نظرسنجی تسنیم در وین درباره مذاکرات؛ ۸۳درصد معتقدند توافق می‌شود
نظرسنجی تسنیم در وین درباره مذاکرات؛ ۸۳درصد معتقدند توافق می‌شود

عصر تبریز: بیش از ۸۳درصد خبرنگاران حاضر برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وین پیش‌بینی می‌کنند که توافق حاصل می‌شود و ۴۴درصد آنها بر این نظرند که توافق روز چهارشنبه اعلام می‌شود. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از وین، روزانه تحلیل‌های متعددی از دیپلمات‌ها، دانشگاهیان، کارشناسان سیاسی و اعضای اندیشکده‌ها در مورد روند مذاکرات هسته‌ای ایران […]

عصر تبریز: بیش از ۸۳درصد خبرنگاران حاضر برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وین پیش‌بینی می‌کنند که توافق حاصل می‌شود و ۴۴درصد آنها بر این نظرند که توافق روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از وین، روزانه تحلیل‌های متعددی از دیپلمات‌ها، دانشگاهیان، کارشناسان سیاسی و اعضای اندیشکده‌ها در مورد روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و نتیجه احتمالی آن منتشر می‌شود، اما کمتر کسی به‌سراغ خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و گزارشگران رسانه‌های جمعی که از مدتها پیش در حال پوشش رسانه‌‌ای این رویداد ممتد هستند، می‌رود و فارغ از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که با استناد به این و آن منبع معتبر و کارشناس برجسته و … نگارش می‌کنند، نظر تخصصی آنها را که مبتنی بر تجربه سال‌ها کار رسانه‌ای (و دست‌کم ماه‌ها پوشش مذاکرات هسته‌ای) را اخذ کند.

در این راستا، خبرنگاران اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین، با اجرای یک نظرسنجی از خبرنگارانی که در حال پوشش مذاکرات وین هستند، تلاش کرد شمایی از ذهنیت و پیش‌بینی این افراد را به تصویر بکشد.

نتایج این مطالعه که در مقیاس خُرد و از بین ۱۸۹ خبرنگار حاضر در محل مذاکرات (به‌صورت نمونه در دسترس) انجام شد، بیانگر این است که در مجموع پیش‌بینی بیش از ۸۳ درصد پاسخگویان (خبرنگاران) این است که توافق صورت می‌گیرد، کمی بیش از ۱۲ درصد نیز بیان کرده‌اند که توافقی حاصل نمی‌شود (مذاکرات ناکام می‌ماند) و تنها کمی بیش از ۳ درصد بر این نظرند که مذاکرات احتمالاً برای بار دیگر تمدید می‌شود.

در این بین خبرنگاران آمریکایی بیش از هر گروه دیگری به موفقیت مذاکرات خوشبین بوده و بیش از ۹۰ درصد آنها (۲۰ نفر از مجموع ۲۲ نفر) بر این نظرند که توافق حاصل می‌شود. در رده بعدی، خبرنگاران ایرانی هستند که ۸۶ درصد آنها (۵۰ نفر از مجموع ۵۸ نفر) پیش‌بینی کرده‌اند که توافق به دست خواهد آمد. در رده‌های بعدی نیز خبرنگاران اتریشی با ۸۵ درصد (۶ نفر از مجموع ۷ نفر)، روسی با ۸۴ درصد (۱۶ نفر از مجموع ۱۹ نفر) و فرانسوی با ۷۳ درصد (۱۱ نفر از مجموع ۱۵ نفر) قرار دارند.

بین خبرنگاران، هرچند سهم بدبینی و پیش‌بینی شکست مذاکرات درمجموع پایین و برابر با ۱۲ درصد است، اما قطری‌ها با ۵۰ درصد (۴ نفر از ۸ نفر)، چینی‌ها با ۲۰ درصد (۲ نفر از ۸ نفر)، روس‌ها با قریب به ۱۶ درصد (۳ نفر از ۱۹ نفر) و نهایتا انگلیسی‌ها با ۱۵ درصد (۲ نفر از مجموع ۱۳ نفر) دارای بیشترین نسبت پیش‌بینی شکست مذاکرات هستند.

همچنین حدود ۴۴ درصد پاسخگویان پیش‌بینی کرده‌اند که توافق احتمالی روز چهارشنبه اعلام می‌شود، در حالی که ۲۹ درصد سه‌شنبه، و ۲۶ درصد پنجشنبه را به‌عنوان روز اعلام توافق پیش‌بینی کرده‌اند.

در این میان روس‌ها با ۶۶ درصد پیش‌بینی برای روز سه‌شنبه، انگلیسی‌ها با ۶۶ درصد برای روز چهارشنبه و آلمانی‌ها با ۵۰ درصد برای روز پنجشنبه، بیشترین تمرکز و هماهنگی را در مورد اعلام مذاکرات طی ۳ روز آتی داشته‌اند.

البته در پاسخ‌هایی که از خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات دریافت شد، در مورد ۶ کشور، تنها یک خبرنگار (پاسخگو) در نمونه مورد بررسی وجود داشت، به همین خاطر در نمودارهای تفکیکی از آنها ذکری به میان نیامد، اما در نمودارهای مرتبط با مجموع پاسخگویان، پاسخ‌های آنها به احتساب آمده و در نتایج منعکس شده‌ است.

همچنین، در مورد روز اعلام توافق احتمالی، طبعاً کسانی پاسخ داده‌اند که گزینه «حصول توافق» را در پرسش پیشین انتخاب کرده‌اند. با این حال در برخی موارد، برخی خبرنگاران فقط به بخشی از این نظرسنجی پاسخ داده و داده‌ها را دچار معدود موارد «پاسخ مفقود» کرده‌اند.

لازم به ذکر است، که نمونه این مطالعه، هرچند ماهیتاً به‌صورت «در دسترس» بوده است، اما به‌اقتضای حضور بیش از ۱۱ روزه خبرنگاران کنار هم در وین و آشنایی حاصله، همچنین سوابق حضور مشترک در مذاکرات پیشین و حس اعتماد به دست آمده طی این دوران، حداکثر تعداد ممکن خبرنگاران حاضر در مذاکرات وین در این مطالعه مشارکت داشته‌اند.

۱۳۹۴۰۴۱۵۱۹۵۱۴۳۷۰۰۵۶۴۰۸۲۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۱۹۵۳۵۴۳۴۰۵۶۴۰۸۳۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۱۹۵۵۴۴۴۰۳۵۶۴۰۸۵۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۲۳۲۸۴۵۶۹۶۵۶۴۱۲۴۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۲۳۲۹۲۸۸۳۲۵۶۴۱۲۵۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۲۳۲۹۲۸۸۳۲۵۶۴۱۲۵۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۱۹۵۶۲۶۴۹۴۵۶۴۰۸۷۱۰

 

۱۳۹۴۰۴۱۵۱۹۵۹۰۰۵۸۲۵۶۴۰۸۸۱۰