۱۷خانه سلامت شهرداری، در اختیار مددکاران کمیته امداد قرار می گیرد تا برای آموزش معتادان و خانواده هایشان، استفاده شوند
۱۷خانه سلامت شهرداری، در اختیار مددکاران کمیته امداد قرار می گیرد تا برای آموزش معتادان و خانواده هایشان، استفاده شوند

عصر تبریز: مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز گفت: امروز، رویکرد شهرداری‌ها از خدمات رایج و سنتی شهر از قبیل عمران و تنظیف فراتر رفته و به این ترتیب، ورود مدیریت شهری به حوزه‌ سلامت اجتناب‌ناپذیر شده است. به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا رحیمی با بیان این که دستاوردهای مختلف مدیریت شهری، […]

عصر تبریز: مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز گفت: امروز، رویکرد شهرداری‌ها از خدمات رایج و سنتی شهر از قبیل عمران و تنظیف فراتر رفته و به این ترتیب، ورود مدیریت شهری به حوزه‌ سلامت اجتناب‌ناپذیر شده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا رحیمی با بیان این که دستاوردهای مختلف مدیریت شهری، تنها در صورتی ارزشمند است که در خدمت شهروندان سالم و بانشاط باشد؛ اظهار داشت: در واقع، برنامه‌های حوزه خدمات، عمران و حمل‌و‌نقل نیز با مد نظر داشتن اهدافی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و ارتقای آسایش و آرامش روانی شهروندان، در نهایت، سلامت روحی و جسمی شهروندان را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا، مدیریت امور اجتماعی و سلامت شهردار‌ها طبق چارت مصوب وزارت کشور، در زیر مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی هر شهرداری تعریف شده است؛ به این منظور، شهردار تبریز با تاکید ویژه بر شعار «تبریز من، شهر سالم، شهروند سالم» و تفکیک وظایف امور اجتماعی، حوزه سلامت را مورد توجه جدی قرار داده‌ است.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به لزوم سیاست‌گذاری و مدیریت واحد و امور سلامت اجتماعی، شهردار تبریز طی حکمی، چارت مصوب وزارت کشور را در مجموعه شهرداری تبریز، محقق ساخته و جایگاه مرکز سلامت را به اداره‌کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز ارتقا داده‌ است.

وی با اشاره به این‌که تبریز، دومین کلانشهر کشور پس از پایتخت است که به تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه سلامت پرداخته است، افزایش اختیارات و وظایف، حذف برخی موازی‌کاری‌ها و توسعه همکاری‌ها و تعاملات  این اداره‌ کل با دیگر نهادها و ارگان‌ها را از دستاوردهای مهم ارتقای سازمانی «مرکز سلامت» به «اداره کل سلامت» خواند و در عین حال تاکید کرد:  البته اداره کل سلامت و امور اجتماعی، همچنان زیر مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی خواهد بود و تحت مدیریت این معاونت فعالیت خواهدکرد.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به برخی از زمینه‌های تعامل این اداره‌کل با سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها گفت: اولین تفاهم نامه همکاری ما با شورای هماهنگی مواد مخدر و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اردیبهشت ماه منعقد شد که  طبق آن، به مهم‌ترین معضل جامعه می پردازیم.

وی اضافه کرد: براساس این تفاهم‌نامه، ۱۷خانه سلامت شهرداری، در اختیار مددکاران کمیته امداد قرار می گیرد تا برای آموزش معتادان و خانواده هایشان، استفاده شوند. کمپ ماده ۱۶، توسط شهرداری آماده شده که یک کمپ اقامتی است برای معتادان خاص و احداث آن می‌تواند به جمع آوری آنان از سطح شهر و مکان های عمومی همچون پارک ها، کمک کند.

رحیمی به عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه، با عنوان طرح سنجش عدالت در سلامت اجرا می‌گردد و مباحث متعددی را در بر می‌گیرد؛ تبریز هیجدمین شهر دنیا است که طرح سنجش عدالت در سلامت را در برنامه‌ه‌های اجرایی خود قرار داده است.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز، متولی سلامت استان است که همکاری با شهرداری را یک فرصت تلقی می‌کند و اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری نیز، به کمک این نهاد علمی، می‌تواند بسیاری از اهداف مربوط به حوزه سلامت را محقق کند.

وی با بیان این‌که در سایه این همکاری، آموزش و پیشگیری در حوزه سلامت پررنگ‌تر می شود، اظهار داشت: در راستای اجرای آن نیز، ۲۰۰ تابلوی سلامت در سراسر شهر با پیام سلامت و با کاراکترهای خاص و آرم مشخصه سیب سبز، در شهر نصب می‌گردد که در این زمینه، جا دارد از همکاری های سازمان زیباسازی شهرداری تبریز قدردانی کنم.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز متذکر شد: در اجرای طرح عدالت در شهر، وضعیت موجود شهروندان از نظر سلامت و میزان و نوع بیماری بررسی می‌شود و در اثنای آن، بیماریابی، پراکندگی بیماری‌ها در شهر، دسترسی به فضای سبز، آب سالم، فضاهای ورزشی، راه‌های ارتباطی و مکان‌های استراحتی و تفریحی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای این مرحله، ۸ آیتم تعریف شده است که پس از به‌دست آمدن اطلاعات، نقشه راه ترسیم می‌گردد و وضعیت شهر و شهروندان از این موارد مشخص می‌شود.