اعزام تیم ویژه ۸نفره به تبریز برای نجات “ارگ علیشاه”
اعزام تیم ویژه ۸نفره به تبریز برای نجات “ارگ علیشاه”

«تیم متخصص هشت‌نفره سازمان میراث فرهنگی اعزامی به ارگ علیشاه تبریز موظفند نخست خواست متولیان ایجاد پارکینگ را بررسی کنند، این‌که آن‌ها چه می‌خواهند و آیا اینکه این ساخت‌وساز در عرصه در حال انجام است یا حریم یا فضایی خارج از آن؟» عصر تبریز:«تیم متخصص هشت‌نفره سازمان میراث فرهنگی اعزامی به ارگ علیشاه تبریز موظفند […]

«تیم متخصص هشت‌نفره سازمان میراث فرهنگی اعزامی به ارگ علیشاه تبریز موظفند نخست خواست متولیان ایجاد پارکینگ را بررسی کنند، این‌که آن‌ها چه می‌خواهند و آیا اینکه این ساخت‌وساز در عرصه در حال انجام است یا حریم یا فضایی خارج از آن؟»

عصر تبریز:«تیم متخصص هشت‌نفره سازمان میراث فرهنگی اعزامی به ارگ علیشاه تبریز موظفند نخست خواست متولیان ایجاد پارکینگ را بررسی کنند، این‌که آن‌ها چه می‌خواهند و آیا اینکه این ساخت‌وساز در عرصه در حال انجام است یا حریم یا فضایی خارج از آن؟»
در آخرین اقدام انجام شده محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عصر روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) با اعلام این نکته که عملیات حفاری برای ایجاد پارکینگ در حریم درجه یک «ارگ علیشاه» متوقف شده است، تاکید کرد: یک تیم هشت نفره متخصص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ آبان) برای بررسی وضعیت به تبریز خواهند رفت.
غلامحسین میثاقیان، مدیرکل محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی به عنوان یکی از اعضای این تیم متخصص هشت نفره، درباره‌ی این سفر و کاری که قرار است انجام دهند، به ایسنا توضیح می‌دهد.
او می‌گوید: علاوه بر دستورات معاون میراث فرهنگی سازمان، در نخستین اقدام این اداره کل، روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) از بالاترین مقام اجرایی استان یعنی استانداری تبریز خواستیم فرصتی را فراهم کند تا با یک تدبیر مناسب، مسئله پارکینگ در محدوده‌ی مصلی برطرف شود، به همین دلیل است که با دستور معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با یک کمیته تخصصی صبح امروز به سمت تبریز می‌رویم تا این مسئله بررسی شود، چون معتقدیم نیاز به یک‌سری راه‌حل‌های کارشناسی در این زمینه داریم.
وی دومین اقدام این مجموعه برای نجات ارگ علیشاه تبریز را بررسی ساخت و ساز در حریم آن دانست و اظهار کرد: این مجموعه در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۷ حریم آن تعیین شد. بنابراین ممکن است بررسی‌های اولیه نشان دهد که در حال حاضر این پارکینگ امروز دیگر در حریم وجود ندارد.
او با بیان این‌که نخست باید این مسئله را بررسی کنیم که آیا ساخت و ساز در حریم ارگ علیشاه  است یا خارج آن یا حتی در عرصه گفت: اگر در حریم هم نباشد با توجه به وجود مسئله‌ی جدیدتری به نام «حریم منظری» این بحث نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، چون سال ۱۳۵۷ و زمان تعیین حریم آن، بحث حریم منظری مطرح نبود، اما امروز این بحث وجود دارد. مانند بحث هتل کریمخان در شیراز یا برج جهان‌نمای اصفهان که چنین ایرادی به آن‌ها وارد بود.
میثاقیان ادامه داد: بنابراین ما مجبور هستیم از بُعد منظر نیز به این قضیه وارد شویم که اگر پارکینگ در حریم درجه یک هم نباشد، باید منظر آن پیگیری شود.
وی سومین اقدام اداره کل محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی را درخواست از شورای  راه و شهرسازی برای وارد شدن به این بحث دانست و گفت: با توجه به اینکه محوطه‌ای که ارگ علیشاه در آن قرار دارد، یک بخش از شهر است، معتقدیم شورای عالی  راه و شهرسازی می‌تواند به قضیه وارد شود و آن‌را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهد.
میثاقیان با تاکید بر اینکه پارکینگ برای فضای مصلی یک نیاز است، افزود: به عنوان تیم هشت‌نفره‌ای که صبح امروز به این منطقه می‌رویم، موظف هستیم نخست خواست متولیان ایجاد پارکینگ را بررسی کنیم. این‌که اصلا آن‌ها چه میخواهند و آیا اینکه این ساخت و ساز در عرصه در حال انجام است یا حریم یا فضایی خارج از آن.
وی تاکید کرد: معتقدیم باید تصمیم کارشناسی درباره ساخت ارگ علیشاه تبریز در یک فضای عاقلانه باشد. باید خودمان نیز در محل حاضر شویم وشرایط را بسنجیم وسپس تصمیم گیری کنیم.
براساس این گزارش، فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی نیز یکی از اعضای تیم هشت نفره متخصص سازمان میراث فرهنگی است که به ارگ علیشاه تبریز می‌روند./ایسن