آنفولانزا سوغات پرندگان مهاجر برای تبریزی ها
آنفولانزا سوغات پرندگان مهاجر برای تبریزی ها

عصر تبریز: در هفته های اخیر اخباری مبنی بر شیوع آنفولانزای مرغی در شمال ایران به صدر اخبار خبرگزاری های ایران و جهان تبدیل شد گفته ها و اظهارات مسئولین امر در این زمینه تائید ها و تکذیب هایی را نشان می داد در این بین دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در […]

CYMERA_۲۰۱۵۰۶۲۶_۰۴۳۷۲۶

عصر تبریز: در هفته های اخیر اخباری مبنی بر شیوع آنفولانزای مرغی در شمال ایران به صدر اخبار خبرگزاری های ایران و جهان تبدیل شد گفته ها و اظهارات مسئولین امر در این زمینه تائید ها و تکذیب هایی را نشان می داد در این بین دبیر انجمن مرغ داران کشور شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور را تایید کرده و عنوان کرده بود که این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت حیوانات نیز بر اساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران آمده است: این ویروس روز جمعه در یکی از روستاهای مازندران شروع شده است، این ویروس ۱۷ پرنده از ۲۵ پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده است و ۸ پرنده باقیمانده نیز معدوم شدند.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن رد این ادعا اظهار داشت: این بیماری نه تنها از پاکستان وارد نشده بلکه هیچ موردی نیز در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: آنفولانزای مرغی توسط پرندگان مهاجر به شمال ایران وارد شده اند با این وجود وزارت بهداشت تا کنون رسما چیزی را گزارش نکرده و هیچ مورد انسانی از این بیماری نیز مشاهده نشده است.

شهریاری تصریح کرد: این بیماری در استان مازنداران در مرغداری های شهرستان های بابل، آمل، سواد کوه گزارش شده است.

همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت از حضور آنفولانزای مرغی در تبریز خبر داد و گفت: تا کنون یک مورد از این بیماری در تبریز گزارش شده است.

روزنامه ساقی نیز روز گذشته به نقل از یک منبع موثق نوشت:یک واحد بزرگ مرغداری در اطراف تبریز و بخش صوفیان به دلیل مشکوک بودن به آنفولانزای مرغی، مورد توجه و حساسیت مسئولان امر قرار گرفته و ۳۲هزار قطعه مرغ که مجموعا در ۱۲سالن نگهداری می شدند با حضور کارشناسان، با گاز گوگرد معدوم شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در واکنش به این اخبار گفت: هیچ موردی از ابتلای انسان به بیماری آنفلوانزای پرندگان در سطح استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده است.

علی تقی زادیه با رد هرگونه ادعایی مبنی بر مشاهده این گونه بیماری در استان خاطر نشان کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان تا به امروز در استان تشخیص داده نشده است و حتی مورد مشکوک به این بیماری نیز وجود ندارد.