چه گام‌های عملی برای کاهش آلودگی هوای تبریز می‌توان برداشت؟
چه گام‌های عملی برای کاهش آلودگی هوای تبریز می‌توان برداشت؟
زمستان، حالا برای مردم تبریز تیره و آلوده است.

به گزارش عصرتبریز، شاید برای دهه شصتی‌ها، زمستان صرفاً یادآور برف و سفیدی و سرما باشد؛ اما نوجوانان و جوانان دهه‌های اخیر، زمستان را با واژه‌ای تیره‌تر می‌شناسند: آلودگی.
حالا تعطیلی مدارس در فصل سرما، دلیلی غیر از بارش برف سنگین و سرما پیدا کرده است. در سه هفته اخیر بارها مدارس تبریز به دلیل آلایندگی بیش از حد مجاز هوا تعطیل شده است؛ و متاسفانه شهروندان معتقدند مسئولان و متولیان امر در حال حاضر، نتوانسته‌اند غیر از این، راهکاری برای پیشگیری یا جلوگیری از آثار مضر آلودگی هوا بیندیشند.
بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه، می‌گویند ۱۷ درصد از آلودگی هوای تبریز ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز است. این در حالی است که خود مسئولان نیروگاه این سهم را کمتر از ۵ درصد عنوان می‌کنند؛ موضوعی که در هرحالت نمی‌توان نادیده گرفت و باید مسئولان استانی با حمایت مسئولان کشوری، تدبیری دائمی برای رفع این موضوع بیندیشند.
حال بسیاری از شهروندان تبریزی گله‌مندند که چرا در سایر کلانشهرها با وجود مصرف بالای گاز، مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها وجود ندارد؟
اما از طرفی دیگر، آنچه این‌روزها مورد غفلت قرار می‌گیرد، نقش شهروندان در کاهش آلودگی هواست؛ موضوعی که هم از کم‌کاری متولیان در فرهنگ‌سازی و فراهم‌آوری بسترهای لازم نشات می‌گیرد، و هم از کم‌توجهی شهروندان.
سوال این است: آیا شهروندان و مردم می‌توانند هرکدام به سهم خود گامی برای کاهش آلودگی هوا در کوتاه‌مدت و بلندمدت بردارند؟ جواب مثبت است.
اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی قلمداد می­کند، و توجه به همین اصل ما را نسبت به ایفای نقش خود در این باره، جدی‌تر می‌کند. اما چگونه؟
-کاهش استفاده از وسائل نقلیه شخصی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی
ـ استفاده از سوخت‌های پاک
ـ مراجعه مالکان خودرو به مراکز مجاز معاینه فنی و حصول اطمینان از سلامت زیست محیطی خودرو
ـ الزام سازندگان خودروها به رعایت آخرین استانداردهای زیست محیطی
ـ جایگزینی خودروهای نو و دارای استانداردهای بالاتر به جای خودروهای فرسوده
ـ توسعه سیستم های مدیریت هوشمند ترافیک (ITS)
ـ تشویق دارندگان وسایل نقلیه به نصب دستگاه‌های کاهش دهنده آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها
ـ کاهش میزان سفرهای درون شهری از طریق توسعه دولت الکترونیک
ـ هم‌پیمایی و استفاده از خودروهای اشتراکی توسط ساکنین مجتمع های مسکونی و اعطای تسهیلات تشویقی به آن‌ها
البته نمی‌توان گفت شهروندان همیشه در این زمینه کم‌توجه بوده‌اند؛ احتمالا بسیاری از مردم همچون مردمان کشورهای توسعه‌یافته قصد دارند این استانداردها را برای حفاظت از هوای شهر خود و آینده فرزندان‌شان رعایت کنند؛ اما نبود بسترهای فیزیکی و همچنین مشکلات مالی باعث می‌شود این موضوع به اولویت آخر شهروندان بدل شود.

  • خبرنگار: بهنام عبداللهی