان بسیار تعیین کننده است و ناگزیر به جلب این همکاری هستیم.

 

توجه ویژه دولت یازدهم

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: ورود شخص رییس جمهوری به موضوع دریاچه ارومیه، نشان دهنده اهمیت این موضوع برای دولت تدبیر و امید است.

قربانعلی سعادت افزود: احیای دریاچه ارومیه از نخستین برنامه های کاری دولت تدبیر و امید بود و در ماههای گذشته برنامه ریزی های خوبی نیز در این خصوص تمهید شده است.

وی اضافه کرد: با وجود مشکل کم آبی در نقاط مختلف کشور، دولت یازدهم توجه جدی به موضوع دریاچه ارومیه دارد و پیگیر مشکل این دریاچه است.

وی اظهار کرد: فرمانداران و بخشداران در آذربایجان غربی نیز باید اهتمام ویژه ای در راستای احیای دریاچه ارومیه داشته باشند و بیشتر در این خصوص تعامل کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر رییس جمهوری و هیات دولت در آینده نزدیک به آذربایجان غربی ادامه داد: باید با همراهی تمامی مسوولان مرتبط گزارشی کامل از وضع موجود دریاچه ارومیه به هیات دولت ارائه دهیم.

سعادت همچنین از اجرای برنامه های فرهنگی در راستای تسریع در احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در این راستا سه قرارداد همکاری با صدا و سیمای آذربایجان غربی بسته شده و در حال انجام مقدمات اجرای برنامه ها در این راستا هستیم.

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: جلب مشارکت مردم مهمترین راهکار پیشرفت پروژه های احیای دریاچه ارومیه است.

وی افزود: در این راستا باید برنامه های خاص و ویژه ای با همکاری مردم صورت گیرد که ایجاد و ثبت تشکل های آب بران و راه اندازی شوراهای حفاظت از آب از جمله این اقدامات هستند.

وی اضافه کرد: در راستای تثبیت ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه کارهای جدی و بسیار خوبی صورت گرفته که امیدواریم مثمر ثمر باشند.

سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: چهار پروژه زیست محیطی در حوضه دریاچه ارومیه در استان اجرا می شود.

پرویز آراسته افزود: این چهار پروژه در راستای مقابله با ریزگردها، پرورش آرتمیا و حیات وحش جزایر موجود در دریاچه به اجرا در می آیند.

وی اضافه کرد: تثبیت ریزگردها در منطقه جبل ارومیه با گونه های درختی، مالچ پاشی در ۳۰ هکتار از این منطقه، طرح پرورش و حفظ ذخایر آرتمیا در مصب رودخانه های مهم استان و احداث سطوح آبگیر باران در سه جزیره دریاچه ارومیه این طرح ها را شامل می شوند.

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح ها ۴۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

در این جلسه فرمانداران ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی و برخی از بخشداران این منطقه نیز به بیان نظرات خود در خصوص احیای دریاچه ارومیه پرداختند.

دریاچه ارومیه در ۲۰ سال گذشته با مشکل کم آبی مواجه بوده و نزدیک به هشت متر از سطح آن کاسته شده است.

این دریاچه در حال حاضر نزدیک به سه و نیم متر از تراز اکولوژیک ۱۲۷۴٫۱ متری فاصله دارد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تاکید رییس جمهوری در نخستین جلسه هیات دولت به موضوع احیای دریاچه ارومیه، احیای این دریاچه وارد فاز جدید و جدی شد و در حال حاضر برنامه های اجرایی این طرح با قوت و قدرت در دست اجراست.