مناظره هسته‌ای موسویان با دو دیپلمات پیشین آمریکا
مناظره هسته‌ای موسویان با دو دیپلمات پیشین آمریکا

عصر تبریز: میزگردی با عنوان «چرا ایران نباید بمب اتم داشته باشد؟» با حضور سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، لینکلن بلوم فیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره بوش و گرک تیلمن، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در شبکه الجزیره آمریکا برگزار شد. به گزارش […]

عصر تبریز: میزگردی با عنوان «چرا ایران نباید بمب اتم داشته باشد؟» با حضور سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، لینکلن بلوم فیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره بوش و گرک تیلمن، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در شبکه الجزیره آمریکا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این میزگرد سید حسین موسویان در پاسخ به این سوال که چرا ایران نباید بمب داشته باشد؟ گفت: در ارتباط با این موضوع دو دلیل وجود دارد، دلیل اول مربوط به فتوای رهبر عالی ایران در مورد حرام بودن کلیه سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی است و در هیچ کشور اسلامی در این سطح و با این جدیت چنین فتوای مذهبی ارائه نشده است.

موسویان با بیان این که ایران عضو معاهده ان‌پی‌تی است، تصریح کرد: ایران از اولین کشورهایی بوده که معاهده را امضا کرده است و اولین کشوری بوده که پیشنهاد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای را ارائه کرده است. بنابراین هم بر اساس اعتقادات دینی و هم تعهدات بین‌المللی ایران مخالف سلاح هسته‌ای است و معتقد است که هیچ کشوری حق داشتن این سلاح‌ها را ندارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا به این میزان شبهه در مورد ایران وجود دارد؟ اظهار کرد: این شبهات به خاطر ۳۵ سال خصومت آمریکا با ایران است. بی اعتمادی هم محدود به مسئله هسته‌ای نیست. آمریکا و ایران در مورد سلاح‌های کشتارجمعی و هسته‌ای ، تروریسم و بحران‌های منطقه اختلافات اساسی دارند.

در ادامه این مناظره لینکلن بلوم فیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره بوش، در پاسخ به این سوال مجری برنامه که ایران چرا نباید بمب داشته باشد؟ با بیان این که من با موسویان موافقم که مشکل به هسته ای محدود نیست، به ادعای وندی شرمن مذاکره کننده آمریکایی که گفته ایران ۲۰ سال پنهان کاری کرده و گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران با یک برنامه صلح آمیز فاصله زیادی داشته، اشاره کرد.

موسویان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای درباره مذاکرات و مباحث مربوط به تحریم‌ها گفت: اول بگذارید جواب آقای بلوم فلد را بدهم که چرا خانم شرمن اشتباه گفته است.۱۱سال است که ایران بیش از ۷۰۰۰ نفر-ساعت اجازه بازرسی داده و مکررا هم آژانس تایید کرده که هیچ نشانه ای به سمت ساخت سلاح مشاهده نشده است.

وی افزود: ایران و قدرتهای جهانی قبلا توافق کرده اند که میزان، معاهده ان پی تی است. ایران با تعهدات حداکثری در چارچوب این معاهده موافقت کرده است و آیت‌الله خامنه ای هم موافقند. ایران با تمام اقدامات اعتماد ساز در تاسیسات غنی سازی و آب سنگین در مورد عدم انحراف برنامه هسته‌ای‌اش به سمت ساخت بمب اتم موافقت کرده است هرچند برخی از این موارد فراتر از معاهده ان پی تی است. رهبر عالی ایران هم در این موارد مخالفتی نکرده است.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: رهبر عالی ایران با موارد زیاده خواهی آمریکا از جمله بازجویی از دانشمندان هسته ای و بازرسی از مراکز نظامی مخالفت کرده است. شما می‌دانید که تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران شهید شدند. هیچ متخصص هسته ای در ایران حاضر نیست با معرفی به آژانس جانش را به خطر بیاندازد. هیچ کشوری اجازه بازدید از مراکز نظامی را نداده و نمی‌دهد. آن‌چه که در چارچوب پروتکل الحاقی، قانونی است ایران با آن مخالفتی نخواهد داشت.

بلوم فیلد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا حرف‌های آقای موسویان را قبول دارید؟ در اظهاراتی مدعی شد: ایران، آمریکایی‌ها را گروگان گرفت، از تروریسم حمایت کرد. ایران تعهدات زیادی را زیر پا گذاشته است. آنها در مورد تحریمها در دوره صدام تقلب کرده‌اند.

موسویان در واکنش به صحبت‌های وی گفت: آقای سفیر! ما اینجا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی بحث می‌کنیم. ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بعد از جنگ جهانی دوم است. صدام سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. آمریکا و اروپا در تامین مواد و تکنولوژی ساخت و استفاده این سلاحها به صدام کمک کردند. بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی کشته یا زخمی شد. آیا شما حالا ایران را در مورد سلاحهای کشتار جمعی محکوم می‌کنید؟

بلوم فلد در پاسخ به موسویان، مدعی شد: حمایت آمریکا جای سئوال دارد.

موسویان در واکنش به این ادعا، تصریح کرد:۷۰۰ صفحه اسناد کنگره آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا مواد و تکنولوژی این سلاح‌ها را به صدام فروخته است. آقای سفیر! یادتان نرود که صدام به قصد تجزیه ایران به کشور ما تجاوز کرد و آمریکا هم از تجاوز صدام حمایت کرد.

در ادامه بلوم فیلد خطاب به موسویان گفت: ما( آمریکا) کمک کوچکی به صدام کردیم.

 

در ادامه این میزگرد، گرک تیلمن، دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا وارد بحث شد و اظهار کرد: معاهده ان پی تی قدرتهای جهانی را موظف کرده سلاحهایشان را نابود کنند. ایران برخلاف پاکستان، اسراییل و هند عضو ان پی تی است و بمب هسته‌ای هم ندارد. ایران از نظر مذهبی هم مخالف بمب است. مشکل این است که طبق گزارش‌های آژانس ایران به تعهدات خود در قالب ان پی تی خوب عمل نکرده است.

موسویان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه ،مبنی بر این که آیا شما معقدید که مسایل در مورد ایران تحریف شده یا درست درک نشده است؟ تاکید کرد: هم مسایل علیه ایران تحریف شده و هم درست درک نشده است. حتی گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ صراحت دارد که ایران نه بمب هسته‌ای دارد و نه تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای دارد. اما اجازه دهید به بحث اصلی برگردیم. هدف اول ان پی تی خلع سلاح هسته‌ای است. پنج قدرتی که امروز با ایران مذاکره می‌کنند حدود ۵۰ سال است که معاهده ان پی تی را نقض کرده‌اند. هنوز آمریکا و انگلیس حدود ۲۰ هزار بمب اتم دارند. دومین هدف ان پی تی عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است. هند، پاکستان و اسراییل بمب هسته‌ای ساختند و شما می بینید که همین پنج قدرت جهانی با آنها رابطه استراتژیک هم برقرار کرده‌اند.

بلوم فیلد در واکنش به این صحبتهای موسویان مدعی شد: آمریکا سلاحهای هسته ای را کاهش داده است. آمریکا ضامن امنیت بسیاری از کشورها مثل ژاپن است. آقای موسویان به استفاده صدام از بمب اشاره کرد در حالیکه ایران از بشار اسد حمایت می کند. بشار هم سلاح شیمیایی علیه شهروندانش استفاده می کند.

موسویان در پاسخ به این مقام سابق آمریکایی گفت: بحث استفاده از سلاح شیمیایی و حمایت از بشار اسد دو موضوع جدا از هم است. آمریکا خوب می داند که اگر کمک و موضع ایران نبود دولت سوریه خلع سلاح شیمیایی را نمی‌پذیرفت. ایران با سلاح شیمیایی مخالف است. تنها وتنها همکاری مشترک ایران، آمریکا و روسیه بود که سلاحهای شیمیایی دولت بشار اسد نابود شد.

در پایان این میزگرد تیلمن، عضو ارشد انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا برخوردها با ایران متفاوت است؟ تصریح کرد: در این توافق جدید با ایران ، مساله شفافیت همانطور که موسویان گفت حل می‌شود.