انتقاد از دیوارکشی مجدد اطراف ارک تبریز
انتقاد از دیوارکشی مجدد اطراف ارک تبریز

عصر تبریز: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از سفر ۱۲۰ هزار گردشگری خارجی به استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: موضوع کاهش گردشگر سلامت بحثی کشوری بوده و تنها مختص استان ما نیست. فرزین حق‌پرست در نشستی با موضوع برنامه‌های تابستانی ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان‌شرقی با اشاره به دیوارکشی انجام شده در […]

عصر تبریز: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از سفر ۱۲۰ هزار گردشگری خارجی به استان در سال‌جاری خبر داد و گفت: موضوع کاهش گردشگر سلامت بحثی کشوری بوده و تنها مختص استان ما نیست.

فرزین حق‌پرست در نشستی با موضوع برنامه‌های تابستانی ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان‌شرقی با اشاره به دیوارکشی انجام شده در اطراف ارک تبریز اظهار داشت: من هم موافق دیوار کشیدن در اطراف این بنا نیستم و معتقدم نباید حصارکشی کرد.

وی افزود: طی جلساتی با بنیاد مصلی این موضوع مطرح شد که در مورد اقدامات انجام شده در این محوطه این بنا، به جز ساخت و سازها ما ورود کرده‌ایم.

حق‌پرست با بیان اینکه این اقدامات در حال حاضر توسط بنیاد مصلی و شهرداری در حال انجام است، تصریح کرد: همچنان سعی داریم نظارت داشته باشیم تا بیش از این در محوطه این مکان تاریخی تخریب صورت نگیرد.

 

وضعیت بلاتکلیف کاروانسرای تاریخی مرند

بر اساس گزارش فارس ،  حق‌پرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر وضعیت بلاتکلیف کاروانسرای تاریخی مرند نیز اظهار داشت: چندین سال است که مرمت این کاروانسرا به اتمام رسیده ولی طبق قانون ما حق هیچ‌گونه درآمدزایی نداریم.

وی ادامه داد: به همین دلیل مناقصه‌ای برگزار شد که طی آن شهرداری مرند برنده این مناقصه بود و و هم اکنون در مرحله مشاوره و ایجاد تجهیزات است تا بخش رستوران آن به زودی آغاز بکار کند.

 

۱۲۰ هزار گردشگری خارجی در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار ورود گردشگر طی سال‌جاری، یادآور شد: طی این مدت ۱۲۰ هزار گردشگر خارجی و  ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی وارد آذربایجان‌شرقی شده اند که در این بین به دلیل اینکه بخش اعظم مسافران داخلی در منزل اقوام خود اقامت دارند نمی توان آمار دقیقی در این مورد ارائه داد.

وی ادامه داد: همچنین تنها در نوروز امسال ۶۰ پرواز چارتر به مقصد ترکیه پرواز کرده‌اند که بر این اساس کشور ترکیه نخستین مقصد هدف گردشگران است.

حق پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت این سازمان بر حفظ بافت بازار تبریز نیز تصریح کرد: بازار تبریز هر سال توسط یونسکو پایش می‌شود و برخی اقدامات خطر خروج از ثبت جهانی این بازار را می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر بازار تبریز به طور دقیق توسط کارشناسان میراث فرهنگی پایش می‌شود و مواظب آن هستیم و از طرفی هم این مکان اعتبار مخصوص خود را دارد و آسیب‌شناسی می‌شود.

 

کاهش گردشگر سلامت بحثی کشوری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با کاهش ورود گردشگر سلامت به استان گفت: موضوع کاهش گردشگر سلامت بحثی کشوری است و تنها مختص استان ما نیست و در استان‌های دیگر نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سفری که اخیرا به باکو داشتیم مطلع شدیم بر اساس تنظیم شیوه‌نامه جامع سلامت کشور آذربایجان، کشور ایران در این بین تعیین نشده و آنها کشورهای دیگری را برای خود مشخص کرده‌اند و مردم را به آن سمت هدایت می‌کنند.

حق‌پرست یادآور شد: بخشی از این موضوع به کشور مبدا یعنی ایران مربوط می‌شود چرا که فعالیت برخی افراد غیرمجاز و برخی مشکلات در مرز بیله‌سوار و راننده‌های غیرمجاز موجود در این منطقه به کاهش گردشگران سلامت دامن زده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزایش هزینه‌های درمانی در ایران و کاهش ارزش پول آذربایجان را از دیگر دلایل این موضوع عنوان کرد.

 

آذربایجان‌شرقی رتبه دوم ارائه خدمات به مسافران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی اظهار داشت: طی ارزیابی انجام شده توسط وزارت کشور در نوروز ۹۴ آذربایجان‌شرقی در بین دیگر استان‌ها پس از خراسان رضوی در رتبه دوم کشوری از بابت ارائه خدمات سفر و تسهیلات به مسافران انتخاب شد.

حق‌پرست با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم چالش‌های موجود در این زمینه را کم کنیم، گفت: هم اکنون در کل کشور از استانداردهای ارائه خدمات به مسافران فاصله داریم و در تلاش هستیم تا چالش‌ها را در این زمینه کم کنیم که بدین منظور شورای سیاست‌گذاری برون مرزی و روابط بین‌الملل در سطح استان تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه در سند تدبیر و توسعه استان به هسته بازاریابی و تبلیغات اشاره زیادی شده است، تصریح کرد: بر این اساس باید در تمام سطوح با جدیت کار شود چرا که ما در سطح بین‌الملل از این جهت ضعیف هستیم و برای قبولی در سطح بین‌الملل ابتدا باید در سطح ملی موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تا وقتی آحاد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند ما نمی توانیم به مسافران خدمات خوبی ارائه دهیم، اظهار داشت: جامعه باید از عمق قلب باور داشته باشد و بداند گردشگری که می‌آید سود زیادی در نتیجه سفر خود به جای می‌گذارد.

حق‌پرست با بیان اینکه امسال نیز دبیرخانه ستاد سفر آذربایجان‌شرقی در خانه حیدرزاده مستقر است، گفت: ۲۱ جلسه در کل شهرستان‌های استان در این خصوص تشکیل یافته و ۳۳۶ مورد بازدید و نظارت به دفاتر گردشگری انجام یافته که طی آن ۱۰ مورد اخطار کتبی و ۲۳ مورد تذکر صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از برپایی دوره بازآموزی راهنمایان گردشگری در استان خبر داده و گفت: در راستای افزایش ظرفیت اقامت در استان با آموزش و پرورش و شهرداری رایزنی‌هایی برای افزایش تعداد کمپ‌های گردشگری صورت گرفته است.

 

آذربایجان‌شرقی ۷ هزار و ۵۰۰ تخت هتل دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ تخت برای اقامت در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: تعداد ۴۳ خانه مسافر نیز به طور کددار و ثبت شده در استان وجود دارد.

حق‌پرست به برپایی جشنواره‌های مختلف توسط این سازمان اشاره کرده و گفت: برای اینکه به پویایی در حوزه گردشگری دست یابیم نیازمند برپایی تعدادی جشنواره در شهرستان‌های محتلف هستیم.

وی با اشاره به عناوین و زمان برگزاری این جشنواره‌ها تصریح کرد: جشنواره عسل و لبنیات سراب از ۶ تا ۱۱ مرداد، جشنواره ملی کباب بناب از ۱۵ تا ۱۶ مرداد در بناب، جشنواره سیب قرمز ۱۷ مرداد در اهر، جشنواره مردم شناسی و عشایر طی ۲۹ و ۳۰ مرداد در ورزقان، جشنواره ورنی از ۴ تا ۱۰ شهریور در اهر، جشنواره برداشت برنج ۱۵ شهریور در بستان‌آباد، جشنواره آب‌های گرم طی ۱۶ شهریور در چاراویماق، جشنواره سماق طی ۱۸ شهریور در هوراند، جشنواره ذغال‌اخته ۲۰ شهریور در کلیبر از جمله این برنامه‌ها است.