آخرین اخبار مذاکرات هسته ای
آخرین اخبار مذاکرات هسته ای

عصر تبریز:خبرها از وین حاکی از آن است که که مذاکرات هنوز هم ادامه دارد و ممکن است تا دو روز دیگر به طول بیانجامد. مذاکرات از امروز صبح در سطوح مختلف در حال برگزاری است و اینطور که خانم موگرینی گفته است موضوع مذاکرات دیگر بر سر تدوین متن نیست بلکه گفتگوها به مرحله‌ای […]

عصر تبریز:خبرها از وین حاکی از آن است که که مذاکرات هنوز هم ادامه دارد و ممکن است تا دو روز دیگر به طول بیانجامد. مذاکرات از امروز صبح در سطوح مختلف در حال برگزاری است و اینطور که خانم موگرینی گفته است موضوع مذاکرات دیگر بر سر تدوین متن نیست بلکه گفتگوها به مرحله‌ای رسیده که وزیران خارجه باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند.

در حالیکه دائما از سوی طرفین مذاکره اعلام می شود که برای بدست آوردن یک نتیجه مطلوب و تفاهم با کیفیت هرچقدر زمان لازم است صرف می کنیم، آقای کری وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی اعلام کرده اند که ما تا ابدپشت میز مذاکره نمی نشینیم. 

کامران کرمی- خبرنگار و کارشناس مسائل بین الملل از وین در خصوص جریان مذاکرات امروز جمعه ۱۰ ژوئیه گزارش می دهند:

اگرچه طرفین مذاکره کننده خود را محدود به ضرب العجل های تعیین شده نمی دانند اما از طرفی این یک واقعیت است که به هر حال مذاکرات باید زودتر به یک نتیجه روشن برسد، وبا مرور صحبتهای امروز آقای کری و ظریف می توان دریافت که حصول توافقات درگرو یک «بله» یا همان اراده سیاسی است. اگرچه تا دیروز فضای حاکم بر مذاکرات یک فضای خوب و مثبت بود اما بعد از پیام تصویری باراک اوباما به تیم مذاکره کننده آمریکا جوی مبهم و همراه با تردید حاکم گردید. البته به نظر می رسد که این رفتارها بیشتر شبیه بازی امتیازگیری در دقیقه نود است تا نظرات واقعی و بسیار هوشمندانه این بازی را دنبال می کنند.

در حال حاضر تنها مانع باقی مانده در مقابل اراده سیاسی طرفین همان تحریم تسلیحاتی ایران است، و ایران معتقد است که تحریم تسلیحاتی که از سال ۲۰۰۶ به بعد با چهار قطع نامه بر علیه ایران تصویب شد نیز باید در کنار دیگر موارد برداشته شود. اما به صورت کلی به نظر می رسد که مشکلات بسیاری حل شده و توافقات رو به دستیابی می باشد و البته وجود مشکلات در این مسیر طبیعی است. در صورت اتمام ضرب العجل تعیین شده، هیچکدام از طرفین خواهان ترک محل مذاکرات نیستند و احتمالا این مدت زمان را دوباره برای چند روز تمدید کرده و مباحث را تا حصول توافق ادامه خواهند داد، تنها فرصت کنگره آمریکا از ۳۰ روز به ۶۰ روز تغییر خواهد کرد. طبق صحبتهای آقای ظریف مذاکرات تا دوشنبه ادامه پیدا می کند و از قرار معلوم امشب هم در انتظار توافق نباید بود.