ساخت مدارس سبز در آذربایجان شرقی
ساخت مدارس سبز در آذربایجان شرقی
به همراه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از پروژه‌های در حال ساخت، نیمه ساخت و خاتمه یافته‌ی (مدارس سبز) تبریز بازدید شد.

به گزارش خبرنگار عصرتبریز؛ به همراه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با هدف لمس پروژه ها از نزدیک از ۵ مدرسه در سطح شهر تبریز بازدید شد.

اولین پروژه، در شهرک مرزداران واقع شده است، این مدرسه دارای ۴ فاز است که فاز اول در مهر ماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی طراحی شده و بخش اجرایی پروژه بر عهده بنیاد مصلی‌ی امام خمینی تبریز بوده است.

هم اکنون عملیات ساخت فاز دوم این مدرسه نیز شروع به کار کرده است. این مدرسه بطوری طراحی و برنامه ریزی شده که دانش آموز می‌تواند در این مدرسه از دوره ابتدایی تا دوره دبیرستان و دیپلم فارغ‌التحصیل شود.

هزینه در نظر گرفته شده برای فاز ۱ این پروژه تاکنون ۹ میلیارد تومان بوده است که برای فاز دوم آن تاکنون هشت و نیم میلیارد هزینه شده و در کل برای اتمام این پروژه ۴ فازه نیاز به ۸۰ میلیارد تومان است.

گفتنی است؛ این مدرسه که در هر مجتمع آن ۱۲ کلاس وجود دارد، شامل امکاناتی همچون سالن آمفی تئاتر، سالن ورزشی، استخر، ۴ عدد فضای باز ورزشی، نمازخانه، کارگاه یارانه و… است و تا ۴ سال آینده کل مجتمع به پایان خواهد رسید.

مدرسه ( پایلوت) سبز قاسم سلیمانی

این مدرسه در منطقه ارم واقعه شده است؛ در دو فاز اسکلت که تا تابستان ۱۴۰۲ فاز اول تمام شده و در بخش بعدی صفت کاری و نازک کاری مدرسه است که تا اواخر ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

فیاض توضیح داد: مدرسه سبز برای همخوانی با محیط زیست طراحی شده؛ فصاهای آموزشی به سمت نور جنوب بوده که روشنایی با نور طبیعی صورت خواهد گرفت. این مدارس دارای گلخانه و یک سری تکنولوژی ها به کار گرفته شده است ‌که این تکنولوژی ها باعث خواهد شد با استفاده از عوامل طبیعی مانند نور و باد از انرژی طبیعی استفاده و در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

وی گفت: در مدرسه سبز، از آبگرم کن های خورشیدی برای آب مصرفی، سیستم گرمایشی از کف و سیستم سرمایشی با کنترل دما در نظر گرفته شده؛ که در بخش گلخانه برای تامین هوا سیستم تهویه صورت گرفته؛ همچنین سیستم جمع آوری آب باران که با تصفیه آن قابل استفاده بدون اصراف خواهد بود.

بنابر گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، برای مدرسه ۱۲ کلاسه قاسم سلیمانی تاکنون ۲۰ میلیارد تومان برای اسکلت و ۳۰ میلیارد تومان برای کل ساختمان جهت بهره برداری نیاز بوده و در نظر گرفته شده است. میزان مصرف انرژی این مدرسه نزدیک به صفر خواهد بود.

مدرسه مشارکتی شادروان فرشباف

مدرسه مشارکتی شادروان فرشباف، با همکاری یک شخص حقیقی صورت گرفته که ۳۰ درصد هزینه توسط خیر متقبل شده و ۷۰ درصد از دولت هزینه شده است.

این مدرسه مطقع اول متوسطه نیز به عنوان مدرسه سبز استفاده خواهد شد که دارای ۱۲ کلاس با زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع در ۳ طبقه است.

این مدرسه سازگار با محیط زیست است که ۷۰ درصد آیتم های زیست محیطی در این مدرسه رعایت شده، و دارای صفحات خورشیدی است‌.

پیشرفت فیزیکی این مدرسه تاکنون ۶۷ درصد است که اگر اعتبارات این مجموعه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از طرف دولت اختصاص بگیرد در ۱ مهر ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

دبیرستان پسرانه میرزا حسن رشدیه

این دبیرستان ۱۲ کلاسه که کاملا توسط خیرین ساخته شده و هزینه ای از طرف دولت تقبل نشده و فقط تجهیزات تهیه شده است.

مدرسه پسرانه میرزا حسن رشدیه در حال حاضر مشغول به فعالیت بوده و در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.

مدرسه استثنایی صفادلان

مدرسه استثنایی صفادلان بطور کامل توسط خیرین ساخته شده که ویژه دانش آموزان با تاوان ذهنی کمتر است.

نظارت و طراحی این مدارس توسط سازمان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی صورت گرفته و دارای یک طبقه با ۱۹ کلاس است.

گفتنی است؛ مدرسه پسراته استثنایی صفادلان، یکی از لوکس‌ترین و تمیزترین مدارس در تبریز است که با ۱۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در ادامه برنامه در نشست خبری این بازدید عنوان کرد: عملکرد اداره‌ نوسازی، توسعه و تجهیز آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱ در بحث توزیع تجهیزات فضای آموزشی مبلغی بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان به تمام مناطق استان ارسال شده و از بودجه دولتی بوده است.

وی ادامه داد: ۳۳ درصد ارسالی این تجهیزات مربوط به هنرستان هاست و ۳۰ میلیارد از این بودجه به نوسازی تجهیزات اختصاص یافته است.

فرهودی گفت: در سال ۱۴۰۱ در راستای عملکرد انقلابی، ۳۷۸ کلاس درس افتتاح شده و به اداره کل آموزش و پرورش تحویل داده شده، حدود ۴۱۰ میلیارد تومان برای این عمل هزینه شده که ۱۲۰ میلیارد آن توسط خیرین برآورد شده است.

وی در خصوص سیاست های اداره نوسازی، توسعه و تجهیز آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: خیرین آذربایجان‌شرقی ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساخت مدارس در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده اند که از سرعت و قدرت مشارکت راضی بوده ایم زیرا این عمل باعث به پایان رسیدن عمده پروژه ها در سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

وی همچنین خواستار مشارکت برخی از ارگان ها در استان شده و افزود: در آذربایجان‌شرقی ما برای ساخت و نوسازی مدارس نیز انتظار داریم ارگان هایی همچون مس سونگون و منطقه آزاد ارس پیش قدم شده و برای محرومیت زدایی مدارس دست به دست هم دهند.