۲سال دیگر ناگزیریم آب فاضلاب بخوریم
۲سال دیگر ناگزیریم آب فاضلاب بخوریم

عصر تبریز: مسئول دفتر مطالعات آب و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به اینکه اگر تا ۲سال دیگر دچار خشکسالی شویم مردم باید آب فاضلاب بخورند، گفت: در کالیفرنیا که به لحاظ خشکسالی در وضعیتی شبیه به وضعیت کشور ما قرار دارد، مصرف آب شهری تا ۳۶درصد کاهش یافته و این نشان‌دهنده آن است که […]

عصر تبریز: مسئول دفتر مطالعات آب و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به اینکه اگر تا ۲سال دیگر دچار خشکسالی شویم مردم باید آب فاضلاب بخورند، گفت: در کالیفرنیا که به لحاظ خشکسالی در وضعیتی شبیه به وضعیت کشور ما قرار دارد، مصرف آب شهری تا ۳۶درصد کاهش یافته و این نشان‌دهنده آن است که بعد از ایجاد حساسیت نسبت به این مسئله اقدامات لازم صورت گرفته و با واکنش مردم نسبت به مسئله کمبود آب، این مشکل کمتر شده است.

براین اساس، مردم ایران اگر بدانند درصورت خشکسالی باید از آب فاضلاب استفاده کنند، مصرف آب خود را کاهش می‌دهند.

دکتر مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصرف همه آب‌های تجدیدپذیر و باقی نماندن آب برای تالاب‌ها و تغذیه آبخوان‌ها تصریح کرد: در کل کشور ۸۰درصد و در برخی مناطق تا ۹۷درصد از این آب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در حوزه دریاچه ارومیه ۷۰درصد و در شیراز نزدیک به ۱۰۰درصد از آب‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئول دفتر مطالعات آب و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی‌شریف با تأکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که بالای ۴۰تا ۴۵درصد از آب‌های تجدیدپذیرش را استفاده می‌کند، گفت: ۹۰درصد از این آب‌ها در حوزه کشاورزی و ۱۰درصد در حوزه شرب و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و چیزی برای محیط‌زیست باقی نمی‌ماند، درحالی‌که در قانون به تخصیص درصدی از آب‌ برای محیط‌زیست اشاره شده است، این در حالی است که هم‌اکنون غیراز سرشاخه‌ها همه رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور خشک و آبخوان‌ها دچار افزایش برداشت شده‌اند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه خبرنگاران با آگاهی و حساسیت در این حوزه می‌توانند مطالبه گر باشند، افزود: باید از سازمان محیط‌زیست که ارقام میزان مصرف آب‌ها را اعلام می‌کند و از خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها خبر می‌دهد، پرسید که این سازمان به‌عنوان ارگانی که وظیفه جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها را به‌عهده دارد، چرا مجوزهایی صادر کرده که منجر به این وضعیت شده است؟

تجریشی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب‌های تجدیدپذیر در کشور مثل یک خودکشی آرام است و تبعات شومی پیش روی ماست، تصریح کرد: مصرف بیش از ظرفیت و خارج از شاخص‌های بین‌المللی از آب‌های تجدید پذیر تبعاتی چون خشکسالی‌های ممتد، بلند شدن گردوغبار، شور شدن آب‌ها و جابه‌جایی گسترده جمعیت را به‌دنبال دارد.

آن طور که تجریشی می‌گوید میزان روان آب‌های سطحی شهر تهران ۱۵۰میلیون مترمکعب در سال است. این رقم، رقم بالایی است ولی این آب‌ها به‌علت جذب براده‌های ترمز و روغن روی زمین آلوده می‌شود. این درحالی است که در کشورهای دیگر برای این آب‌ها هم برنامه‌ریزی شده و بعد از تصفیه برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.