تقلای ناکام عربستان برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران
تقلای ناکام عربستان برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران

عصر تبریز: اسناد لو رفته از وزارت خارجه عربستان و سفارت این کشور حاکی از دخالت این رژیم در دامن زدن به اغتشاش است. به گزارش وال‌استریت ژورنال و ایندیپندنت به نقل از اسناد ویکی‌لیکس عربستان سعودی برای تداوم دشمنی با ایران و ریختن روغن بر آتش نارضایتی در ایران تعمد داشته است. به گزارش […]

عصر تبریز: اسناد لو رفته از وزارت خارجه عربستان و سفارت این کشور حاکی از دخالت این رژیم در دامن زدن به اغتشاش است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال و ایندیپندنت به نقل از اسناد ویکی‌لیکس عربستان سعودی برای تداوم دشمنی با ایران و ریختن روغن بر آتش نارضایتی در ایران تعمد داشته است.

به گزارش ویکی‌لیکس کادر دیپلماتیک عربستان سعودی در تلاش برای دامن زدن به ناآرامی در ایران بوده است.

وال‌استریت ژورنال با اشاره به پیشنهادهای سفیر عربستان در تهران به دولت ریاض در مورد برجسته کردن بحران‌های داخلی ایران و کمک به بخشی از فعالان و نیروهای اپوزیسیون ایرانی تلاش سیستماتیک سعودی‌ها در این راستا را مورد تأکید قرار داده است.

برپایه این گزارش، سفیر عربستان در تهران در مکاتبات خود از جمله بر لزوم حمایت از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی مانند فیس‌بوک و توئیتر برای بهره‌برداری از نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران تأکید کرده بود.

در مکاتبات داخلی سعودی در سطوح بالا همچنین راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره ای با حمایت مالی عربستان به عنوان یکی دیگر از راهکارها در مقابله با ایران مطرح شده بود.

در این گزارش به این رهنمود عربستان به سفارتخانه‌های خود در جهان نیز توجه شده که در آن پیگیری تماس‌های میان ایران با شیعیان در کشورهای مختلف توصیه شده بود.

همچنین برقراری محدودیت‌هایی برای کادر دیپلماتیک ایران در عربستان از جمله راهکارهای دیگر سعودی برای رصد نمایندگان ایران و مانع‌تراشی برای آن‌ها بوده است.

همچنین در یکی از اسناد افشاء شده عربستان هزینه ۴ سال تحصیلات علی مهاجرانی فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا همراه با پرداخت هزینه مسکن را به میزان سالانه ۱۶ هزار پوند به عهده گرفته و این مبلغ را به عنوان هدیه پرداخت کرده است.