معاون استاندار آذربایجان‌شرقی هشدار داد:رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا /کاهش سن معتادین و افزایش افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی هشدار داد:رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا /کاهش سن معتادین و افزایش افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا در جامعه هشدار داد و گفت: این مواد مخدر به گونه‌ای است که افراد مبتلا به آن را همانند زامبی می‌کند. عصر تبریز: معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با […]

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا در جامعه هشدار داد و گفت: این مواد مخدر به گونه‌ای است که افراد مبتلا به آن را همانند زامبی می‌کند.

عصر تبریز: معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رواج مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا در جامعه هشدار داد و گفت: این مواد مخدر به گونه‌ای است که افراد مبتلا به آن را همانند زامبی می‌کند.
سعید شبستری‌ روز گذشته در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سالن جلسات استانداری تبریز برگزار شد با قدردانی از زحمات مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از عملکرد شایسته و همچنین علوم پزشکی تبریز، اظهار کرد: جلسه گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرکز نگهداری معتادین ماده ۱۶ برگزار شد که در آن جلسه تصمیمات مهمی و وظایف مختلفی بر عهده مسئولان امر گذاشته شده است.
وی با یادآوری اینکه طبق گزارشات اخیری که وزیر کشور خدمت مقام معظم رهبری از وضعیت ساماندهی معتادین کشور داشتند تأکیدات فراوانی بر عملکرد مطلوب مرکز ماده ۱۶ تبریز داشتند، تصریح کرد: این عملکرد مناسب در سایه عزم مردم و مسؤولان و احساس تکلیف در این بخش بوده که باید همکاری بین بخشی را هر چه بیشتر نیز کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به نوع فعالیت مرکز نگهداری ماده ۱۶ تبریز مبنی بر اینکه در آنجا علاوه بر ترک معتادین، آموزش مهارت برای ورود به جامعه نیز وجود دارد، افزود: وقتی بتوانیم یک عنصر مضر در جامعه را به یک عنصر فعال جامعه تبدیل کرد این جای قدردانی داشته و باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی سپس از همکاری شهرداری تبریز برای پشتیبانی این مرکز نیز تشکر کرد و گفت: باید هر دستگاهی که توان همکاری در این بخش را دارد به این موضوع ورود یابد و همچنین باید از امکانات بیمه سلامت نیز بهره‌مند شویم تا با صدور مجوز اعتبار از ان در راستای ماده ۱۶ بهره گیریم.
شبستری با اشاره به آمار ارائه شده از طرف علوم پزشکی تبریز در خصوص معتادان ابراز کرد: این آمار و ارقام هر فردی را به تفکر وا می‌دارد؛ زیرا بحث اعتیاد بسیار خطرناک برای جامعه است و بسترسازی دشمنی، دشمنان ایران بوده؛ زیرا نباید فراموش کنیم دشمنان ایران بیکار ننشسته و از هر لحظه برای رخنه در ایران استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه کشف یک تن مواد مخدر در هفت ماه اخیر و همچنین دستگیری ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر توزیع کننده نشان می‌دهد نیروی انتظامی و مرکز مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های اجرایی چقدر در این زمینه فعال و حساس بوده‌اند ولی از طرفی کاهش سن اعتیاد نیز زنگ خطر بزرگی برای همه ما است.
این مسئول استانی، با تاکید بر اینکه رشد مواد مخدر صنعتی در حال افزایش است و بیشتر از سنتی به روز تبدیل شده است، افزود: مواد مخدر تازه به بازار آمده عوارض‌های بسیار خطرناک‌تر از سنتی را دارند و میزان وابستگی و ضایعات از این مواد نیز روز به روز بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آمار کاهش سن معتادین، افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار نیز روز به روز در حال افزایش بوده و وقتی آمار به ما نشان می‌دهد از نظر سرانه مصرف الکل در رتبه نوزده جهانی قرار داریم یعنی این تبعات دیگری از جمله زورگیری، وجود اراذل و اوباش و … را ایجاد می‌کند چون اکثر این افراد از اقشار مصرف کننده الکل و مواد مخدر هستند.
شبستری خیابانی همچنین ابراز کرد: سوداگران مواد مخدر از این کار دست بر نمی‌دارند زیرا هیچ وقت نمی‌توانند از منفعت آن دست بکشند و گردش مالی بزرگی برای آنها محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: طبق آزمایشاتی که بر تنباکوی وارد شده به ایران انجام شده همه آنها تقلبی بوده و باعث بیماری‌های خطرناک و سرطان می‌شود و این نشان می‌دهد که باید در امر قاچاق مواد مخدر دقت نظر فراوانی داشته باشیم.

وی به مواد مخدر صنعتی جدیدی با نام فلاکا که مشابه آمفی تامین است اشاره کرد و گفت: این مواد مخدر به گونه‌ای است که در غرب رواج گسترده یافته افراد مبتلا به آن را همانند زامبی می‌کند و به گونه‌ای که با مصرف آن پنج برابر قدرت معمولی را می‌توان به دست آورد و با اثرگذاری در مغز انسان که منجر به کارهای خطرناک می‌شود بعد از مدتی عوارض وحشتناکی در انسان می‌گذارد.
معاون امنیتی و سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وقتی یک جوان تحصیل کرده که خود از مضرات اعتیاد آگاه است ولی به دنبال آن می‌رود باید علامت سوالی در همه ایجاد شد، تصریح کرد: گرایش یک جوان با تحصیلات به سمت اعتیاد نشان می‌دهد که کم کاری از ما بوده و به گونه ای شده که کار شرعی از دست او گرفته شده که تمایل به کار غیرشرعی یافته و مجموعه سالمی را پیدا نکرده است که باید به این نکته نیز توجه کنیم.
وی به ظرفیت دانشگاه‌ها، مدارس، تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و رسانه و … اشاره کرد و گفت: همه در این راستا همدل باشیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.