پایان موگابه/ تصاویری از قصر رئیس جمهور فاسد زیمبابوه
پایان موگابه/ تصاویری از قصر رئیس جمهور فاسد زیمبابوه
تصاویری از قصر روبرت موگابه رئیس جمهور ظالم زیمبابوه را مشاهده می‌کنید که چند روز پیش تحت فشار نیروهای مسلح از سمت خود استعفا کرد.

زیمبابوه سالها پیش به عنوان یکی از ثروتمندترین و حاصلخیزترین کشورهای آفریقا محسوب می‌شد. این کشور در آن سالها رشد بی‌نظیری در زمینه کشاورزی داشت چرا که مردم اصیل زیمبابوه به کشاورزی به عنوان اصلی ترین شغل خود نگاه می‌کردند. بعدها به دلیل فشارهای ناشی از قدرت‌های منطقه به‌ویژه سفیدپوستان، مردم این سرزمین به مبارزه علیه دشمنان پرداختند. نیروهای آزادی‌خواه زیمبابوه که موگابه یکی از آنها بود توانستند ۳۷ سال پیش با مبارزاتی که داشتند، دشمنان را شکست داده و به پیروزی برسند.

روبرت موگابه در آن سالها نقشی شبیه به نلسون ماندلا داشت و چندین فیلم از فعالیتها و جنبش‌های آزادیخواهانه او در سینمای هالیوود ساخته و اکران شد.

روبرت موگابه بعدها به سمت ریاست جمهوری زیمبابوه درآمد. در سالهای ابتدایی کارهای او در راستای خدمت به مردمش بود اما دیری نپایید که به فساد کشیده شد و با فریب و چپاول اموال دولت و ظلم و ستم‌های بسیار به قدرت زیادی دست یافت. تورم در این کشور به حدی است که مردم باید برای خرید کمترین مایحتاج خود مبلغ گزافی را پرداخت کنند از این رو آنها را در جهان با عنوان ” گرسنگان میلیاردر ” می‌شناسند.

فاجعه‌ای که رژیم موگابه بر سر مردم آورد در طول تاریخ زیمبابوه بی‌سابقه بود. و حالا پس از ۳۷ سال موگابه تحت فشار نیروهای مسلح و مخالفان و همچنین پس از یک هفته بازداشت  خانگی در سن ۹۳ سالگی مجبور به استعفا شد.

گمانه زنی ها حاکی از این است که او با عزل نخست وزیرش قصد داشت تا همسرش گریس را بر مسند قدرت بنشاند.

تصاویر زیر مربوط به قصری است که این حاکم ظالم بر روی آوار زندگی مردم زیمبابوه ساخته است. تصاویری که آجر به آجرش ۳۷سال ناله گرسنگان میلیاردر را در ذهن تداعی می‌کند و آه از نهاد بینندگانش برمی‌آورد.