سفره‌های زیرزمینی خالی از آب است/خطر خشکسالی آذربایجان را تهدید می‌کند
سفره‌های زیرزمینی خالی از آب است/خطر خشکسالی آذربایجان را تهدید می‌کند

عصر تبریز: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه افزایش بارندگی‌های مقطعی در استان موجب روان آب نشده است، گفت: باتوجه به خالی بودن سفره‌های زیرزمینی تشکیل روان آب صورت نگرفته است و بنابراین خطرات خشکسالی ادامه دارد. فرخ مطلبی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۱۷ ایستگاه هواشناسی […]

عصر تبریز: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه افزایش بارندگی‌های مقطعی در استان موجب روان آب نشده است، گفت: باتوجه به خالی بودن سفره‌های زیرزمینی تشکیل روان آب صورت نگرفته است و بنابراین خطرات خشکسالی ادامه دارد.

فرخ مطلبی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۱۷ ایستگاه هواشناسی در شهرستان‌ها و یک ایستگاه در تبریز است و همه ماهه گزارش‌های مربوط به جریان‌های جوی مختلف از جمله میزان بارندگی‌ها و روزهای بارانی و آفتابی همچنین میزان پدیده‌های مخرب جوی و عواملی چون سمت باد، رطوبت میانگین، درجه حرارت و بارش ماهانه در دو جدول تقویم شمسی و میلادی درج می‌شود.

وی بیان کرد: در حالی که در برخی شهرهای استان افزایش تا ۳۰ درصدی را در میزان بارش‌ها شاهد هستیم اما باید توجه داشت که این میزان در درازمدت افزایش چندانی را شامل نمی‌شود و لزوم صرفه‌جویی و مدیریت منابع آبی به شدت احساس می‌شود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارندگی استان در سه ماهه سال جاری حدود ۹۷  میلی‌متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: از سوی دیگر و با توجه به میانگین‌های طولانی مدت که معمولا ۲۵ سال است، خواهیم دید که کاهش ۱۹ درصدی میانگین بارندگی‌های سه ماهه ابتدای سال‌جاری در استان صورت گرفته است.

وی به تفاوت بارش‌ها در شرق و غرب استان اشاره و عنوان کرد: بییشترین بارش‌ها در شرق استان یعنی شهر مرند و کمترین بارش‌ها در غرب و میانه رخ داده است.

مطلبی با اشاره به تفاوت بارش در استان در خرداد ماه سال‌جاری یادآور شد: در حالی که در شهری مانند ورزقان در خرداد ماه ۹ روز بارانی داشته‌ایم در شهری مانند سراب تنها یک روز بارانی ثبت شده است.

وی بیان کرد: آب و هوای آذربایجان‌شرقی به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع جغرافیایی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است به نحوی که تفاوت دمایی  و نیز بارش‌های متفاوتی را در شرق و غرب استان شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: البته در برخی شهرها مانند میانه کاهش ۵۷ درصدی را به نسبت سال گذشته و نیز نسبت به دراز مدت ۵۵ درصد کاهش بارندگی‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به گرم شدن هوا در استان و کشور گفت: برای روزهای آینده نیز این افزایش دما پیش‌بینی می‌شود، به نحوی که دمای هوا در تبریز تا ۳۹ درجه نیز بالا خواهد رفت و وضعیت آفتابی را در بیشتر ساعات روزهای هفته پیش‌بینی می‌کنیم.