هشدار درباره طوفان‌های نمکی/ خشکی دریاچه ارومیه، جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند
هشدار درباره طوفان‌های نمکی/ خشکی دریاچه ارومیه، جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند
خشکی دریاچه ارومیه سلامتی حدود ۱۴ میلیون نفر در استان‌های مختلف کشور و حتی کشور آذربایجان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استناد به نتایج تحقیقات به‌عمل آمده و شرایط مشابه در سایر کشورها، گفت: خشکی دریاچه ارومیه سلامتی حدود ۱۴ میلیون نفر در استان‌های مختلف کشور و حتی کشور آذربایجان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علی‌اکبر طاهراقدم در سمینار برنامه جامع مخاطرات سلامت بحران خشکی دریاچه ارومیه (آمادگی نظام سلامت) اظهار کرد: بررسی و کاهش مخاطرات تهدیدکننده سلامتی مردم یکی از وظایف اصلی و مهم نظام سلامت است که می‌توان در این زمینه از نظرات متخصصان، کارشناسان و حتی از اقداماتی که در سایر نقاط دنیا در این مورد انجام شده بهره برد.

وی گفت: خیران در پژوهش مرتبط با خشکی دریاچه ارومیه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری دارند و در منطقه شرفخانه محلی برای این کار در حال ساخت است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استناد به نتایج تحقیقات به‌عمل آمده و شرایط مشابه در سایر کشورها بیان کرد: خشکی دریاچه ارومیه سلامتی حدود ۱۴ میلیون نفر در استان‌های مختلف کشور و حتی کشور آذربایجان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: درجه‌ شوری بالای دریاچه‌ ارومیه و خشکی آن سبب افزایش نمک در گرد و خاک و بعضاً طوفان نمک خواهد شد.

طاهراقدم افزود: طبق آمارهای اعلام شده شاهد کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در پنجاه سال گذشته هستیم و این نکته ما را ملزم به رعایت الگوی درست مصرف آب توسط شهروندان و کشاورزان می‌کند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر نقش مردم در پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان کرد: هر جا مردم در امور مختلف مشارکت کرده‌اند، موفقیت بهتری به دست آمده که مصداق این تجربه در هشت سال دفاع مقدس است.

وی افزود: همه مدیران و تصمیم‌گیران جامعه باید مشکلات دریاچه ارومیه را جزو اولویت‌های کاری خود بدانند چرا که با خشکی آن همه و به‌خصوص سلامتی آحاد مردم به خطر خواهد افتاد.

طاهراقدم  تصریح کرد:‌ امید است با اتخاذ تصمیمات کارشناسانه بتوانیم بر مشکلات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه فائق آییم.

سمینار برنامه جامع مخاطرات سلامت بحران خشکی دریاچه ارومیه، آمادگی نظام سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مرکز بهداشت تبریز برگزار شد.