۳۱ هزار مهندس عضو نظام مهندسی استان/ مشکل غرب‌زدگی نماها در آذربایجان‌شرقی
۳۱ هزار مهندس عضو نظام مهندسی استان/ مشکل غرب‌زدگی نماها در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه در استان همانند سایر استان گاهاً مشاهده می‌شود که معماری‌ها به سمت غرب حرکت کرده است و برای حل این موضوع تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری در راستای ضوابط مربوط با نما داشتیم که اجرایی می‌شود.

به گزارش عصر تبریز، علی طوماری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: نزدیک به ۳۱ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان در هفت رشته هستند.

۳۱ هزار عضو سازمان نظام مهندسی استان در ۷ رشته تحصیلی/ مشکلات معیشتی و اشتغال دامن‌گیر مهندسان استان

وی افزود: اطلاعی از تعداد دیگر مهندسان خارج از رشته‌های هفت‌گانه مشخص شده در سازمان نظام مهندسی وجود ندارد و تقریباً می‌توان گفت همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفت‌گانه با حداقل مقطع تحصیلی کارشناسی عضو سازمان هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به مشکلات جامعه مهندسی در استان و کشور، بیان کرد: مشکلات جامعه مهندسی به علت رکودی که در ساخت و ساز در کشور حاکم شده و عدم وجود رونق در پروژه‌های عمرانی بیشتر شده و از طرفی تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی متناسب با نیاز جامعه نیست و همه این مسائل منجر شده تا مهندسان از لحاظ معیشتی و اشتغال و درآمدزایی با مشکلاتی روبه رو شوند.

وی افزود: متاسفانه می‌توان گفت اصلی‌ترین مشکل جامعه مهندسی، اقتصادی و اشتغال آنها است.

تشریح وظایف سازمان نظام مهندسی

طوماری اذعان داشت: رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی به استناد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی نظارت بر اجرای حسن انجام خدمات مهندسی است.

وی ادامه داد: اصل تشکیل سازمان نظام مهندسی بر این اساس است که به امور مرتبط به مهندسان در رشته هفت‌گانه و نحوه خدمات‌رسانی آنها نظارت کامل داشته باشند.

سازمان نظام مهندسی ناظر پروژه‌های دولتی نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با بیان اینکه پروژه‌های دولتی مستثنی بوده و به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده نشده و اصلاً سازمان نظارتی روی آنها ندارد، تصریح کرد: تمام پروژه‌های غیردولتی و خصوصی ملزم به مراجعه به سازمان نظام مهندسی هستند و سازمان نیز نقشه‌های تهیه شده را مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط کنترل کرده و با تصویب آن اجازه اجرا را می‌دهد.

وی اضافه کرد: البته بعد از تائید و اجازه اجرا، مهندسان ناظر و مجری وظایف خود در زمینه نظارت و اجرا را در آن پروژه انجام می‌دهند و در صورت مشاهده هرگونه خطایی آن را رفع و تذکر می‌دهند.

طوماری موضوعاتی از قبیل آموزش، ارتقای دانش فنی و بروزرسانی اطلاعات مهندسان، راحت‌سازی و روان‌سازی روابط بین مالکان و مهندسان، نحوه قراردادها را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: البته ایجاد ارتباط و تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط و مرتبط از جمله شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و مسکن راه و شهرسازی از دیگر اولویت‌های نظام مهندسی برای توسعه شهر و استان است.

مشکل غرب‌زدگی نماها در استان/ بافت قدیمی تبریز به سمت معماری اسلامی – ایرانی خواهد رفت

وی ابراز کرد: متاسفانه در استان آذربایجان‌شرقی نیز همانند سایر استان‌ها گاهاً مشاهده می‌شود که معماری‌ها به سمت غرب حرکت کرده و برای حل این موضوع تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری در راستای ضوابط مربوط با نماها داشتیم که اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا معماری را به سبک اسلامی-ایرانی سوق دهیم، تصریح کرد: این امر بیشتر در بافت فرسوده و قدیمی رعایت خواهد شد و حتی از این به بعد معماری منطبق با اقلیم و شرایط منطقه خواهد بود.

میزان عرضه و تقاضا در امور مهندسی متناسب نیست/ وزارت راه و شهرسازی تجربه ۲۲ ساله سازمان نظام مهندسی را فراموش کرده است

وی متذکر شد: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در امر مهندسی متناسب نبوده و این امر باعث از بین رفتن فضای رقابتی و خلاقیتی در بین مهندسان شده است و وزارت راه و شهرسازی نیز برای رفع این مشکل دست به کارهایی زده که به عقیده بنده روش‌های وزارتخانه مناسب نیست چرا که هماهنگ و همگام با سازمان نظام‌ مهندسی کشور نیست.

طوماری ادامه داد: از وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم که با نظام مهندسی همگام بوده و پیشکسوتان امر را نیز مدنظر قرار دهد و هیچ‌گاه از کنار تجربه ۲۲ ساله سازمان نظام مهندسی غافل نباشد.