برگزاری کارگاه آموزشی نجات‌بخشی دریاچه ارومیه در سقز
برگزاری کارگاه آموزشی نجات‌بخشی دریاچه ارومیه در سقز

عصر تبریز: افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه های دولت برای نجات آن، باعث مشارکت بیشتر مردم در پیشبرد طرح های مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش های عمومی و کشاورزی خواهد شد. با هدف توان افزایی سواد و اخلاق زیست محیطی و با محوریت بحران آب، برنامه های آموزشی […]

عصر تبریز: افزایش آگاهی مردم نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه های دولت برای نجات آن، باعث مشارکت بیشتر مردم در پیشبرد طرح های مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش های عمومی و کشاورزی خواهد شد.

با هدف توان افزایی سواد و اخلاق زیست محیطی و با محوریت بحران آب، برنامه های آموزشی نجات بخشی دریاچه ارومیه در شهر صاحب سقز کلید خورد.

در این کارگاه که به مدت سه روز در سقز برگزار شد و شامگاه سه شنبه به کار خود پایان داد، کارشناسان پیرامون ضرورت مشارکت مردم در نجات بخشی دریاچه ارومیه مطالبی بیان کردند.

در این کارگاه ها که امامان جمعه و جماعات، شوراهای اسلامی، دهیاران ،مروجان جهاد کشاورزی، معلمان ومدیران مدارس آموزش و پرورش منطقه زیویه حضور داشتند،شرکت کنندگان با اهمیت دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا آشنا شدند.

جمعی از شرکت کنندگان که کشاورزان دشت ‘لگزی’سقز بودند دریافتند که حوضه آبریز دریاچه ارومیه با وسعت۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع که سه درصد مساحت کل کشور ایران را دربر می گیرد با داشتن دشت های تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه یکی از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.

آنان پی بردند در صورتی که الگوی برخی از کشت ها را اصلاح نکنندو شبکه های آبیاری تحت فشار را در مزارع و باغ ها اجرا نکنند کشاورزی کشور به خطر خواهد افتاد.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار ایرنا ،تجمیع و ساماندهی چاه های کشاورزی ، کشت نهال ها و درختچه های مقاوم به کم آبی و جایگزینی با کشت های آب بر را از مواردی عنوان کرد که در کارگاه آموزش دیده است.

آسیب های ناشی از افزایش چاه های غیر مجاز ، برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه ها، مصرف بهینه انواع انرژی، خطر گرمایش رو به ازدیاد زمین، افزایش بی رویه مصرف آب و ضرورت جلوگیری از تخریب مراتع و قطع درختان و ضرورت حفظ منابع آبی و طبیعی از سرفصل هایی بود که توسط کارشناسان مربوطه برای شرکت کنندگان تشریح شد.

در این کارگاه، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان دکتر نبی احسنی و دکتر محمد حق مرادی، صابر زارعی معاون فنی وعمرانی فرماندار سقز و رستگار زاهدی بخشدار زیویه حضور داشتند.

محمد زری سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سقز با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در نجات بخشی دریاچه ارومیه بیان کرد: این کارگاه ها در آینده نزدیک هم برای گروه های هدف بخش های سرشیو و مرکزی سقز برگزار خواهد شد.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده است که در ۲۰ سال اخیر با کاهش شدید آب ورودی روبرو بوده و بخش زیادی از عرصه آبی آن خشک و به شوره زار تبدیل شده است.