نگاه عکاس سوئدی به آزادسازی موصل: آنچه از داعش بر جای ماند
نگاه عکاس سوئدی به آزادسازی موصل: آنچه از داعش بر جای ماند

«اولیویر لورنت» در گزارشی در وبسایت مجله‌ی «تایم» به بررسی تصاویر «مگنس ون‌مان» عکاس سوئدی پرداخته است که اخیرا در مناطق اطراف موصل، عراق حضور داشته است. در این گزارش آمده است: تونل‌های مخفی، جلیقه‌های انفجاری، گلوله‌ها، و سرنگ‌ها. حالا که نیروهای عراقی و کردی آهسته آهسته روستاها و شهرهای اطراف موصل را از چنگ […]

«اولیویر لورنت» در گزارشی در وبسایت مجله‌ی «تایم» به بررسی تصاویر «مگنس ون‌مان» عکاس سوئدی پرداخته است که اخیرا در مناطق اطراف موصل، عراق حضور داشته است.

در این گزارش آمده است:

تونل‌های مخفی، جلیقه‌های انفجاری، گلوله‌ها، و سرنگ‌ها. حالا که نیروهای عراقی و کردی آهسته آهسته روستاها و شهرهای اطراف موصل را از چنگ داعش پس می‌گیرند، آنچه بر جای مانده است ترسیم‌گر تصویر جنبشی است که برای جنگ آماده بود و دیگر هیچ. اینها را «مگنس ون‌مان» می‌گوید.

عکاس روزنامه‌ی سوئدی «آفتونبلادت» ساعاتی پس از خروج نظامیان داعش از این روستاها به این مناطق پا گذاشت. او به «تایم» می‌گوید: «متخصصان خنثی‌سازی بمب‌ها در جستجوی بمب‌های دست‌سازی که بر جای مانده بود نهایت تلاششان را به کار بستند، و بعد ما توانستیم به برخی‌ از آن خانه‌های مورد استفاده‌ی داعش سرک بکشیم. حس من این بود که ساکنان در آن روستاها خود را برای هیچ آینده‌ای مجهز نکرده بودند».

تصاویر «ون‌مان» که با دقت ترکیب‌بندی شده‌اند تصویر منطقه‌ای را به نمایش می‌گذارد که همزمان با ادامه‌ی نبرد بر ضد داعش خود در میانه‌ی دگرگونی دیگری است. تصاویر او مردان، زنان و کودکان را نشان می‌دهد که از خطوط مقدم می‌گریزند، و اغلبشان متعلقات اندکی با خود دارند. او می‌گوید: «ماجراهایی که تعریف می‌کردند هولناک بود. ماجراهای گرسنگی، شکنجه، و تجاوز».

این عکاس می‌افزاید: «کمپ‌های پناهندگی بیرون موصل پیش از این هم ظرفیتشان تکمیل شده بود، اما هنوز منتظر همه‌ی کسانی هستند که درون موصل گرفتار هستند. گویا داعش آنها را مجبور می‌کند که درون [شهر] باقی بمانند.» تا این لحظه [۲۸ اکتبر] نزدیک به ۱۰هزار نفر از صحنه‌ی درگیری‌ها گریخته‌اند، و هنوز ۱ میلیون نفر درون موصل گرفتار هستند.

منبع: Time / Olivier Laurent

تصاویر: Magnus Wennman

ترجمه: شفقنا