مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در صورت برگشت هر خانوار مهاجر به روستا
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در صورت برگشت هر خانوار مهاجر به روستا

عصر: مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی گفت: تا به امروز یک‌هزار و ۹۴ نفر عضو این صندوق‌ها شدند که هر کدام با دریافت تسهیلات شروع به یک کار خانگی کرده‌اند و به عبارت دیگر برای یک‌هزار و ۹۴ نفر اشتغال ایجاد شده است. علیرضا آخوندزاده با بیان اینکه توسعه متوازن استان را از سال […]

عصر: مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی گفت: تا به امروز یک‌هزار و ۹۴ نفر عضو این صندوق‌ها شدند که هر کدام با دریافت تسهیلات شروع به یک کار خانگی کرده‌اند و به عبارت دیگر برای یک‌هزار و ۹۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

علیرضا آخوندزاده با بیان اینکه توسعه متوازن استان را از سال ۹۴ آغاز کرده‌ایم همچنین در راستای ایجاد اشتغال در روستا تلاش کردیم تا روستاها را به تناسب ظرفیت آنها شناسایی و احصاءکنیم، اظهار داشت: برای نمونه از  یک روستا که تنها چند خانوار در آن باقی مانده بود، بازدیدکردیم و به نسبت توانایی آن روستا تسهیلاتی ارائه شد، هر چند باور نمی‌کردند اما امروز چندین نفر از روستاییان در آنجا مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: البته با توجه به ابنکه بیشتر خانوارهای آن روستا مهاجرت کرده بودند، به آنها گفتیم هر خانواری که در شهرهای بزرگ حاشیه‌نشین شده‌اند به روستا برگردانید و کارگاهی ایجاد کند، ۵۰ میلیون تسهیلات می‌دهیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در راستای این امر ۳۵ صندوق خرد محلی در هفت شهرستان آذرشهر، عجب‌شیر، مراغه، اسکو، تبریز، کلیبر و شبستر، تشکیل شد و برای هر صندوق ۱۵۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: تا به امروز یک‌هزار و ۹۴ نفر عضو این صندوق‌ها شدند که هر کدام با دریافت تسهیلات شروع به یک کار خانگی کرده‌اند و به عبارت دیگر برای یک‌هزار و ۹۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

آخوندزاده بیان کرد: طرح‌ها پس از ارائه تسهیلات و احصاء، رها نشده و به صورت دوره‌ای بازدید می‌شوند به طوریکه در سال اول هر سه ماه یکبار، در سال دوم ۶ ماه یک بار و در سال سوم به صورت تصادفی از طرح‌های احصاء شده بازدید می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در راستای ارائه تسهیلات با عنوان طرح «یک روستا یک محصول» در روستاهای دارای ظرفیت، در خصوص ۴۵ هزار واحد ورود کرده‌ایم، به طوریکه ۲۲ مورد پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: برای توسعه دیگر شهرستان‌ها بهترین طرح‌های بالای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها جاسازی شده و به هیچ عنوان در تبریز کار نشده است.

وی اضافه کرد:ادعا نداریم که کار خاصی کرده‌ایم اما این ادعا را داریم که توانستیم گره‌گشای مشکلات کارآفرینان باشیم.
آخوندزاده در ادامه در خصوص آمار کلی تسهیلات ارائه شده از طریق صندوق کارآفرینی امید در آذربایجان‌شرقی گفت: تا پایان سال گذشته ۵۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به تعداد ۳ هزار و ۹۹۰ فقره پرونده تشکیل شده که از بین اینها ۷۴۲ فقره به میزان ۷۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال وام ازدواج همچنین برای بازسازی خرابی‌های زلزله برای ۸۵۲ فقره، مبلغ ۳۰ میلیارد و۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارائه شده و مابقی در راستای طرح‌های اشتغال بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در سال ۹۵ یک‌هزار و ۵۰۳ فقره پرونده با مبلغ ۳۴۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال پرداختی داشته‌ایم.

وی افزود: اعتبار اختصاص داده شده در سال ۹۵برای اشتغال، ۲۸۰ میلیارد و یکصد میلیون ریال بوده که توانستیم ۱۲۴ درصد اضافه‌تر در امر اشتغال جذب کنیم.

آخوندزاده ادامه داد: همچنین در بحث سامانه «سامد» و در جریان سفر رئیس جمهور به تبریز، در خواست‌های رسیده ۵ هزار و ۸۳۱ فقره بودکه از این تعداد ۳ هزار و ۷۳۶ فقره تائید و ۲ هزار و ۹۵ فقره رد شده است.

وی اضافه کرد: از پرونده‌های تائید شده، برای ۲۶۹ فقره به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال وام ضروری و ۲۲۱ فقره به مبلغ ۵ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال وام خوداشتغالی پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرانه اشتغال حدود ۱۶ میلیون تومان می‌شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت با هر وام خوداشتغالی، ۲ نفر مشغول به کار می‌شوند که با احتساب یک‌هزار و ۵۰۳ فقره پرونده برای ۲ هزار و یکصد نفر ایجاد فرصت شغلی شده است.

وی با تاکید بر اینکه توانستیم با ۱۶ میلیون سرانه شغل ایجاد کنیم، گفت: هرچند کسب و کارهای کوچک آن چنان مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما بزرگترین کارها را با مشاغل کوچک می‌شود انجام داد و اینکه اگر با کسی که کارآفرین است بد حرف بزنید، انگیزه از بین می‌رود، باید در کارآفرین انگیزه ایجاد کرد./ فارس