چند خبر کوتاه از دریاچه ارومیه
چند خبر کوتاه از دریاچه ارومیه

آموزش نه هزار کشاورز در خصوص بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با اجرای مرحله نخست طرح آماده سازی و جلب مشارکت بهره برداران و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نه هزار نفر کشاورز آذربایجان غربی آموزش های لازم را فرا گرفتند. رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی این […]

آموزش نه هزار کشاورز در خصوص بهینه سازی مصرف آب کشاورزی

با اجرای مرحله نخست طرح آماده سازی و جلب مشارکت بهره برداران و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نه هزار نفر کشاورز آذربایجان غربی آموزش های لازم را فرا گرفتند.

رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی این طرح آموزشی و فرهنگی به همت ستاد احیای دریاچه ارومیه و به منظور افزایش سطح آگاهی و مشارکت کشاورزان در اجرای سیاست ها و برنامه های این ستاد اجرا می شود که در مرحله نخست اجرای آن پس از مقدمات لازم و آموزش مربیان کشاورزی، نه هزار نفر از کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در نیمه نخست تیرماه سال جاری آموزش دیدند.

امین آقایی گفت :این طرح در یک هزار و هفتاد و پنج روستای نه شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان و مشارکت هفتاد و دو شرکت فنی و مهندسی در دو مرحله اجرا می شود که مرحله نخست آن به اتمام رسیده است و مرحله دوم اجرای این طرح نیز از بیست و چهار تیرماه امسا آغاز می شود.

سی و پنج هزار کشاورز در این طرح با سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اصلاح روش های آبیاری و الگوی کشت، مصرف بهینه آب و تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه آشنا می شوند.در این طرح دویست و شصت و پنج مربی مجرب آموزش های لازم را به کشاورزان طرح، ارائه می دهند.

 

تجهیز ۱۲ هزار هکتار زمین کشارزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دوازده هزار هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه تجهیز هفتده هزار هکتار از زمین های کشاورزی به آبیاری تحت فشار و تفسیر نقشه و عملیات زمینی کاداستر زمین های حوضه آبریز این دریاچه است، اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون دو هزار و پانصد و چهل و سه هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و طرح تجهیز مابقی زمین ها نیز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: کار مطالعات شبکه های آبیاری تحت فشار در باغات نیز به اتمام رسیده و به زودی وارد مرحله اجرایی می شود.کریم زاده با بیان اینکه بهترین کمک برای احیای دریاچه ارومیه مصرف بهینه آب در همه زمینه ها است، اظهار کرد: تاکنون اعتباری بالغ بر بیست و دو میلیارد ریال از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه برای اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار و تفسیر نقشه و عملیات زمینی کاداستر زمین های حوضه آبریز این دریاچه هزینه شده است.

بیش از نود درصد منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اختیار بخش کشاورزی است که با صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی، چهل درصد منابع آبی باید در اختیار دریاچه ارومیه قرار بگیرد

 

تالاب آق قلعه نقده میزبان افزون بر سه هزار فلامینگو

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از فرود افزون بر سه هزار قطعه فلامینگو در تالاب آق قلعه این شهرستان در آذربایجان غربی خبر داد.

فرامرز سفری گفت: کارشناسان این اداره در پایش ها و عملیات گشت و کنترل در سطح تالاب های شهرستان این تعداد فلامینگو را مشاهده کردند که طی روزهای اخیر وارد تالاب آق قلعه این شهرستان شده اند.

وی اضافه کرد: وجود فلامینگوهای نابالغ در بین این پرندگان نیز نشانگر این است که این پرندگان در تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و رودخانه نازلوچای جوجه آوری کرده و برای تغذیه و استراحت به این تالاب مهاجرت کرده اند.

 

۲ جوان از خطر غرق حتمی در دریاچه ارومیه نجات یافتند

با عملیات مشترک نجاتگران جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ۲ جوان از خطر غرق حتمی در دریاچه ارومیه نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال احمر اسکو در تشریح خبر گفت: عصر جمعه ۲۶ تیر ماه حوالی ساعت ۱۷ از نیروی انتظامی با اینجانب تماس گرفته و خبر از گرفتاری ۲ تن در آب های دریاچه ارومیه زیر پل شهید کلانتری دادند.

میر یحیی میر ابراهیم زاده افزود: بلافاصله به همراه تیم امدادی پایگاه شهدای گمیچی اسکو به محل اعزام و با بررسی محل درخواست اعزام قایق امدادی از استان آذربایجان غربی کردیم.

وی اضافه کرد: با کمک نجاتگران آذربایجان غربی هر دو جوان که نامزد بودند از خطر غرق شدگی نجات و به بیمارستان امام خمینی اعزام شدند و عملیات ساعت ۲۳ شب پایان یافت.