پیشگیری، فرهنگ سازی و مبارزه، سه عامل مهم و تعیین کننده در مبارزه با قاچاق کالا و ارز
پیشگیری، فرهنگ سازی و مبارزه، سه عامل مهم و تعیین کننده در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

عصر تبریز: اولین جلسه کمیته فرهنگی و تبلیغات مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور نمایندگانی از استانداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، سپاه عاشورا ، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کلانشهر تبریز در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برگزار شد. در […]

CYMERA_۲۰۱۵۰۶۲۷_۰۲۱۸۰۹

عصر تبریز: اولین جلسه کمیته فرهنگی و تبلیغات مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور نمایندگانی از استانداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، سپاه عاشورا ، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کلانشهر تبریز در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با تقدیر از اعضای کمیته درباره فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ ، به تشریح برنامه های این کمیته در سال ۱۳۹۴ پرداخت.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ، سید محسن لطیفی پیشگیری، فرهنگ سازی و مبارزه را سه عامل مهم و تعیین کننده در مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت : یکی از عوامل مخرب در اقتصاد کشور، ورود کالاهای خارجی از طریق مبادی غیرقانونی است و این امر، اثرات مخرب و غیر قابل جبرانی در کشور دارد که باید به طور جدی با آن مبارزه کرد.

رییس کمیته فرهنگی و تبلیغات مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی، فرهنگ سازی را از راه های برون رفت معضل قاچاق کالا عنوان کرد و گفت : قاچاق کالا تنها با کشف و مبارزه قابل حل نیست و برای مبارزه با این پدیده شوم باید ضمن اصلاح ساختاری ، فرهنگ سازی و بالابردن کیفیت تولیدات داخلی و نظارت بر بازار مصرف به صورت دقیق اجرا شود .

لطیفی با اشاره به تدوین برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آذربایجان شرقی، خاطر نشان کرد : برای آگاهی به مردم درباره معضلات واردات بی رویه و خارج از ضوابط کالاهای خارجی، نیاز به یک بستر سازی فرهنگی با عزم عمومی و ملی هستیم .

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با بیان نقش کمیته فرهنگی و تبلیغات مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به دیگر کمیته ها، تصریح کرد : استفاده حداکثری از ظرفیت دستگاه های فرهنگی ، رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی، حوزه های علمیه  و بسیج در تقویت فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی بسیار مهم است.

لطیفی افزود :  با استفاده از این ظرفیت ها باید مردم را با اثرات زیان بار ورود کالا های قاچاق به کشور و اثرات مخرب آن بر اقتصاد، تولید ، اشتغال، فرهنگ و امنیت کشور آگاه کرد تا عدم اشتهای خرید کالاهای خارجی و رویکرد به استفاده از  کالاهای داخلی افزایش یابد.

وی تاکید کرد : کشورهای تولیدکننده سعی دارند با تبلیغات گسترده، مدگرایی، تنوع طلبی، مصرف گرایی و امثال اینها بازارهای جهانی به ویژه کشورهای جهان سوم را در اختیار داشته و علاوه بر سودهای کلان، بر فرهنگ و استقلال کشورها اثرگذار باشند .

لطیفی با بیان اینکه در قاچاق کالا سهم دولت بر اساس تعرفه گمرکی پرداخت نمی شود و این سهمی در بودجه عمومی کشور ندارد، افزود :  قاچاق کالا همانند مواد مخدر در کشور خانمان سوز است و روز به روز سیستم تولید کشور را با مشکل مواجه می کند و تعطیلی کارخانجات، ایجاد بیکاری، عدم اشتغال و رکود اقتصاد را به همراه دارد.

در این جلسه هر یک از اعضای کمیته فرهنگی و تبلیغات هم با ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت های یک ساله خود، درباره فرهنگ سازی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان پیشنهادهایی مطرح کردند.