بازار داغ طب سنتی و بیمارانی که با داروهای گیاهی درمان می شوند
بازار داغ طب سنتی و بیمارانی که با داروهای گیاهی درمان می شوند

عصر تبریز: طب سنتی ایرانی طب اصیل فرهنگ ایرانی است حدود بیش از دو هزار سال قدمت دارد، ابن سینا و زکریا راضی حکیم طب سنتی ایرانی می باشد. در یک دهه اخیر به مدد فعالان این رشته در ایران رشد قابل توجهی داشته که این روند حرکت موجب شده رسانه های مختلف داخلی وخارجی […]

عصر تبریز: طب سنتی ایرانی طب اصیل فرهنگ ایرانی است حدود بیش از دو هزار سال قدمت دارد، ابن سینا و زکریا راضی حکیم طب سنتی ایرانی می باشد.

در یک دهه اخیر به مدد فعالان این رشته در ایران رشد قابل توجهی داشته که این روند حرکت موجب شده رسانه های مختلف داخلی وخارجی به جایگاه این طب درایران بپردازند.

طب ایرانی گستردگی وسیعی دارد، میتوان گفت بسیاری ازبیماری ها را تحت پوشش قرار داده است در بحث بهداشت وسلامتی درسنین مختلف ومناطق مختلف زندگی را دربردارد و امروز درمیان خانواده ها برای خود جا بازکرده است.

طب سنتی ما نتیجه تجربه های سالهای دوری است که حکمای ایرانی و دانشمندان مختلفی روی آن کارکرده اند و در همان زمان نیزاعمال کردند، طب سنتی یکی ازدرمان هایی است که هم اکنون نیز می تواند پاسخگو باشد .

چندسالی است که طب سنتی به صورت دانشگاهی تدریس می شود و جایگاه این رشته درمیان سایر رشته های پزشکی تاثیردارد.

نظارت ضعیف کارشناسان معاونت درمان از مراکز غیر مجاز طب سنتی سلامتی مردم را به خطر می اندازد.

مدیر گروه دانشکده طب سنتی با اشاره به اینکه تنها مرجع رسمی مجاز طب سنتی در شمال غرب کشور در تبریز قرار دارد، افزود: با وجود اثربخشی طب سنتی ایرانی در درمان بسیاری از بیماری ها عدم اگاهی مردم منجربه مراجعه به مراکز غیرمجاز شده است که در این مراکز کسانی که ادعای طبابت دارند حتی از تشخیص بیماری نیز عاجز هستند و بطور حتم در جریان این مراجعات خطا رخ داده و سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

فضل جو، طب سنتی را شامل سه مرحله عنوان کرد و افزود: در درمان بیماری بعد از تشخیص با اصلاح سبک زندگی بیمار مانند اصلاح تغذیه، اصلاح خواب و فعالیت بدنی و تعدیل حالت روحی و روانی و کنترل استرس سعی در بهبود وضعیت بیمار خواهد شد و در مرحله دوم استفاده از دارو درمانی که شامل تجویز داروهای گیاهی، معدنی و حیوانی می شود و در مرحله سوم در صورت نیاز جراحی های سرپایی اعم از حجامت خشک و تر، زالو درمانی، فصد و ماساژ درمانی انجام می شود.

وی ابراز کرد: طب چینی به دلیل اطلاع رسانی به عنوان مشهورترین طب سنتی در دنیا شناخته شده است بطوریکه شاید طب سنتی ایرانی سابقه بیشتری از طب چینی ،هندی می باشد.

وی سطح علمی طب سنتی استان را بالا ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر مردم از درمان های طب سنتی استقبال می کنند این درحالی است که اگرسطح اگاهی مردم با اطلاع رسانی افزایش یابدمردم بیشتر برای درمان بیماری ها به متخصصان طب سنتی مراجعه خواهند کرد.

متخصص طب سنتی ضمن اشاره به تاثیر فوق العاده طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها تاکید کرد: طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماریهای مغر و اعصاب، گوارشی، زنان زایمان و نازایی نتایج مطلوبی دارد.

وی گفت: در بیماری هایی که عضوی از بدن فرد بیمار باید به دلیل پیشرفت بیماری قطع می شد و یا عضوی پیوند زده می شود و بیمار بدون از دست دادن عضوی از بدن بوسیله طب سنتی بهبود یافته است.

فضل جو با بیان مشکلاتی که بیماران طب سنتی با آن مواجه هستند افزود: عدم پوشش بیمه برای خدمات طب سنتی منجربه ایجاد مشکل برای بیماران در تهیه دارو شده است.

متخصص طب سنتی افزود: دانشکده طب سنتی تبریز از سال ۹۱ با پذیرش و اموزش دانشجو شروع به کار کرده که در حال حاضر ۳۰دستیار پزشک طب سنتی در حال تحصیل هستند.

وی اعلام کرد: روش و دوره درمان نسبت به نوع بیماری متفاوت است.

وی در پایان تصریح کرد: در استان آذربایجان شرقی چندین ساله درمانگاه طب سنتی بیمارستان سینا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای مردم ارایه خدمات درمانی میدهد که در حال حاضر دو متخصص طب سنتی به طبابت مشغول هستند و سه داروخانه گیاهی مجاز نیز در تبریز فعالیت می کنند.

قائم مقام معاون غذا و دارو استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه در استان هیچ داروخانه طب سنتی مجوز فعالیت ندارد گفت: مسئولیت نظارت بر مراکز درمان در استان بر عهده معاونت درمان است.

محبوب نعمتی گفت: در مراکزی که دارو عرضه می شود نظارت بر عهده معاونت دارو و غذا است و بازرسان معاونت غذا و دارو به صورت منظم از این مراکز بازدید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز در گونه تخلف در عرضه دارو و یا با طرح شکایت در این زمینه با تشکیل پرونده،مراکز متخلف به مراجع قانونی ارجاع داده خواهند شد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده طب سنتی این است که مردم طب سنتی را باگیاه درمانی اشتباه می گیرند. مردم همیشه به دنبال گیاه درمانی هستند این با طب سنتی فرق میکند؛ به عنوان مثال برای رفع سردرد میگرن و معده داروهای گیاهی با طب سنتی متفاوت است و مردم باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

گزارش: ناهید خدادای