جابجایی شهروندان حاشیه نشین تبریز وارد مرحله عملیاتی شد
جابجایی شهروندان حاشیه نشین تبریز وارد مرحله عملیاتی شد

عصر تبریز:عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: طرح «جابجایی» شهروندان حاشیه نشین تبریز با مصوبه اخیر پارلمان محلی این کلانشهر وارد مرحله عملیاتی شد.   «سعید حاجی زاده» در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: «جابجایی» به عنوان یکی از سه سناریوی طرح پایا در حوزه ساماندهی حاشیه نشینان که اواخر سال ۹۲ بین […]

عصر تبریز:عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: طرح «جابجایی» شهروندان حاشیه نشین تبریز با مصوبه اخیر پارلمان محلی این کلانشهر وارد مرحله عملیاتی شد.

  «سعید حاجی زاده» در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: «جابجایی» به عنوان یکی از سه سناریوی طرح پایا در حوزه ساماندهی حاشیه نشینان که اواخر سال ۹۲ بین شهرداری تبریز، وزارت راه و شهرسازی و استانداری آذربایجان شرقی منعقد شد، مطرح بود که با واگذاری ۴۸ هکتار از اراضی ملی به شهرداری تبریز وارد مرحله نهایی شد.

وی با بیان اینکه عملیاتی شدن طرح جابجایی حاشیه نشینان در جلسه فوق العاده هفته گذشته شورا به تصویب رسید، افزود: در اجرای این طرح و در فاز نخست، ۱۱ هکتار از این اراضی در ۳ قطعه برای ساخت ۵۹۲ واحد مسکونی در شهرک اندیشه تبریز توافق شده است که با مشارکت یک مجموعه انبوه ساز احداث و تحویل خواهد شد.

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: مقرر شده واحدهای مسکونی مزبور در یک دوره ۲ ساله، ساخته و تعدادی از حاشیه نشینان تبریز به این واحدهای نوبنیاد منتقل شوند.

حاجی زاده اضافه کرد: ارزش ریالی این پروژه ۴۴۰ میلیارد ریال است که ۲۰ درصد آن معادل ۹۰ میلیارد ریال، سهم شهرداری و مابقی معادل ۳۵۰ میلیارد ریال سهم شرکت سازنده این واحدهای مسکونی است و پیش بینی شده است هر متر مربع از این واحدها به مبلغ ۶۳۰ هزار تومان واگذار شود.

وی با بیان اینکه نحوه واگذاری واحدهای مزبور و شرایط متقاضیان در آینده اطلاع رسانی خواهد شد، افزود: شهرداری با عدم دریافت عوارض و صدور رایگان مجوز ساخت، سهم خود را در اجرای این طرح به منصه ظهور می گذارد ضمن اینکه در مصوبه شورای شهر، پیش خرید این واحدها توسط شهرداری از شرکت سازنده در مرحله ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی تضمین شده است.

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: در اجرای این طرح راه و شهرسازی واگذاری زمین و تسهیلات بانکی و استانداری هم هماهنگی دستگاه های خدمات رسان و اداری برای تامین زیرساخت ها را بر عهده دارند.

وی «مجدد سازی» و «مقاوم سازی» را دو سناریوی دیگر طرح پایا عنوان و تصریح کرد: در این سناریوها ساماندهی بافت های حاشیه نشین در همان مناطق قبلی به صورت انبوه سازی و در شکل آپارتمان به انجام می رسد ولی در طرح جابجایی که در مورد بافت های غیرقابل سکونت مانند دره ها و یا مناطق واقع در مسیل ها به اجرا در می آید، منطقه جدیدی برای انتقال حاشیه نشینان در نظر گرفته می شود.

حاجی زاده اظهار امیدواری کرد، اجرای فازهای بعدی طرح جابجایی در دیگر زمینهای واگذار شده به شهرداری، در آینده نزدیک عملیاتی شود.

وی افزود: بنا بر اعلام شهردار تبریز یک شرکت دیگر متعلق به بخش خصوصی نسبت به ساخت و تحویل ۱۰۰۰ واحد مسکونی در چارچوب طرح جابجایی حاشیه نشینان اظهار تمایل کرده است که در مرحله توافق و انجام مراحل اداری است.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: تمام تلاش مدیریت شهری تبریز این است که در طول دوره فعالیت شورای چهارم، بخشی از معضل حاشیه نشینی و بافتهای فرسوده ساماندهی و مرتفع شود.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: معضل حاشیه نشینی در مدت زمان کوتاهی ایجاد نشده است که در مدت زمان اندک هم مرتفع شود، بنابراین ساماندهی این پدیده اجتماعی زمان بر خواهد بود.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: بخش دیگری از رفع کامل معضل حاشیه نشینی به خود مردم و حاشیه نشینان بازمی گردد که در تعامل بیشتر با شهرداری و دولت، زمینه حل و فصل بسیاری از مشکلات را فراهم خواهند آورد.

این عضو هیات رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز افزود: در مورد ساماندهی بافتهای فرسوده در تبریز هم اقدامات خوبی در چارچوب طرح پایا برنامه ریزی و آغاز شده است که بخش عمده ای از این اقدامات مربوط به تجمیع و نوسازی واحدهای فرسوده با ارائه مشوق ها در صدور مجوزهای ساخت و اعطای تسهیلات بانکی است.

وی گفت: به منطور نوسازی بافتهای فرسوده کلانشهر تبریز، دفاتر تسهیل گری در مناطق مختلف شهر هم تشکیل شده و ماموران این دفاتر با مراجعه حضوری به درب منازل صاحبان واحدهای فرسوده، برنامه و سیاست های تشویقی شهرداری را برای ترغیب صاحبان این واحدها تبیین می کنند.