۷۵ روستا در طرح کشاورزی پایدار حوضه دریاچه ارومیه مشارکت می کنند
۷۵ روستا در طرح کشاورزی پایدار حوضه دریاچه ارومیه مشارکت می کنند

عصر تبریز: مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: روستاهای مشارکت کننده در طرح کشاورزی پایدار به ۷۵ روستا در حوضه دریاچه ارومیه افزایش می یابد. محسن سلیمانی روز دوشنبه در نشست با مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل محیط زیست آذربایجان غربی و شرقی در ارومیه این هدف را از برنامه های […]

عصر تبریز: مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: روستاهای مشارکت کننده در طرح کشاورزی پایدار به ۷۵ روستا در حوضه دریاچه ارومیه افزایش می یابد.

محسن سلیمانی روز دوشنبه در نشست با مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل محیط زیست آذربایجان غربی و شرقی در ارومیه این هدف را از برنامه های اولویت دار در سال ۲۰۱۵ ذکر کرد و افزود: هم اکنون ۴۱ روستا در آذربایجان غربی و شرقی در اجرای طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: تعداد سایتها یا همان روستاهای مشارکت کننده در طرح کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM با ایجاد ۲۲ سایت جدید و ۱۲ روستای اقماری به ۷۵ روستا افزایش می یابد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران بیان کرد: سایتهای جدید در آذربایجان شرقی و در شهرهای بناب ، عجب شیر ، اسکو و آذرشهر واقع شده اند.

سلیمانی اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح یک بسیج اجتماعی تشکیل می شود و هدف کلی در سال ۲۰۱۵ موضوع الگو سازی در زمینه مشارکت جوامع محلی در فرایند احیای دریاچه با استفاده و استقرار کشاورزی پایدار با اندکی بازنگری در راهبردها است.

وی اظهار کرد: برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند تلاش همگانی هستیم و تنها طرح کشاورزی پایدار جوابگو نخواهد بود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران ادامه داد: هم افزایی بین ذینفعان موضوعی مهم است که در اجرای این طرح پیگیری می شود و در این زمینه بخش دولتی ، بخش خصوصی و تشکلهای غیر دولتی ، جوامع محلی و سازمانهای بین المللی با هم همکاری مستمری دارند.

اسمعیل کریم زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان این که مسوولان در گذشته در زمینه کشاورزی و توجه به آن غفلت کرده اند ، گفت: دلسوزان این بخش باید به دنبال روشهایی برای ارتقای کیفیت در این بخش باشند.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز دچار غفلتهایی در این بخش هستیم و باید برای این مسایل چاره اندیشی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه کشاورزی سنتی و به روش غرق آبی موجب مصرف بی رویه آب می شود ، گفت: هم اکنون دریاچه ارومیه با بحران کم آبی رو به روست و عواقب خشک شدن آن دامنگیر استان ، کشور و حتی منطقه می شود.

وی اضافه کرد: مسوولیت سنگینی هم اکنون بر دوش همه مردم است و باید از فرصتهای موجود به بهترین نحو استفاده شود.

کریم زاده ادامه داد: میزان محصولات کشاورزی تولیدی در کشور از ۲۳ میلیون تن در اول انقلاب به ۱۱۰ میلیون تن کنونی رسیده و در این مدت ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشاورزی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی تبدیل به اراضی آبی شده است.

وی در خصوص وضعیت کشاورزی در ارومیه نیز گفت: شهر ارومیه در اوایل انقلاب یک سوم مساحت کنونی بوده و هم اکنون بخش وسیعی از بهترین زمینهای کشاورزی ارومیه تبدیل به فضای شهری و ساختمان شده است.

پرویز آراسته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: تبدیل اراضی دیم کشاورزی به اراضی آبی از مسایل مهمی است که در سالهای بعد از انقلاب بیشتر شاهد آن بوده ایم.

وی گفت: تبدیل اراضی دیم استان به آبی تاثیر مهمی بر بحران دریاچه ارومیه داشت و ما علاوه بر اینکه آبهای سطحی را استفاده کردیم به استفاده از آبهای زیر زمینی نیز روی آوردیم.

آراسته ادامه داد: هم اکنون در سطح کشور با تنش آبی مواجهیم و این درحالی است که بخش کشاورزی ۷۰ الی ۸۰ درصد آب موجود را مصرف می کند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: انسان با دست درازی به طبیعت موجب بر هم خوردن تعادل آن شده است و بلایای طبیعی و عوامل انسانی نیز تاثیر بسیاری در برهم زدن چرخه طبیعت دارند.

به گزارش ایرنا ، طرح کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه های در معرض خطر طرحی است که با اهدافی از جمله کاهش مصرف آب در سطح مزرعه به میزان ۳۵ درصد ، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی حداقل ۴۰ درصد ، کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح از جمله اهداف آن است.

تحقق عینی مشارکت مردم در کمک به احیای دریاچه ارومیه از مهمترین مسایلی است که در این طرح پیگیری می شود.