فاجعه زیست محیطی در انتظار قره‌داغ!
فاجعه زیست محیطی در انتظار قره‌داغ!
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: هر چند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بهره‌برداری از منابع معدنی اجتناب ناپذیر است اما تداوم این روند و عدم اصلاح روش‌های فعلی منجر به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در آینده خواهد شد.

به گزارش عصرتبریز، سیروس داودی در گفت و گویی اظهار داشت: دو هزار و ۶۵۰ معدن ثبت شده در استان داریم که حدود ۸۵۰ مورد از این معادن فعال هستند و بیش از یک هزار و ۸۰۰ معدن نیز در مرحله ثبت، دریافت مجوز و یا انجام عملیات اکتشاف قرار دارند و در مجموع دو سوم سطح آذربایجان‌شرقی در محدوده ثبت شده این معادن قرار می‌گیرد.

وی افزود: محوریت این فعالیت‌های معدنی نیز در منطقه ارسباران متمرکز شده و هشت دهم جنگل‌های این منطقه در محدوده معادن واقع هستند و هر چند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بهره‌برداری از این منابع اجتناب‌ناپذیر است اما تداوم این روند در آینده منجر به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی خواهد شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق باید به سمت اصلاح روش‌های استخراج برویم چرا که برای نمونه در اروپا ضمن استخراج معادن به صورت زیرسطحی و زیرزمینی، نسبت به حفظ و احیای اراضی جنگلی نیز اقدام می‌کنند اما غالب بهره‌برداری‌ها از معادن ما به صورت سطحی و با تخریب منابع طبیعی صورت می‌گیرد.