کسب مقام سوم معتبرترین مسابقات رباتیک جهان توسط دانشگاه آزاد واحد ایلخچی
کسب مقام سوم معتبرترین مسابقات رباتیک جهان توسط دانشگاه آزاد واحد ایلخچی

دانشگاه آزاد واحد ایلخچی از سال ۸۲ تأسیس شده است که در این ۱۲ سال، به واسطه تلاش‌هایی که شده، جایگاه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده است.

عصر تبریز: رییس دانشگاه آزاد واحد ایلخچی گفت: مقام سوم معتبرترین مسابقات رباتیک جهان را به خود اختصاص دادیم.

آرش رنجبران در نشست خبری رییس دانشگاه آزاد واحد ایلخچی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد واحد ایلخچی از سال ۸۲ تأسیس شده است که در این ۱۲ سال، به واسطه تلاش‌هایی که شده، جایگاه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این دانشگاه در سال ۹۴، در بین واحدهای هم‌تراز، به عنوان برترین واحد دانشگاهی کشور انتخاب شده که این موضوع، افتخاری برای آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

رنجبران بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه، در ۸۸ رشته مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند که ۲۰ درصد آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

رییس دانشگاه آزاد واحد ایلخچی با اعلام این‌که هفته آینده مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه افتتاح می‌شود، گفت: این مرکز، جزو معدود مراکزی است که در زمینه صنعت خودرو فعالیت خواهد کرد.

وی در خصوص کسب عنوان سوم مسابقات جهانی ربوکاپ توسط این دانشگاه، بیان کرد: مسابقات ربوکاپ، مهم‌ترین اتفاق رباتی در جهان است که در سال ۲۰۱۶ در کشور آلمان برگزار شد و بالاترین سطح تکنولوژی و فناوری دنیا را داراست که دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، در پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آیتم دنیا، یعنی ربات‌ انسان‌نمای بزرگ‌سایز، توانست به عنوان تنها نماینده دانشگاهی کشور، در اولین حضورش، به مقام سوم مسابقات برسد که افتخار بزرگی برای کشور ایران محسوب می‌شود.

رنجبران ادامه داد: دانشگاه ما در مسابقات ایران اوپن سال ۲۰۱۵ توانسته بود مقام نخست را کسب کند و به همین دلیل مجوز حضور در مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۶ را دریافت کرده‌بودیم که پس از طی مراحل سخت، توانستیم به رقابت‌های اصلی راه پیدا کنیم.

وی گفت: تیم‌هایی که در مسابقات ربوکاپ حضور دارند، پس از ارزیابی‌های سنگین، وارد این رقابت‌ها می‌شوند و در مسابقات امسال، همه آن ۳۰، ۴۰ کشوری که دانش بالایی در زمینه رباتیک دارند، حضور داشتند و “آرتین” نام رباتی بود که از سوی دانشگاه آزاد واحد ایلخچی (تیم IRC) در مسابقات حضور پیدا کرده بود.

رییس دانشگاه آزاد واحد ایلخچی خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه، همیشه در حد یک آرزو باقی مانده است که راه ارتباط بین این دو، حلقه مفقوده‌ای در کشور ما محسوب می‌شود. خوشبختانه برای اولین بار در کل مجموعه‌ دانشگاه‌های آزاد، قرار است با صنعت وارد همکاری شویم و در همین زمینه، توانسته‌ایم با شرکت سایپا برای ورود به صنعت قراردادی تنظیم کنیم که طی روزهای آینده نهایی خواهد شد و تا پایان همین سال، یکی از ربات‌های مورد قرارداد را به بهره‌برداری رسانده و وارد صنعت کشور می‌کنیم.

وی در خصوص سایر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ایلخچی اظهار کرد: معضل آب، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که دانشگاه ما به آن ورود کرده است، چرا که بحران آب در کشوری همچون ایران، نمود بسیار زیادی خواهد داشت. توجه به آب و محیط زیست قطعاً باید یکی از مهم‌ترین مباحث پژوهشی کشور باشد و سال گذشته، دانشگاه آزاد واحد ایلخچی در زمینه ساخت آب‌شیرین‌کن خورشیدی به مقام نخست کشور رسید و امسال سعی خواهیم کرد که آن را صنعتی کنیم.

رنجبران گفت: یکی دیگر از اهداف دانشگاه ما، ایجاد ایستگاه راه‌آهن در مقابل دانشگاه است که مراحل اولیه این موضوع طی شده و با بهره‌برداری از این ایستگاه، هم در بحث ترافیک جاده تبریز – ایلخچی مفید خواهد بود و هم این‌که رفت و آمد به دانشگاه بسیار آسان‌تر می‌شود.

وی تاکید کرد: هرم جمعیتی کشور نشان‌ می‌دهد که از این‌پس با کاهش میزان ورود به دانشگاه‌ها روبرو خواهیم شد و این موضوع، برای دانشگاه‌های خوب، بیشتر از این‌که یک تهدید باشد، یک امتیاز محسوب می‌شود؛ چرا که با کاهش تعداد دانشجویان، آن‌ها خودشان دانشگاه محل تحصیل خود را گزینش می‌کنند و بنابراین، دانشگاه‌هایی دوام خواهند آورد که معیارهای لازم را داشته باشند و تلاش ما نیز این است که این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم.

مرتضی عباس‌زاده، معاون آموزشی واحد ایلخچی که سرپرستی تیم اعزامی به مسابقات ربوکاپ آلمان را نیز بر عهده داشت، بیان کرد: تیم رباتیک ما از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۸۸ توانست اولین مقام خود را کسب کند و از این سال به بعد،  زمینه فعالیت خودمان را به ربات‌های انسان‌نما تغییر دادیم که در شروع کار، هیچ‌کس انتظار موفق شدن ما را نداشت.

وی افزود: در مسابقات ربوکاپ امسال، تیم‌هایی از کشورهایی همچون تایوان، ژاپن، آلمان و … حضور داشتند که ربات ما با بدشانسی از رسیدن به فینال بازماند که به هر حال با کسب مقام سوم، به عنوان پدیده رقابت‌ها نیز شناخته شد و امیدوارم در مسابقات سال آینده که در ژاپن برگزار می‌شود، بتوانیم به مقام نخست جهان برسیم.