باران‌های سیل‌آسای اخیر آذربایجان‌شرقی ربطی به پدیده النینو ندارد/ کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی
باران‌های سیل‌آسای اخیر آذربایجان‌شرقی ربطی به پدیده النینو ندارد/ کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: علت اصلی بارش‌های اخیر استان تغییرات اقلیمی است و هیچ ربطی به پدیده النینو ندارد.

عصر تبریز:مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: علت اصلی بارش‌های اخیر استان تغییرات اقلیمی است و هیچ ربطی به پدیده النینو ندارد.
فرخ مطلبی‌فر صبح امروز در جلسه ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بسیاری از افراد علت اصلی شرایط جوی که از نیمه دوم خرداد وارد استان شده و موجب بروز باران‌های سیل آسا، تگرگ و وزش بادهای شدید شد را پدیده النینو می‌دانند ولی بارندگی‌های اخیر به بحث النینو ربطی ندارد.
وی افزود: آمار ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد رژیم بارش‌ها و وضعیت دمایی تغییر یافته است به طوری که ناپایداری جوی از ۲۶ خرداد وارد استان شده و با پدیده نسبتا قوی مدیترانه‌ای، پدیده کات‌آف و با ناپایداری‌های محلی همراه شده است.
مطلبی‌فر با بیان اینکه بیشترین بارندگی در شهرستان‌های استان در شبستر به به میزان ۹۶ میلی‌متر و کمترین میزان در میانه یعنی ۱٫۴ میلیمتر بوده است، خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در پدیده اخیر در تبریز ۱۳۴ میلیمتر شاهد بوده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: وظیفه ذاتی ما اطلاع‌رسانی هشدارهای جوی به مسؤولان است که در این زمینه ۱۸ اطلاعیه و هفت اخطاریه صادر کردیم که از این تعداد چهار اطلاعیه مربوط به بارندگی‌های اخیر بوده است.

کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی
این مسؤول با بیان اینکه میزان بارش استان در سال زراعی جاری ۳۰۳ میلی‌متر بوده است که پنج درصد کاهش نسبت به دوره کوتاه مدت و ۱۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است، افزود: بعد از این بارندگی‌ها کاهش خواهد یافت و با پدیده گرد و غبار و افزایش دما مواجه خواهیم بود.
مطلبی‌فر اذعان داشت: با توجه به وضعیت و امکانات موجود همکاران ما به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند؛ به هر حال طراحی مدل پیش‌بینی برای تحت پوشش قرار دادن مناسب اطلاعات را در دستور کار قرار دادیم اما اطلاعاتی که در مورد پیش‌بینی‌های جوی وارد استان می شود به صورت بزرگ مقیاس است که باید به صورت بومی و ریز مقیاس انجام شود./فارس