سعود الفیصل، وزیر سابق امور خارجه عربستان درگذشت
سعود الفیصل، وزیر سابق امور خارجه عربستان درگذشت

عصر تبریز: گزارش‌ها حاکی است که سعود الفیصل، وزیر سابق امور خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۸ تیرماه درگذشت. وی به مدت ۴۰ سال وزیر امور خارجه عربستان بود و دو ماه پیش از این سمت کنار گذاشته شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سعود الفیصل در سال ۱۹۷۵ به عنوان وزیر امور خارجه عربستان منصوب […]

عصر تبریز: گزارش‌ها حاکی است که سعود الفیصل، وزیر سابق امور خارجه عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۸ تیرماه درگذشت.

وی به مدت ۴۰ سال وزیر امور خارجه عربستان بود و دو ماه پیش از این سمت کنار گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعود الفیصل در سال ۱۹۷۵ به عنوان وزیر امور خارجه عربستان منصوب شد و نقش مهمی در تدوین موضع این کشور ثروتمند در قبال بسیاری از بحران‌های خاورمیانه بر عهده داشت.

با برکناری سعود الفیصل، عادل الجبیر، سفیر سابق عربستان در آمریکا جایگزین وی و عهده‌دار سمت وزارت خارجه عربستان شد.

سعود الفیصل متولد سال ۱۹۴۰ بود. وی دومین فرزند ملک فیصل بن عبدالعزیز و برادرزاده سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان بود.

سعود الفیصل نفوذ قابل توجهی در دیپلماسی و سیاست خارجی عربستان سعودی داشت و حتی بعد از اینکه از این مقام کنار گذاشته شد، هنوز به عنوان مشاور پادشاه عربستان و در مناسبات خارجی حضور داشت.

حتی پیش از وقایع موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱، سعود الفیصل نقشی مهم در خاورمیانه برعهده گرفت.

در اکتبر سال ۱۹۷۵ و در زمانی که به مقام وزارت خارجه منصوب شد، نه مصر و اسرائیل با هم صلح کرده بودند، نه یاسر عرفات جنبش مقاومت فلسطین را پایه‌گذاری کرده بود. شاه ایران در مقام سلطنت بود و صدام حسین جوان هم در عراق در حال بالا رفتن از نردبان قدرت بود.

سعود الفیصل در جریان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ حضور داشت. شاهد انتفاضه فلسطینی‌ها در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ بود. شاهد حمله عراق به ایران در سال ۱۹۸۰ بود و همچنین حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و نیز عملیات آزادسازی کویت در سال ۲۰۰۳.